#3 Det er pinligt at måtte indrømme det, men jeg er kommet så langt bagud, at din lynopsummering rent faktisk hjalp mig 😳
#2 & 13 Jeg takker for forklaring. I øvrigt ville en sådan sammenligning, med både strømforbrug, tidsmålinger på udførelsen af div jobs, osv, være en fed ting at lave. Jeg ved at Tom's sommetider har nørklet med noget i den stil, og det er mægtig interessant læsning.
Din æble/pære sammenligning, er jeg mere eller mindre enig i. Mindre fordi man jo ikke kan komme uden om, at du fx ikke kan smide et Intel chipset og en AMD cpu sammen, og derfor ville fx en Intel/Intel vs AMD/AMD være et reelt billede på mulighederne, uanset forskelle i chipsettet. MEN; skulle man ud i en fuldstændig reel sammenligning, som jeg lidt tror at du er fortaler for, er det noget mere kompliceret end som så. Ikke når vi taler hvor mange sekunder det ta'r at køre en given test (fx noget encoding), men i så mange andre sammenhænge. Hvor den ene måske hiver flere frames, kan den anden meget vel føles mere smooth, og derved måske endda udligne irl. Vil man endelig ud i at vise hvad de forskellige produkter reelt kan irl, er det ikke klaret på en formiddag, det er helt sikkert.
Alt i alt sympatiserer jeg med din udtrykte holdning. Men for de troende (altså dem der mener at alt kan afgøres af en graf), vil i mangle sammenligningsgrundlag. Min kommentar handlede oprindeligt også lige så meget om, at man hver gang i tester noget, skal omstille sig. Testene køres på forskelligt grej, med forskellige benches som regel. Det er lidt af en rodebutik. Jeg ved godt at det hænger sammen med reelle og økonomiske begrænsninger, og klandrer jer ikke for det. Men jeg gad godt vide, om ikke i efterhånden har tilstrækkeligt med benches på fx et 8800gt eller gts til, at kunne begynde at udveksle data. Fx kunne man i dette tilfælde ha tænkt sig en sammenligning med et Intel setup, der havde kørt med noget lignende grafikmæssigt. I don't know. Det er bare løse tanker, sikkert præget af den gevaldige hovedpine jeg slæber rundt på.
#7 😀