Jeg har lidt viden om disse ting: Gammel Linux mand, nyere Windows mand og en bror med tidligere Mac fanatisme. Min historie er, at jeg startede i 2000 med en Win 98, som kunne det den skulle og vel egentlig også var stabil nok. For sjov begyndte jeg at lege med Linux (RH6.1 tror jeg nok) og brugte den til det meste. Fortsatte med at opgradere diverse RH/FC, men kørte træt i de konstante problemer med drivere og applikationer. Da jeg begyndte at arbejde som ingeniør til dagligt, nørdede jeg nok på arbejde, så Linux døde ud og jeg kører privat nu ren Vista.
Jeg har forsøgt at lave en nuanceret beskrivelse, men skal nok få en række frelste på halsen? Den blev lang..
Man kan gå udfra mange indgangsvinkler: Ideologi om fri sw, monopoler, sikkerhed, brugervenlighed, applikationer osv. Jeg har valgt at opdele windows i XP og Vista grundet de store arkitektur forskelle.
Windows XP:
Lukket sw (dvs. skjult kildekode, så andre ikke kan genbruge sw eller identificere sikkerhedshuller). Udgivet af nær monopolist. Microsoft har gentagne gange fået gigantbøder for at være for lukkede omkring API, således at kun Microsoft har viden om, hvordan man laver gode, robuste programmer. Det er delvist korrekt, men bødernes antal og størrelse afspejler også at Microsoft har nær monopol på OS. MS kan dog godt opføre sig usympatisk, når de forsøger med alle midler at stoppe en konkurrent. En opførsel som i USA måske er tegn på nosser, men som i Europa opfattes som utilstedelig brutalitet.
Microsoft er de sidste 3-4 år kommet godt med med sikkerhed. Således er en opdateret XP platform ikke mere usikker end andre platforme, herunder Linux, selvom den selvfølgelig er langt mere truet grundet virusfordelingen. Når flere windows brugere bliver angrebet skyldes det i høj grad "kvaliteten" af brugerne. Langt de fleste nybegyndere kører Windows og mange kører ulovlige windows, der ikke kan opdateres. Linux samfundets argument med bedre sw arkitektur kan være sandt, men det er ligeså sandsynligt at den gennemsnitlige meget nørdede Linux bruger har mere viden om trusler.
XP har fordel af at være så udbredt, at driverne er af høj kvalitet. Som hovedregel, når et OS går ned af sig selv, skyldes det en driver. En driver har direkte adgang til det inderste i kernen og kan derfor for alvor lave ulykker. De fleste nedbræk i XP skyldes drivere "udefra". Så når du installerer dit Tjau-XP-Extreme tvkort giver du måske en dårlig driver lov til at lave ulykker og du bander så noget uretfærdigt over MS!
Den helt store fordel ved XP er brugervenlighed. Det er ganske simpelt så let, at installere programmer, at alle reelt kan finde ud af det. Klik på installeren og det kører. Ligeledes findes alle programmer til XP og alle kan få hjælp af venner eller familie grundet udbredelsen. Til gengæld virker XP gammeldags sammenlignet med eks. de mere checkede af Linux'er og Mac OS X. Det ser lidt legetøjsagtig ud og der er ingen wauw fornemmelse.
XP er ikke krævende til internet/kontorbrug, hvor det godt kan køre på ældre hw.
Windows Vista:
Jeg beskriver udelukkende forskellene til XP. Først og fremmest er Vista er større arkitektur skift ifht. XP. Der er betydelig højere sikkerhed og man skal dumme sig for at aktivere en virus. Eks. med, at den forlanger superbruger accept af grundlæggende ting som nyinstallation (når skærmen gråtones undtagen et lille vindue). Den anden side af den højere sikkerhed, er at det er blevet mere nørdet. Jeg har Linux erfaring og forstår derfor, hvorfor den opfører sig underligt, mens andre bander over det.
Til gengæld er der kommet wauw over det. Det er ganske simpelt en flot og konfigurerbar brugerflade.
Den anden store ulempe er, at den kræver bedre hw - specielt RAM. Det er nok hovedgrunden til at mange virksomheder ikke opdaterer: Man vil ikke ofre en komplet hw udskiftning på at udskifte en dybest velfungerende arkitektur, som man kender ud og ind.
I starten var der driverproblemer, men de er stort set løst i samme grad som XP.
Mac OS X:
Opfinderen af den lækre brugergrænseflade. Endvidere har brugere fordel af, at Apple både producerer HW og OS. Det giver fuldstændig styr på driverproblematikkerne. Der er en meget begrænset diversitet indenfor Mac HW, som de så til gengæld har fuldstændig styr på.
Jeg ser en række ulemper med Mac. Den er så lidt udbredt, at det er svært at få hjælp fra venner osv. Apple producerer det meste HW uden direkte konkurrence, hvilket gør det dyrere ifht. ydelse. Man kan finde de fleste applikationer, men ikke alle.
Rent sikkerhedsmæssigt har jeg ikke hørt om problemer siden OS X, men det må formodes i høj grad at skyldes virusfordelingen mod Windows.
Apple er monopolist indenfor Mac computere og har en dårlig opførsel. Langt værre end MS har de lukkede API, hvilket giver deres egne sw udviklere en klar fordel end eksterne. Ligeledes er deres sw lukket.
Linux:
Linux er exceptionel på flere måder og adskiller sig grundlæggende fra de to foregående kommercielle virksomheder.
Linux er kendetegnet ved fri kildekode. Dvs. at alle kan downloade kildekoden for at se, hvordan en given løsning er lavet og kopiere eller forbedre denne. Den typiske Linux bruger er da også nørdet og af høj kvalitet indenfor computer (ellers får han ikke en Linux til at virke!). Den fri kildekode er grunden til at et af verdens mest lukkede organer (NSA i USA) bruger Linux. Når koden er fri, kan de selv optimere og gennemgå den for huller.
Linux er ikke udgivet af et overordnet selskab, men af et mylder af mindre selskaber understøttet af græsrodsnørderne. Dette giver et betydeligt element af entusiasme og anarki i udviklingen og giver problemer, som nævnes senere.
Linux har haft ry for at være meget sikker, hvilket jeg mener, er en sandhed med modifikationer. Den fri kildekode og nørderne gør at sikkerhedshuller identificeres, men jeg tror ikke, at de lukkes hurtigere end eks. MS (ihvertilfælde de sidste 4 år). Når Linux computere har det ry, mener jeg det skyldes tre faktorer: MS fortid for 6-8 år siden, virusfordelingen og kvaliteten af brugerne.
Linux er ekstremt konfigurerbart og du kan gratis downloade de distributioner. Du kan få noget nørdet tekstbaseret eller noget lækkert a la Vista/OSX.
Den helt store ulempe med Linux er understøttelse. De almindelige ting findes der drivere til, men ikke nødvendigvis af høj kvalitet. Jeg har oplevet uforholdsvist mange nedbræk under Linux!! Tilsvarende er noget så basalt som kontorpakker et problem. Man kan godt få MS Office til at virke, men ikke uden at nørde. Der findes ikke en samlet installer der virker på alle distributioner, idet de forskellige firmaer gør det på hver deres måde. Jeg ser dette som det største enkelte problem, idet det i praksis betyder, at Hr. og Fru Hansen ikke kan bruge Linux. Det er ganske simpelt for svært at få det til at virke. Det mest brugervenlige jeg har prøvet er en Ubuntu, som installerede som en drøm, men lige pludselig gik der ged i grafikken og jeg måtte ud i en tekstterminal og rette i en konfigurationsfil. Du kan ikke bruge Linux uden at være nørd!!
Det skal dog siges, at Linux samfundet er ekstremt hjælpsomt.
Mange Linux brugere reklamerer med, at det er gratis, men jeg mener, at en Total Cost of Ownership betragtning gør det mindre fordelagtigt. Man får for meget besvær med at flytte og vedligeholde IT systemer.
Linux har bestemt sine fordele. Således er det noget trænede kan finde stærkt stimulerende og det er rigtigt godt som server OS, ligesom det er gratis. Den samlede pakke kan give det udbredelse i fattigere lande, hvor virksomheder måske ikke har noget IT. En minimal Linux på en billig skod computer og du er kørende med en kontorpakke, servere osv.