Opsætning af netværk på kollegie

Diverse d.  12. oktober. 2008, skrevet af draeberg
Vist: 529 gange.

draeberg

Overclocker
Tilføjet:
12-10-2008 15:53:49
Svar/Indlæg:
79/10
😉

Vi har på kollegiet som jeg bor på en fin internetopkobling der virker upåklageligt - som sådan.

Vi skal selv sørge for at det hele virker efter hensigten osv.

Her kommer mit spørgsmål så:

Er der nogen som kan give en guide, vise en guide eller guide til at lave et logon således at når man har forbindelse til netværket at før man kan benytte internettet skal man logge på en side med bruger og password. Der er mange systemer på institutioner der kører med disse systemer og vi har i boligrådet snakket om at vi også godt kunne tænke os det selv.

Men er der nogen måde hvorpå vi selv kan få det til at fungere?
Skal der opsættes en server?
Ligeledes hvordan sikrer vi at folk har adgang til også at kunne spille på internettet uden problemer?

Håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe.

Jeg har prøvet at google mig frem, men det er svært at begrænse sin søgning til noget specifikt da vi ikke helt er klar over hvad vi leder efter og derfor bliver det ret uoverskueligt.
anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2008 15:55:46
Svar/Indlæg:
5891/423
i skal vel bruge noget Bruger database + noget netlog, så brugere ikke går ind på noget "uha" 😛

WAR1OCK

Overclocker
Tilføjet:
12-10-2008 17:44:21
Svar/Indlæg:
538/47
er det trådløst? eller lan? hvis det er trådløst kan i jo bare kryptere det 🙂

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2008 18:16:03
Svar/Indlæg:
3943/44
#2 det vil ikke virke med trådløst, folk flytter jo også skal man jo have ny kode her gange...
Så der skal noget styring på.

Hvor ligger kollegiet? (bare fordi jeg er nysgerrig)
Hvilken forbindelse har i ind?
Tråd eller trådløst?

Jeg sidder selv i det der hedder K64, som er det udvalg der styrer kollegienettet i Sønderborg.
Mit umiddelbare bud er at vores netværk er en smule større end det du har fat i, vi har cirka 850 lejligheder på vores netværk, plus alt det løse f.eks. fællesrum, pedel kontorer og vaskemaskiner.

Vores system er kun kablet i øjeblikket, men vi er ved at overveje trådløst (vi har fået et godt tilbud på brugt udstyr som dække de fleste af kollegierne)

Vi har kvota styring per port, så hver bruger har 15gb trafik per uge. Det virker som en passende mængde trafik, folk klager i hvert fald ikke. Og vores 100mbit direkte til TDC's backbone er sjældent 100% belastet. (undtagen om natten hvor folk har fri trafik... der rammer vi max...)

Det skal siges at langt det meste af styringen på vores netværk er specielt lavet til os af tidligere udvalgsmedlemmer, og så løbende udviklet.

Petter1979

Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2008 18:19:35
Svar/Indlæg:
1268/80
Kan i ikke bare begrænse brugerne via computernes Mac adresser i routeren?

draeberg

Overclocker
Tilføjet:
12-10-2008 18:28:51
Svar/Indlæg:
79/10
uha, vores netværk er ikke nær så meget udviklet som jeres. Det er beliggende i Aalborg.

Vi har 100 mbit ind fra Jysk Data trafikhedder det vist. Vi har ikke noget sådan egentligt udviklet system. Kan være jeg lige skal lave lidt mere research om det.

Det drejer sig 54 lejligheder.

Det er lige nu med kabel, men vi kunne også godt tænke os at få det trådløst på et tidspunkt. Som det er nu virker internettet ved man stikker et kabel i "kontakten" og man får automatisk serveret en Ip og kan derefter smutte på nettet. Nettet er lidt ustabilt og hopper engang imellem af. Desuden kan man ikke spille online det har vi en del klager over.

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2008 18:51:23
Svar/Indlæg:
3943/44
Har i ikke nogen folk på det kollegie der tager en uddannelse inden for IT? gerne noget med netværk, det ville være en fordel.

Det kunne være rart at vide hvilket udstyr i har på nu.

I har jo nok en Router og nogle switche.

Kvalitets udstyr er et nøgle ord her. Cisco er toppen, men 3com og HP kan også være med.

Alt vores er HP og det meste er faktisk også 10 år gammelt, men det kører ganske godt, vi har faktisk kun et sted med problemer, men der tyder de kabler der går til det knudepunkt også på at det var planlagt lidt anderledes.

Det ustabile net kan skyldes at jeres router ikke er gearet til jeres trafik. men det kan selvfølgeligt også være kabel problemer osv.
At man ikke kan spille online undre mig lidt, da det burde være muligt på et simpelt netværk, der skal faktisk nogle temmelig voldsomme begrænsning til for at blokkere for spil.

Jeg er som sagt også selv ved at kikke lidt på trådløst, da vi har fået et godt tilbud, men også på et par acces points vi har i forvejen som vi gerne vil bruge et par steder vi plejer at holde møder.
Det kræver dog at vi får smidt en server op til at styre logons, og får sat vores acces points sat rigtigt op.
Har selv kikket lidt på en Radius server (den kan sagtens køre på en vores nuværende servere) men det ser ud til at det er en smule tungt at sætte op.
Men har endnu kun prøvet på at danne mig et overblik over mulighederne.

Det smarte ved radius er at hver bruger logger på og har fuld kryptering, og det derfor er nemt at slette en bruger når vedkommende flytter.

draeberg

Overclocker
Tilføjet:
12-10-2008 19:24:01
Svar/Indlæg:
79/10
Lyder meget smart. Jeg må lige undersøge vores udstyr. Og ja, vi kan slet ikke spille online.

mazlink

Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2008 00:31:13
Svar/Indlæg:
743/13
I skal nok igang med at lave lidt selv, det kan i desværre nok ikke blive fri for.

Lige i øjeblikket bruger vi et system bygget på SSH, men pga. flere og flere af vores kollegier vil tilbyde trådløst til deres beboere, overvejes det, om vi skal skifte login system. Det system der bliver overvejet hedder Radius, det laver en krypteret forbindelse, hvor der kræves bruger login og kodeord. De fleste universiteter i Danmark benytter dette system, og det er også derfra vi har fået idéen. I kan læse mere om det på http://www.eduroam.org/

Selv er jeg formand for K-net (http://k-net.dk ) hvor vi har ca. 2500 brugere, og forhåbentlig meget snart 1 Gbit til forskningsnettet. Vores net er pt. begrænset til 30 GB trafik pr. løben 30 dage.

Er der ikke nogen kollegier i Aalborg, som evt. vil hjælpe jer ? Jeg ved at flere af dem, sidder på 100 Mbit forbindelser til forskningsnettet.

draeberg

Overclocker
Tilføjet:
13-10-2008 08:35:51
Svar/Indlæg:
79/10
Du skal have mange tak for din hjælp indtil. Og jo, jeg kontakter lige nogle af de andre kollegier rundt omkring.

Og jeg har også hørt det samme med forskningsnettet.

Jeg skal lige vende tingene til det næste beboermøde.