Jeg ville være overrasket over, hvis det IKKE var 3COM'en der teknisk set var mest korrekt konstrueret.
Men på den anden side, så vil jeg uden at blinke, helt klart, med understreg og fed, mene at det er spild af penge, at købe så fine switche, hvis man ikke absolut har brug for de avancerede overvågning, implementerings og programmerings funktioner de giver muligheder for.
For ellers vil en WEB managed OEM switch med et annerkendt chipset, være akurat lige så god til at switche netværks trafikken, som en mærkevare model. Så hvis du ikke lige står overfor at opbygge et netværk i enterprise størrelse, så ville jeg nok kigge efter noget TRENDnet e.lign.
Og jeg er ked af at fortælle alle Cisco fans'ne at sådan nogle ofte holder længere end en Cisco model, og hvis uheldet aligevel skulle være ude, så kan man for det man spare på indkøbsprisen, sagtens købe erstatnings enheder, uden at sprænge budgettet 😉
Det eneste jeg rent faktisk kunne forestille mig var en fordel, at gå efter mærkevare modeller, udover de omtalte enterprise funktioner, så skulle det da lige være nogle Trunking funktioner, til banckbones, eller 3COM parallel tasking funktioner. Men det kræver igen et større netværk, hvor man matcher netværks udstyret over hele linien... Og så havde man jo nok aligevel smidt sit guld efter noget stackable, ala. 3COM superstack switche e.lign.
Mit råd, hvis det bare er til noget alm. LAN til 24 enheder eller mindre, så spar pengene, og køb noget ala. de omtalte TRENDnet switche, som er baseret på en OEM konstruktion, som kan fås under mange forskellige brands... Men fordelen, udover prisen, kan ofte også være brugervenligheden. Hvor mærkevare til tider ofte kræver en mindre uddannelse og sikkert en certificering indenfor det aktuelle mærke, for at programmere.
EDIT:
Vil måske også komme med en lille advarsel omkring D-link i den sammenhæng, for de køre ofte deres eget løb med den slags. Og jeg har da oplevet problemer med at deres auto negotiation, og auto mdix kompatibilitet var helt ude i hampen, på trods af at de var sat sammen med 3COM og Intel udstyr, som helt sikkert overholder gældene standarder...