MSI MS-1012 (12" laptop) problemer

Diverse d.  29. september. 2008, skrevet af NoNig
Vist: 323 gange.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2008 12:19:27
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all

Nu har jeg, over et par omgange, oprettet en tråd, om de problemer der har været med min kærestes laptop. Det er jo ikke en hemmelighed, at der nu kan købes særdeles interessante alternativer (ligeledes 12", med dual-core osv.), men nu ved jeg jo, at denne her computer passer fint til hendes behov.

Derfor irriterer det mig specielt meget, at den er så forbandet langsom, for det var den ikke da jeg købte den. Jeg har før luftet muligheden for, at jeg i en pilfinger-svag stund, måske er kommet til at rette lidt på nogle kontakter. Det kan også være BIOS, det kan være defekter, det kan være så mange ting.

Problemet er ret simpelt. Der sidder tre USB2.0 stik. Da jeg købte computeren i sin tid (til mig selv), der kørte de med fuld hastighed. Dvs. min eksterne 2.5" disk, kunne læse/skrive med omkring 20 MB/s. Men da min kæreste fik computeren, lavede jeg i samme ombæring en reinstallation og satte lidt mere RAM i maskinen.

Nu kører de tre USB 2.0 porte, kun som USB 1.1 - Sætter jeg et flashdrev i, og kører eksempelvis en HDtach, så ligger den på 1.0 MB/s (også i burst) - Det er jo til at få grå hår af.

Det er ikke et problem med strøm. Hver port kan levere 500 mA, og den mest strømkrævende del hun har, er en optisk mus (100 mA).

Så første spørgsmål: Hvorfor kører hendes USB2.0, kun som USB1.1?
- De står til at skulle køre USB2.0 i BIOS.

Dernæst. Hendes harddisk, en Hitachi 60 GB, 7.200 rpms skulle være en rigtig hurtig disk. Men der er endnu en ting der forvirrer mig.

Når jeg kører en benchmark (HDtach eller SANDRA), så varierer resultaterne. SANDRA mener, at den kun arbejder ved lidt over 2 MB/s. HDtach mener, at den har en gns. læsehastighed på 37,6 MB/s og burster ved 92,2 MB/s.

Så ifølge HDtach, burde disken jo være ret godt med. Det er da også min umiddelbare følelse. Men hvis man laver en gammeldags test, I ved, med stopur, så ligger den på alt imellem 2-20 MB/s. Både for læse og skrive.

Jeg er mildest talt forvirret over alt det her.

Harddisken står til UDMA5, og er helt nyformatteret. Uden fejl.

Derfor:
1: Hvorfor kører hendes USB ikke hurtigere? (Ret trælst, når man har en iPod).
2: Hvad gør jeg ved hendes harddisk?

Håber I kan hjælpe mig lidt. Måske, det bare er computeren der er ved at have levet den tid den skulle... Den er trods alt ved at være lidt gammel.

Spec.:
Intel Penitum M 1.7 GHz (533 MHz FSB)
1 GB RAM
Intel GMA950
12" (1280x800)
DVD-RW/DL

Gode forslag modtages gerne. For den er egentlig hurtig nok i brug. Ellers havde hun nok smidt den ud for længe siden. Men der er bare alle de her irritationsmomenter, som ikke burde være der. Til trods for computerens alder. Ellers må det jo ende med, at jeg skal ud og købe to kompakte laptops, en til fruen og en til jeg selv 😛
Daniel431

Superbruger
Tilføjet:
29-09-2008 12:28:55
Svar/Indlæg:
113/16
Du kunne jo prøve og gå ind under enhedshåndtering og fjerne alt hvad der har med USB og gøre og så søge efter ændringer og lade windows installere driveren...

Jeg har nemlig haft samme problem med mine USB porte på min bærbare, og det problem fik jeg løst ved og fjerne dem og så derefter installere dem igen!

håber det hjælper 🙂

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2008 12:40:40
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1

Virkede ikke, desværre... :no:

Daniel431

Superbruger
Tilføjet:
29-09-2008 13:05:53
Svar/Indlæg:
113/16
Hmm... I BIOS hva har du så af muligheder?
for på nogen bundkort skal man sætte den til Full Speed...

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2008 13:15:31
Svar/Indlæg:
8947/160
Jeg syntes det er synd for Tom81 at laptoppen er blevet ustabil ❤ 😀 . Har du egentlig fundet et ordentligt sted at bo.?? Sorry for OT

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2008 19:40:25
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #3

Hvis du tænker på USB, så er der noget med "Legacy" [disable; enable; auto], og jeg har prøvet med alle tre. Ingen umiddelbar forskel.

-> #4

Som du dog kan sige det. Jeg har slet ikke fundet et sted at bo, endnu, desværre. Men med lidt held, har jeg måske en fast bopæl, fra slutningen af næste uge. Men, jeg kender jo mit held godt nok til at vide, at jeg nok ikke skal sætte næsen for højt efter det.

Det gør ikke noget med OT. Ellers kunne jeg ikke være Da l33t OT-meister, vel?! 😎 😛

-> Alle

Der er ingen som ellers har en idé? Jeg synes at have prøvet alle muligheder. Evt. lidt assistance i internetsøgning om emnet 😳