Sekventielle reads = IDE Masser af forskellige reads = ahci
Sekventielle er f.eks filflytning eller loadning af spil. Sidstnævnte er dog ikke helt sekventiel, men da et spil bliver installeret på en gang, så ligger dataen ret sekventiel.
Forskellige reads er f.eks en database, eller vis man skal have fat i mange (tusind) små stykker data kort efter hinanden (nej ikke som mp3'er eller billedalbum).
#5 Det er korrekt. min 1 Tb F1 Samsung ligger på 95 MB/s. Den er hurtigere end mine 2 250Gb Samsung i RAID 0! 😛
Efter vejledning herinde er jeg selv gået fra IDE til AHCI, og det har jeg bestemt ikke fortrudt. Jeg bruger nu eSATA uden problemer, det kunne IDE-indstillingen ikke (hotplug), og defragmentering er væsentligt hurtigere med AHCI end IDE (nogen der ved hvorfor det er tilfældet?)
#6 jo, 320GB og 640GB modellerne burde være næsten lige så hurtige som 1TB udgaven og dermed hurtigere end 750GB udgaven, idet 320GB udgaven kun benytter 1 fysisk disk, 640GB 2 diske, 1TB 3 diske, 750GB 3 diske.
#10 Nej, det virker også under WinXP. Men normalt skal det installeres under installering af windows. Dog findes der som nævnt en løsning på dette, se min tidligere tråd her: http://hwt.dk/forumthread.aspx...