Netværksharddiske, hvor hurtige er de?

Diverse d.  06. oktober. 2008, skrevet af Micker
Vist: 299 gange.

Micker

Superbruger
Tilføjet:
06-10-2008 19:47:43
Svar/Indlæg:
1012/98
Hej derude, jeg syntes det med netværksharddiske/NAS drives er lidt en jungle. Normalt har jeg fået meget begejstret for WD harddiske, men deres NAS udgaver har fået meget kritik på bla. edbpriser for at de er for langsomme. De kører åbenbart et mystisk format der gør at de ikke vil smide meget mere end 3-5 mb/s ud.

Jeg skal bruge et NAS drive på ca 500 gb til 700-1000 kr. Hvad er der at anbefale?

Det skal primært bruges til Sonos (trådløs musik system - flac audio). Men jeg håber på at jeg også kan bruge den til server til min PS3 og streame noget HD video, men det kan jeg godt se at det kommer til at knibe, når .mkv filer i 720P / 1080P kræver en del båndbredde (jeg kan ikke engang huske hvor meget)?

Er der nogen der har nogle gode råd?
micma18

Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2008 21:05:50
Svar/Indlæg:
4120/115
Der har været en del problemer med mange NAS'ers Linux firmware i at snakke sammen med Vistas udvidede sikkerheds funktioner. Men tror de skulle være fixet på mange diske, med en firmware opdatering...?

Ellers skulle hastigheden da gerne nærme sig de 8 - 10Mb. /sek. på et 100mbit netværk, alt efter trafikken. Tro sagten hardware i alle modellerne skulle kunne klare det, nu om dage? 😉

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2008 21:09:13
Svar/Indlæg:
4120/115
Men der skal nok ikke hærske nogen tvivl om at en USB disk er hurtigere... Og hvis du deler den igennem din windows maskine, så er det også noget lettere at danse med, hvad angår sikkerheds indstillinger, og permissions osv. Og i et ActiveDirectory, der kan der være rigtig store problemer med Linux diske... ☹ Men det ved jeg self. ikke om du kører 😉

TontonE

Superbruger
Tilføjet:
06-10-2008 21:24:21
Svar/Indlæg:
1093/51
NAS performance chart:

http://kortlink.dk/5ugm

Så er det bare med at finde den rigtige til prisen.

#1 Du kan ikke gætte dig til performance.. Performance i NAS går ofte tabt, fordi NAS'en kører et miniature linux o/s som bruger et andet filsystem end windows' filsystem. Så filerne skal konverteres og det kræver cpu/ram.