Værnepligten er ikke længere at grave huller for en sergent (eller, jo, et enkelt hul eller to bliver det da til, men der er mening med galskaben 🤡 )... Værnepligten er i langt højere grad blevet drejet over på de beredskabs-mæssige opgaver, så som brand- og redningsopgaver... Bevares, der er da både felt-tjeneste og skydninger så man som civil godt kan synes det bliver i overkanten, men det fylder slet ikke nok til at man kan kalde værnepligten for en decideret "militær" uddannelse længere... Man lærer både disciplin, orden, samvær og får en vis feltmæssig grunduddannelse, men det helt store kursus i grønt tøj, er reserveret til dem der tager videre...
Har selv lige gennemført min værnepligt her i foråret (Februar til Maj måned), og derefter er jeg fortsat som konstabel-elev på Varde Kaserne hvor jeg også var værnepligtig 🙂
Og når man er i værnepligten, så føler man sig vitterligt ret "soldat", men det er først bagefter jeg har fået øjnene op for hvor lidt soldat man rent faktisk bliver uddannet til...
Men det er helt klart en af de perioder af mit liv hvor jeg har udviklet mig mest som menneske, og jeg ville lyve hvis jeg sagde man ikke fik presset nogen grænser langt ud over hvad en almindelig civil efter-gymnasiet dagligdag ville kunne gøre..
Så for alle der har lyst til at komme i grønt tøj i en kortere periode, for at prøve det af og se om det er noget for dem, eller for at få en oplevelse for livet, så er det bare "go for it!"... Om ikke andet går du fra de 4 måneder med nogen færdigheder du ikke ville få som civil 🙂
MVH.
Toke 🙂