-> #11
Lad mig sige det sådan her: Jeg gamer de nyeste spil (med undtagelse af 'Crysis', naturligvis), med alt på max. Det kører flydende.
Men hvis du går lidt op i benchmark, og bare skal have smæk på, så vil et HD4870 givetvis være "bedre". Men du får ikke bedre smæk for skillingen, lige nu, end ved et HD4850.
Mit råd til dig, ville nok være, at købe et HD4850 og mere RAM (iflg. din profil, kører du pt. med 2 GB). Men det er blot et forslag.
Jeg ser ingen umiddelbar fordel, ved at vælge et 1 GB el. 2 GB for den sags skyld, især ikke når HD4850 og HD4870 yder så godt som de gør.
"Bedst til pengene" - HD4850, ingen tvivl.
"Bedst ydelse" - HD4870.
Men igen. Med mindre du går ekstremt meget op i frame-rate, så er HD4870 (i mine øjne) lidt spild af penge. Under alle omstændigheder, så ville jeg vælge et 512 MB. Men hvis du gerne vil vinde lidt, i høje opløsninger og med høj detaljegrad (teksturer, AA og AF), så er det jo at dem med større frambuffer vinder. Men du skal have HD4870'erets hastighed, for at kunne drage nytte af det. Og vi snakker altså under 5 % ekstra ydelse. Er prisen under 5 % højere, så er det en god handel. Hvis ikke, så nej.
Billigste HD4870 (512 MB), koster pt. kr. 1.700,- (jf. EDBpriser.dk).
Billigste HD4850 (512 MB), koster pt. kr. 1.100,- (jd. EDBpriser.dk).
Dvs. vi snakker kr. 600,- til forskel. Det er altså en merpris på næsten 55 % - Jeg tillader mig at tvivle på, at du vinder blot 50 % ekstra, ved at vælge HD4870 (512 MB), endsige 1 GB eller 2 GB.
- Hvis vi lige skal sætte lidt tal på 😉 😛