-> #0
Der er et par ting ved dit post, som svagt antyder, at du ikke rigtig har sat dig ind i, hvad et spejlrefleks er for en størrelse. Så derfor vil jeg, især dit budget taget i betragtning, på det kraftigste anbefale dig et kompaktkamera.
Hvis du så derefter får blod på tanden, og synes at du har fat i noget af det rigtige, så kan du jo senere hen vælge et systemkamera.
Et godt forslag kunne eksempelvis være et Olympus Mju SW-kamera (Shock-Water), som tager ganske hæderlige billeder, og samtidig er særdeles robust. De er især kendt for en god batteritid og en masse smarte indbyggede funktioner. Hvis du ikke er bange for at købe brugt, synes jeg du skal prøve at se, om ikke du kan finde den "gamle" 725'er. Men ellers, så starter priserne ved kr. 1.499,- og opad. Lige for at sammenligne, så kan du omtrendtligt gange prisen med 1.6-1.7x, for at se hvad et tilsvarende Canon koster (her snakker vi billedkvalitet, funktioner og specifikationer).
Til kr. 3.000,- ville jeg mene, at du bør kigge efter et kamera til kr. 2.000,- Hvis du så forelsker dig i en større model, vil det være knap så kritisk, hvis du finder et alternativ til kr. 2.200,- (eksempelvis).
Blot mit råd 🙂
-> #2
Jeg ville måske passe lidt på med den der Canon-ivrighed. "Rygterne" vil vide, at de nyeste IXUS, faktisk leverer dårligere billeder end deres forgængere. Derudover, så er det med Canon, at man betaler også for de fine reklamer.
Netop derfor mener jeg, at man bør overveje Nikon eller Olympus som alternativer. Panasonic har en rigtig lækker Lumix serie, med Leica optik og billedstabilisering. De sparker røv på Canons IXUS, både billedkvalitet og æstetik (men det er jo en smagssag).
Man skal også være lidt påpasselig med, ikke at lade sig imponere for meget af specifikationer. Det er især Canon gode til, men hey. Hvis man ikke kan vinde i features og innovation, så må man jo blot gøre de gamle funktioner hurtigere/smartere.