Netbook PCens popularitet har - uden at overdrive - taget flere af de store spillere på processor markedet med bukserne ned. Enten kan de slet ikke følge med efterspørgslen (Intel) eller også har de valgt helt at stå uden for, med fødderne solidt plantet på sidelinie (AMD).
At de bærbare midget PCerne er meget populære kan man forsikre sig om, ved at tage et kig på listen over de mest populære laptop PCer hos Amazon: http://kortlink.dk/amazon/5thq
Ikke mindre end 9 netbooks i top 10! Og, 16 netbooks i top 20!
Selvom skeptikerne blandt producenterne har påpeget at fortjeneste på netbooks og nettops er lille, så kan antallet af solgte maskiner meget let vise sig at gøre det til en - ligefrem meget - profitabel forretning alligevel.
Hvis vi er på vej ind i en seriøs global recession (hvilket flere økonomer har påpeget), så vil det blive en faktor, der helt sikkert vil skubbe yderlige til efterspørgslen af netbooks og nettops.
Og hvis jeg ikke tager meget fejl, så var det også derfor at AMD i denne uge - højest usædvanligt - følte sig nødsaget til at gå ud og dementere rygterne (sat i omløb af The Inquirer, her: http://kortlink.dk/theinquirer... ) om at de skulle have slagtet deres Bobcat processor: http://kortlink.dk/xbitlabs/5t...
Netbook og nettop markedssegmenterne kan nemlig meget let vise sig at blive om ikke PC industriens redning, så i hvert fald meget profitable. I kan sikkert forestille jer, hvad det ville betyde for kursen for AMD aktier, hvis rygterne ikke blev dementeret eftertrykkeligt.
Nå, men nu begynder jeg efterhånden at have arbejdet mig hen i nærheden af, hvad denne nyhed drejer sig om 😛
Det er nemlig sådan at nettop salget slet ikke er fulgt med netbook salget opad. Det kan der være mange grunde til, men jeg er allerede røget ud af en tanget indtil flere gange, så det glemmer vi i denne omgang.
Vi har set masser af test af netbooks, men - mig bekendt - ikke nettop PCere. Derfor er det interessant at X-bit Labs - efter vanlig meget grundige opskrift - har sammenlignet Intel's og VIA's bud på nettop processorer og platforme.
Snip:
"There are currently several platforms in the market that can be used for nettop systems. Of course, they include Intel Atom processors, namely Diamondville type, and several solutions from VIA Technologies that have been working on power-efficient platforms like that for a few years now. Today we are going to compare all contemporary hardware configurations for nettop systems from theoretical and practical standpoints. Besides we will also learn if today's special power-efficient processors can offer better combination of power consumption and performance than the already existing solutions."
Der bliver testet i en række forskellige apps og benchmark progs. Derudover - selvfølgelig - i strømforbrug ved forskellige typer belastning.
Det er interessant læsning, så Ilya Gavrichenkov 14 sider lange artikel kan klart anbefales. Ikke at den ændrer min holdning til ubrugeligheden af disse PCere, men det er altid prisværdigt, nå nogen sætter sig for at komme til bunds i fordele og ulemper ved en given systemtype.