4-pin PWM til 3-pin converter?

Luftkøling d.  12. oktober. 2008, skrevet af Gom
Vist: 741 gange.

Gom

Superbruger
Tilføjet:
12-10-2008 21:50:13
Svar/Indlæg:
359/73
Hey. Jeg er en af de mange der er træt af at temp styring til min CPU blæserudgang kun virker hvis jeg smider en 4-pin PWM blæser i. Især når nu jeg, ligesom de fleste andre, har nogle fremragende 3-pin blæsere. Så ville høre om man ikke kunne få et lille stik der gør PWM arbejdet og så styrer 3-pin blæseren derefter efter de instruktioner den får fra bundkortet? Hvis i kan følge mig?
Chrisp

Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2008 21:58:40
Svar/Indlæg:
617/52
Er ikke sikker på om det gælder alle bundkort, men kan du ikke i BIOS ændre det så dine blæsere styres med VOLT i stedet for PWM (kan jeg i hvert fald i min BIOS (Gigabyte bundkort))

Gom

Superbruger
Tilføjet:
12-10-2008 22:10:41
Svar/Indlæg:
359/73
Hmmm, ikke hvad jeg ved af. Mener ikke man kan på mit Maximus II Formula ihvertfald.

McAnus

Elitebruger
Tilføjet:
26-10-2008 02:54:40
Svar/Indlæg:
807/31
du vil have en converter der converterer PWM signalet til et relæ eller lign, der styrer 12v signalet til blæseren?
tror det kræver en hjemmelavet blæserstyring 😕

det smarte ved PWM (4 pins) blæsere er at de ikke støjer så meget som blæsere der bliver reguleret med on/off på 12v.

PWM blæsere er vejen frem.

BUDDA-X

Superbruger
Tilføjet:
26-10-2008 15:40:18
Svar/Indlæg:
475/12
Hvis man kigger på specifikationen på styringen til de 4 pins stik ( http://www.formfactors.org/dev... ), nærmer bestemt på pin diagramet...

Pin 1 - GND
Pin 2 - 12V
Pin 3 - Sense ( RPM )
Pin 4 - Control ( Stelstyret tasteforhold, vil jeg tro? )

Tanken var så at man flytter GND til pin4 på sin 3pin blæser, jeg giver dog ingen garanti for at det virker på en blæser lavet til 12V DC, skal heller ikke kunne sige om RPM signalet vil opføre sig som det skal, muligvis kommer RPM signalet fra en induktiv og ville ikk blive påvirket.

Men har du et oscilloscope kunne du jo se hvad der kommer ud på pin4 i stikket, og det vil jeg da klart anbefale dig at gøre først, i tilfælde af at noget skulle tage skade af sådan et hack-indgreb på stikket =)

<edit>
Hov, kom da til at tænke på noget... Pin 4 med control signalet kunne jo sagtens styre driver inde selve blæseren, som så klipper spændingen op. Hvis det er tilfældet kan det kredsløb som pin 4 er forbundet til nok ikke klare at du trække ret meget strøm igennem det, hench du skal nok ikke trække forsøge at køre din blæsers GND igennem her =) Bare en tanke
</edit>