Netværks nørd søges - jeg er lost

Software d.  19. oktober. 2008, skrevet af DJ Alban
Vist: 837 gange.

DJ

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2008 21:28:20
Svar/Indlæg:
1431/233
Hej alle.

Jeg har et "stort" problem. efter jeg har geninstaleret xp på min pc vil den ikke gå på det trådløse net. eller rettere den vil godt finde det men den siger "begrænset eller ingen adgang"

jeg har også en bærbar, den går på uden problemer, men når den stationærer forsøger at komme på logger den bærbare selv af nettet og kan ikke komme på igen før jeg har genstartet den trådløse router og slukket min stationære.

Jeg fatter det simpelhen ikke, det virkede inden jeg geninstalerede min stationær. og jeg har ikke lige umildbart lavet om på noget.

Nogen der har de gyldne guldkorn?

mit udstyr.

bærbar - trådløs

stationær - trådløs

trådløs router "lvl one"
router fra cybercity model Zyrex d 61 mener jeg.

Spear

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2008 21:46:43
Svar/Indlæg:
564/13
Har du prøvet at tage strømmen i 30 sek. på begge routere?

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2008 21:57:22
Svar/Indlæg:
5750/124
er du sikker på du skriver det rigtige kodeord + at den bærbare og den stationære ikke får tildelt den samme IP addresse? (bare et gæt ud i tågen)

DJ

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2008 22:10:17
Svar/Indlæg:
1431/233
2# jeg kunne godt ha det mistænkt for det samme.
men det har altid stået til automatisk ip, og det gør de stadig.
er det en fejl?

1# tja jeg har prøvet at ressette begge dele. det underlige er bare at det burde jo ikke ha noget med det at gøre da jeg ikke har pillet ved dem.

nu prøvede jeg lige at sige reparer forbindelse. og fik denne tilbage "handlingen kunne ikke udføres: fornyelse af ip-adresse"
kan det ikke være der problemet ligger altså at de får tildels samme ip. men burde de ikke selv kunne finde ud af det?
alternativt hvad skal jeg så kalde hvad.

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2008 22:27:39
Svar/Indlæg:
5750/124
#3 er du sikker på du ikke har tastet forkert i dit password (kunne meget vel lyde sådan, har selv prøvet det, giver en masse frustration... ellers tjek at alting står ens i de forskellige indstillinger på begge computere).

DJ

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2008 22:36:28
Svar/Indlæg:
1431/233
5# det ændre jo bare ikke helt på at min bærbar logger af når min stationærer forsøger at komme på.
og så er jeg nød til at slukke forbindelsen på den stationærer og slukke og tænde den trådløse router før at min bærbar vil logge på nettet igen.

Det er svært at tjekke om det er ens da min bærbar kører vista og min stationær kører xp :(

DJ

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2008 22:37:20
Svar/Indlæg:
1431/233
men er 100 på at koden er tastet rigtigt. (hvilket også kommer til kende da den smider min bærbar af)

Selas

Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2008 00:51:18
Svar/Indlæg:
2845/91
Det er ikke en god ide at have to routere det opforder til problemer, prøv at slå router delen fra på lvl one routeren hvis du kan, DHCP adresse uddeling kan nogle gange slås fra i stedet.
Hvis man taster kodeordet forkert bliver forbindelsen ikke ustabil, man kommer aldrig på.

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2008 01:12:12
Svar/Indlæg:
4657/53
hvad med mac adr: har du slået det til på routeren .

Gå til Start /kør / skriv cmd tryk enter.
og skriv så ipconfig/all og tryk enter

så kommer der en masse info om ip /dns/mac adr så kan du se hvad du mangler.

det kan også være fordi du køre med wpa2/wpa på ruteren og noget andet på pc.

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
20-10-2008 01:33:59
Svar/Indlæg:
2600/84
Hvad mener du med slået MAC addresser "til"? Så routeren har en MAC eller hvad? Det skal den da have hvis den skal virke som router ihvertfald.

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2008 01:58:30
Svar/Indlæg:
4657/53
i opsætning i routeren under wifi kan man lave en mac adr liste over hvilken mac adr man vil ha til og koble på nettet. er pc mac adr ikke tastet ind , kan man logge på nettet ,men den står bare og henter netværksadr. og så sker der ikke mere

scheea2000

Superbruger
Tilføjet:
20-10-2008 08:24:59
Svar/Indlæg:
818/58
#9 -> #8 mac adresse filtrering.

#0 umiddelbart tænkte jeg at du selv skrev problemet:

"trådløs router "lvl one""

Men det er vel heller ikke fair 😛. Hermed et par forslag:

1. Prøv at resette lvl one rounteren (via knap, hvis det findes), så al cache bliver clearet. Sæt kryptering på igen og prøv så igen.

2. Disable DHCP serveren i routeren.

3. Få en trådløs router fra CC. ☹

Skipper

Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2008 11:30:42
Svar/Indlæg:
971/67
Slå dhcp fra i den trådløse router.. smid kabel fra CC router ind i en af lan portene på trådløs router. Så det er CC routeren der tildeler IP'er på hele netværket. Skal du forbinde nogle enheder med kabel, så skal de sættes i den trådløse router.

Har selv CC og to trådløse routere, så det virker uden problemer.

/Skipper

DJ

Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2008 18:39:07
Svar/Indlæg:
1431/233
Ja så fik jeg løst problemet.

Det var flere "almindelige" ting der gjorde at det ikke virkede.

Det var min firewall (sygate) der åbenbart gik ind og blokerede den, på det tidspunkt jeg havde slået den fra for at tjekke om det var fejlen, må jeg ha tastet den forkerte kode, for den gik ikke på.

men jeg fik et par friske øjn til at gå alle de basale ting igennem igen, og vupti så kom den på.
forstår dog stadig ikke hvordan den kunne smide min bærbar af. men det skal man nok ikke undre sig over. 😀

Problemet er ihvertfald løst.
tak for hjælpen alle.