Sort/hvid TV out med Nvidia drivere

Software d.  06. oktober. 2008, skrevet af MightyWanker
Vist: 317 gange.

MightyWanker

Overclocker
Tilføjet:
06-10-2008 10:29:28
Svar/Indlæg:
175/25
Heys

Har det mest skumle problem med min Vitsa ult 64 bit, som jeg gerne ville lave om til en mediecentermaskine.

Jeg bruger p.t et S-video til scart adapter kabel fra mit grafikkort til mit CRT fjernsyn, og før en masse skriver "det er kablet" så læs lige videre 😉

Hvis jeg sætter min Mythbuntu install HD i og booter op, så virker farverne fint med TV-out på TV.

Hvis jeg booter op med VMCE install HD i, booter den BIOS og det der "Asus quickboot" op fint i farver, lige indtil Vista starter op, så er det sort/hvid, med installerede Nvidia drivere.

Hvis jeg fjerner Nvidia driverene og starter Vista op så VIRKER farverne, men så vil MCE delen ikke være med, da den ikke kan se et færdigtkonfigureret grafikkort.

Så jeg går stærkt ud fra det er en software fejl, men har nogen ide om hvor, hvem og hvad?
Beaviz

Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2008 10:40:11
Svar/Indlæg:
3214/18
Check om du kan ændre output på udgangen fra NTSC til PAL eller lignende. Det kunne i gamle dage give S/H output.

Pongman

Superbruger
Tilføjet:
06-10-2008 11:25:53
Svar/Indlæg:
25/4
Enig, det er formentlig fordi den står til et forkert output format. Mener det er PAL B/G den skal stå til.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2008 11:39:32
Svar/Indlæg:
10398/435
Som regel er det fordi grafikkortet er sat til at outputte composite signal. Når man så sætter s-video til så kommer farverne ikke med. Indstillingen er at finde i nv control panel, men den er vist godt gemt.

Personligt har jeg aldrig oplevet at pal/ntsc har resulteret i B/W output..

Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2008 12:16:02
Svar/Indlæg:
1906/25
Som de andre skriver, er det et NTSC/PAL problem.

Du skal self. bare tvinge din windåse til at outputte i PAL.

Det kan også tænkes, at når du kører ubuntu, så smider 'kun' signalet ud som videooutput, istedet for at køre som supervhs.

- - -

Mange CRT TV'er har den funktion at de enten selv kan autodetecte om indgangssignalet er PAL eller NTSC.

Dog kan dette ofte også sættes i TV'ets menu, og hvis din er sat til kun PAL, vil den forsøge at dekode billedet mht opdateringshastighed, og det kan den godt, men mangle farverne.

Du skal nok ind i menuen, og ændre den til AUTO.

Så vil du ikke have problemet mere, uanset hvad du sætter til.

En del super-vhs kabler har også en dims med, der selv sørger for omskiftningen, men så kører du (som skrevet øverst) ikke rigtig S-VHS men kun videosignal.

- - -

Endegyldige løsning:

Køb et 52" LCD TV 🤣 🤣 🤣

kasper2

Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2008 13:30:20
Svar/Indlæg:
996/49
jaaa ny fladskærm skal der til 😀 så er de problemer løst, hehe

MightyWanker

Overclocker
Tilføjet:
07-10-2008 09:20:59
Svar/Indlæg:
175/25
Den står til det rigtige "format" inde i selve Nvidia controll panel, den er sat til PalG eller B bare for at prøve nogle muligheder og har prøvet at sætte den til auto og til S-video NTSC/PAL inde i Nvidia panelet.

Har også prøvet de 6456 forskellige kabler og adaptere jeg har liggende, samme resultat, ligeså snart Nvidia driveren er installeret går skærmen sort/hvid uagtet hvilken opsætning jeg laver i kontrol panelet, uden Nvidia driver, hvor M$ genkender kortet er der nada problemer, fino farver.

LCD TV eller ej, så SKAL skidtet jo virke, især fordi det jo virker UDEN Nvidia driveren, derfor tror jeg næppe det er TV´et der er problemet.

Det sjove er at jeg kæmpede lidt med det med de første NV drivere til Vista, men fik det til at virke, nu 6 måneder efter er det totalt ligegyldigt hvad fylan jeg prøver så virker det ikke.