Canon EOS 450D og 1000D

Diverse d.  04. oktober. 2008, skrevet af Nkaj
Vist: 1447 gange.

Nkaj

Overclocker
Tilføjet:
04-10-2008 22:50:59
Svar/Indlæg:
857/180
Hej allesammen

Hvilket kamera er det nyeste?

Et Canon EOS 450D eller et Canon 1000D?

Det ville selvfølgelig være nærliggende at sige 1000D, hvilket også er mit gæt, men jeg er ikke så meget inde i kameraverden.

På forhånd tak for hjælpen 🙂
NEROO-9

Overclocker
Tilføjet:
04-10-2008 23:11:18
Svar/Indlæg:
154/15
canon 1000d er det nyeste, men det er vist bare en lidt skrabet udgave a 450d

Overbuary

Elitebruger
Tilføjet:
04-10-2008 23:29:30
Svar/Indlæg:
1762/50

Korrekt. Selvom forskellen er minimal. Jeg mener ikke at forskellen er det værd på 450D!

Nkaj

Overclocker
Tilføjet:
04-10-2008 23:30:54
Svar/Indlæg:
857/180
Okay, så EOS 1000D er nyere end 450D, men det er dårligere end 450D?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2008 02:01:05
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Hvis økonomien er til det, så kig evt. efter et brugt EOS 30D. Det kan klart anbefales. Især hvis du vil gå videre med det. EOS 450D og EOS 1000D er såkaldte entry-level og kun prisen værd, hvis du samtidig investerer i gode optikker...

- Hvilket de færreste gør.

Gilbert

Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2008 06:39:15
Svar/Indlæg:
4089/252
Medmindre det bare skal være Canon, kan jeg anbefale Olympos E510 som godt alternativ som i blir meget bedre i den prisklasse.

har selv dette kit:
http://www.mobiludsalg.dk/prod...

Nkaj

Overclocker
Tilføjet:
05-10-2008 11:01:40
Svar/Indlæg:
857/180
Er et EOS 1000D så også dårligere end et 350D?

Kan I ikke lave en rækkefølge over hvor gode kameraerne er? 🙂

hamderD

Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2008 11:08:53
Svar/Indlæg:
7263/260

PM NoNig, han er nok vores kamera ekspert her på hwt 🙂

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2008 13:34:47
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #6

Canons navngivning er opbygget således, at jo flere cifre, jo "billigere"/skrabet er kameraet.

Eksempel:
Entry-level
EOS 1000 D
EOS 450 D
Semi-prof
EOS 40 D
Prof
EOS 5 D
EOS 1 D

Der er hyppigere opdateringer blandt de billige modeller, der indtil for et sykke tid siden, kun talte EOS xxx D. Men eftersom både Sony, Olympus osv. har kameraer til <5.000 kr. måtte Canon tage sig lidt sammen. De var de første med et digitalt spejlrefleks, de var de første med et digitalt spejlrefleks til under kr. 10.000,-

Men, de var de sidste, med et digitalt spejlrefleks til under kr. 5.000,-

Derfor lancerede de EOS 1000 D som er en, om en muligt, endnu mere skrabet version af deres EOS-systemkameraer.

Når de opdaterer deres modeller, får de enten et nyt navn (eks.: EOS 300 D -> 350 D -> 400 D -> 450 D), eller et "mark" (eks.: EOS 1 D -> EOS 1 D mk II -> EOS 1 D mk III).

Problemet med at gøre det på den måde, er lidt som med grafikkort. Vi ved jo, at jo højere modelnummer, jo bedre. Men hvis vi skal sammenligne, så vil jeg lige komme med et eksempel.

Du har to grafikkort. Det ene hedder Geforce 7900 Ultra, og det andet hedder Geforce 8800 GT. Nu ved vi jo, at det første tal angiver generationen. Så det er 7. vs. 8. generation. Men det ene er fra high-end 900, og hedder "Ultra", hvor det andet er mid-end 800, og hedder GT.

Hvilket af de to er det bedste grafikkort?

Canon har nu selv opnået samme problematik, som giver situationer som den du står i. Selvom EOS 1000 D er den mest skrabede model, så er det også samtidig den med den nyeste teknologi. Mit eget EOS 30 D, har en Digic II processor, der er langt bagud for en Digic III, som sidder i de nyeste Canon-modeller (både kompakt, men også dSLR).

Så et EOS 350 D, burde vel i teorien være "bedre", end et EOS 1000 D, men det er også ældre.

De færreste køber et såkaldt entry-level kamera, og investerer over 3x købsprisen, på nogle gode optikker. Det er en skam. For især de "billige" modeller, kan få et gevaldigt løft, hvis man gider at smide penge efter et godt objektiv.

Omvendt, at du så går ud og køber et EOS 1 D mk III (hvis du skulle have den slags penge), så skyder du dig selv i foden, hvis du køber en 18-55 mm kit-optik ved siden af. Fordi kameraet har været så dyrt.

Derudover, så er der også ergonomien at tage højde for. Mange dSLR er efterhånden ved at være så små, at de nærmer sig kompaktkamera (om man vil), og man mister derfor en stor del af de tekniske fordele ved at have et fysisk stort kamera.

- Greb/ergonomi
- Tyngde, stabilitet.
- Optiske egenskaber

Og får et par af kompaktkameraernes skavanker.

- ISO-støj
- Gennemsnitlig optisk kvalitet
- Dårlig ergonomi

Osv.

Hvis jeg måtte anbefale et entry-level systemkamera, så skulle det være Olympus eller Sony. Deres kameraer er ikke alene billige i anskaffelsespris, men har ofte også en formidabel optisk kvalitet. Især Olympus har nogle lækre optikker. Der har før været problemer med ISO-støj, men det er de nu kommet ganske godt forbi.

Sony Alpha har nogle billige kameraer og lukrerer på Konica Minoltas lange erfaring. Deres optikker har en gennemsnitlig ydelse, og ligger sig måske lidt over Canons egne kitoptikker - set med mine øjne.

Det er selvfølgelig et godt argument, at Canon har det største valg af optikker, men både Sony og Olympus har nu også et godt udvalg. Især efter at Olympus' four-thirds vandt indpas og Zuiko's formidable kitoptikker.

Canon har en stor marketingsmaskine, der er god til at sige til folk: "Hey. De professionelle køber vores kameraer, så det skal du også" - og desværre er mange mennesker alt for fokuseret på specifikationer, frem for brugerglæde.

Hvis du gerne vil købe et dSLR, og vil "beholde" det, så er Sony det oplagte valgt.

Hvis du gerne vil købe et dSLR, og se om det er noget for dig, så er Olympus det oplagte valg.

Hvis du bare gerne vil bolles i røveren af flotte specifikationer og dumme sælgeres uvidenhed, så er Canon det oplagte valg.

Men vær forvisset om, at Canon har nogle ekstremt gode optikker, men de koster kassen.

Hva' så med Nikon?

Tjoh. Betragt Nikon lidt som kameraverdenens svar på Alfred Pennyworth. En lidt ældre men rolig herre, som passer sit arbejde og gør sin Herre tilfreds. Om man vælger Canon eller Nikon, er lidt som "AMD vs. Intel" for nogle. Omtrendt lige latterligt at høre på, omtrendt lige nytteløst, og uanset hvilket du vælger, så får du et gedigent kamera der holder... men du betaler også for det 🙂

Håber det kunne bruges.

PS.: Og husk, selvom der står et brandnavn på et kamera, så er det kun et skilt. Du får hvad du betaler for. Med mindre du køber Olympus eller Sony (dSLR), så får du smæk for skillingen. Bare fordi, at Canon og Nikon laver klasse-systemkameraer til professionelle, så er en plastikkasse nu en gang en plastikkasse.

Nkaj

Overclocker
Tilføjet:
05-10-2008 14:08:40
Svar/Indlæg:
857/180
Tusind tak for det gode svar NoNig 🙂

Kan du anbefale nogle gode kamera hjemmesider med masser af teknik omkring kompakt- og spejlreflekskamaraer og et godt forum?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2008 15:02:54
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #9

www.dpreview.com - må nok betragtes som værende en af de mest anerkendte. I hvert fald hvad jeg ved af. Ellers er der også www.digitalfotoonline.dk - Hjemmesiden til bladet af samme navn.

Sidstnævnte er dog et brugerstyret forum, så det er ikke meget man ser til eksperterne. Jeg kan klart anbefale http://www.canoneos.dk/ - hvor der ligeledes er et godt community og en masse fifs og tricks.

Selvom jeg selv startede med et Olympus, så fandt jeg Kim Skovsbys video-artikler særdeles nyttefulde. Idet de ikke alene dækker Canons produkter, men generel fototeknik og forklaringer af div. begreber. Han er en lidt spøjs fyr, men ret pædagogisk og taler i et tempo hvor de fleste kan være med.

Men, jeg vil samtidig også gerne advare dig. Det kan ret hurtigt blive til en alt for uoverskuelig teknisk- og specifikations relateret slagmark. Lidt alá, hvorfor er et HD4870X2 overkill kontra et HD4850. Og hvorfor skal det være nVidia og ikke AMD.

Hvis du først sætter dig ned, finder ud af; Hvor meget ved jeg om fotografering? Så tag den derfra, og find ud af, hvad der er vigtigt for dig. Det gør det langt nemmere, synes jeg, end hvis du siger; Jeg har kr. 5.000,- hvor kan jeg få mest?

For så glemmer du lidt det allervigtigste. Nemlig at du skal kunne forlige dig med dit kamera. Du skal kunne lide lyden, måden det fungerer på og ikke mindst ergonomien.

Jeg kunne holde en lang enetale om, hvorfor du skal købe et Canon EOS 50D, som bare har alle de nyeste funktioner og finesser. Når du i stedet måske skulle have haft et Olympus E-520.

Som jeg skrev tidligere, så vil jeg klart anbefale dig at kigge på især Sony Alpha og Olympus. Sidstnævnte - Olympus - er ofte først med de nyeste teknologier, men holder samtidig også de bedste priser.

Sensorrens - Olympus
Live-view - Olympus

Begge dele, er to meget brugte værktøjer, hos mange.

Men start roligt ud. Kig lidt på markedet, gå ned i en butik og prøv at holde div. modeller i hænderne. Se om ikke ekspedienten vil hjælpe dig lidt, og lad være med at falde for alt for gode knaldtilbud. Det kunne jo være, at du måske skulle ofre kr. 500,- ekstra, og få noget der virkeligt glæder dig 🙂

Nkaj

Overclocker
Tilføjet:
05-10-2008 15:55:19
Svar/Indlæg:
857/180
Tak NoNig.

Tror nok lige jeg springer et EOS 50D over lige til at starte med 😛

Jeg har været inde på edbpriser, og fundet ud af at EOS 350D og 400D koster det samme. Så vil det vel være bedst at købe 350D kameraet? da 350 jo er et mindre tal end 400.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2008 17:09:48
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #11

Ikke "mindre tal", men færre cifre. Tallet angiver modellen. Så EOS 300 D er det ældste, dernæst EOS 350 D, EOS 400 D og så det nyeste, EOS 450 D.

Så det "bedste" ville være 400 D. Det er også et ganske fint kamera. Leverer fine billeder. Se om ikke du kan finde det på udsalg hos en fotobutik. Så kan du også lægge hænderne på, og mærke om det føles rigtigt. Vær dog opmærksom på, at EOS 400 D er et fysisk lille kamera. Så hvis du har store hænder (som mænd typisk har), så vil der måske være mere fornuft i at vælge et kamera med omtrendt samme funktioner, men et større hus.

Jeg valgte Olympus E-500 af selvsamme grund. Dét, og så den formidable Zuiko optik.

Påbanen

Overclocker
Tilføjet:
05-11-2008 10:22:22
Svar/Indlæg:
1/0
Jeg har hidtil fotograferet med Contax og Zeiss linser, men vil nu "forsøge mig" med et digitalt kamera.

Da jeg lige skal prøve til vil jeg starte med noget til omkring 5.000 kr, men er noget i tvivl om jeg skal starte med Canon eller Sony. Ved Sony ved jeg at jeg kan få gode linser (Zeiss) men hvad med Canon jeg kender intet til dem. Er der flere kvaliteter og hvad bør jeg så starte med hvis! jeg vælger et EOS450D ?

😉 mvh