-> Alle
For at sætte det lidt i relief, kan vi udregne et indeks (ud fra prisen på EDBpriser.dk) baseret på pris/ydelse.
Merprisen er fast, altså 70 %. Derfor giver det flg. indekstal:
Uden AA
1280x1024 - 70 / 6,5 ~ 10.8
1680x1050 - 70 /11,5 ~ 6.1
1920x1200 - 70 / 13,4 ~ 5.2
Med AA
1280x1024 - 70 / 16,0 ~ 4.4
1680x1050 - 70 / 16,1 ~ 4.3
1920x1200 - 70 / 18,8 ~ 3,7
I overall, ligger et HD4870 i gns. 13,7 % højere. Hvilket giver et gns. indeks på 5.1
Og hvordan skal det så læses? Jow. Det er simpelthen hvad du giver, pr. procent (eller FPS, om man vil), for at opnå en bedre frame-rate. Ud fra ovenstående tal, kan vi se, at vi går fra et indeks på 10.8, til et indeks på 3.7
For at forklare det endnu mere simpelt. Alt efter opløsning, så vinder/taber du altså, med 10,8 / 3,7 ~ 2.9x i ydelse. Ikke forstået sådan, at får du 100 FPS med et HD4850, får du 290 FPS med et HD4870. Men at du får næsten tredobbelt nominel ydelse, ved at gå fra opløsningen 1280x1024, til opløsningen 1920x1200, medregnet pris/procent-forholdet.
Altså. Hvis du køber et HD4870, og spiller i opløsningen 1280x1024, giver du tre gange så meget for din (mer)ydelse, som din ven, der gamer i opløsningen 1920x1200, med alt slået til og samme grafikkort, end hvis I begge havde haft et HD4850.
Det ville de fleste nok påstå, er ret logisk. Men ser man bort fra "følelsen af, at min computer owner", så owner den måske ikke så meget alligevel. Vi snakker her om, at du bruger 70 % ekstra på grafikkortet (kr. 1.000,- kontra kr. 1.700,-), for at opnå en bedre ydelse. Når de kr. 700,- muligvis kunne være brugt andensteds.
Nu kommer finten:
Et HD4850 har en rå regnekraft, på omkring 1.000 GFLOP (alt efter hvad producenten vælger af frekvens, men det er som std. - så vidt jeg kan se; 625 MHz. Udregnet 625 MHz * 800 Stream Processing Units * 2 = 1.000.000 MFLOPS, giver, 1.000 GFLOPS, giver 1 TFLOPS), hvor et HD4870, har rundt regnet 1.2 GFLOPS (750 MHz * 800 * 2 = 1.200.000 MFLOPS, giver 1.200 GFLOPS, giver 1.2 TFLOPS). Forskel i %: 20 %
Med lidt god vilje, så kan det godt minde om 18,8 % - ydelsesforskel målt i FPS (henover flere titler, og med alt på max i opløsningen 1920x1200). Der er ca. 1,2 % til forskel. Det kan tilskrives mange faktorer, såsom CPU, RAM, harddiske eller andre marginaler.
Jeg har længe sagt, at ydelse skal måles i FLOPS og ikke FPS. Men når der hér er så tydelig en sammenhæng, må man automatisk gå ud fra, at der er en flaskehals af en art andensted. Jeg har også, mange gange, proklameret, at der ikke findes "CPU-begrænsning", når vi snakker større opløsninger, men måske tiden er inde, til en revidering af den tese?
Var der mulighed for at sammenligne i opløsningen 2560x1600, ville mit umiddelbare gæt være, at vi kommer nærmere og nærmere de 20 % i ydelsesforskel. Ene og alene fordi, at hér begynder CPU, RAM og harddiske ikke at kunne følge med længere. Men omvendt, så er det jo heller ikke fedt at game i så høj en opløsning, med en frame-rate på 10 FPS kontra 12 FPS (forskellen mellem 10- og 12 FPS er 20 % - hvis det gik lidt hurtigt 🙂).
Merprisen på 70 %, giver sig bedst afkast, i opløsningen 1920x1200, eller derover (vi må gætte hér, da der ikke findes nok materiale til at bakke det op, på nuværende tidspunkt). Det er simpelthen dér, du giver mindst penge, for din ekstra ydelse.
Mange vil måske mene, at det er ret logisk. Men efterhånden som flere benchmarks siger, at framebufferen har "mindre" at sige (dette er blot et hypotese), da ydelsesforskellen er forsvindende lille (vi snakker ofte en forskel på maks. 3 %) nu hvor især ATi er blevet gode til at udnytte denne, tror jeg mere og mere på, at der er noget om snakken.
Lad mig komme med endnu en udregning: Jeg omsætter opløsningerne til det givne antal (mega)pixels, og ud fra dette, fastsætter vi vores indeks, og kan derfor "gætte" os frem til hvad ydelsesforskellen (altså, indekset) vil være i opløsninger højere end 1920x1200.
1280x1024 = 1,311
1680x1050 = 1,764
1920x1200 = 2,304
2560x1600 = 4,096
Dernæst vil jeg sammenfatte forskellen i ydelse for de to detaljegrader. Hvis vi, i et koordinatsystem, indsætter for x-aksen, opløsningen (i megapixel). Og for y-aksen forskellen i procent, får vi da.
Uden AA
(x1,y1) = 1.311,6,5
(x2,y2) = 1.764,11,5
(x3,y3) = 2.304,13,4
(x4,y4) = 4.096,?
Med AA
(x1,y1) = 1.311,16,0
(x2,y2) = 1.764,16,1
(x3,y3) = 2.304,18,8
(x4,y4) = 4.096,?
Vha. en dårlig regression, får jeg:
Uden AA: f(x)=6,84x-1,8, r²=0,91
Med AA: f(x)=2,89x+11,79, r²=0,82
Hvis vi, for x, indsætter opløsningen 4,096 megapixels, får vi:
Uden AA: f(4,096)= 6,84 * 4,096 - 1,8 = 26,2
Med AA: f(4,096)=2,89 * 4,096 + 11,79 = 23,6 (det minder lidt om 20 %*).
Se. Nu bliver det rigtigt interessant. Forholdet vender pludseligt, når vi kommer op i 30" opløsningen. Pludselig, er det en fordel, at køre uden AA. Hvis man skal se på de hypotetiske tal. Men vi snakker om en forskel, på 2,6 % mellem "Med AA" og "Uden AA" (hypotetisk).
Om end ikke andet. Så får vi et indeks på:
Uden AA: 70 / 26,2 ~ 2.7
Med AA: 70 / 23,6 ~ 3.0
Så hvis vi bevæger os over 1920x1200, så får man mest for pengene, ved at køre uden AA. Så der er en gylden grænse, omkring de 1920x1200. Hvis vi sammenligner HD4850 med HD4870.
Nu vil jeg gerne have lov til at påpege, at dette er rene hypoteser, og absolut ikke skal tages for gode varer og endegyldige resultater. Men det er interessant at se, det de hidtidige begrænsninger ophører, når vi bevæger os over 1920x1200. Men på den anden side. Hvem pokker gamer også i den opløsning? Og hvis de har råd til en 30" skærm til gaming, så smider de sikkert også en habil grafikløsning for vognen.
Nok snak. Nu vil jeg besvare nogle af jeres kommentarer 🙂
-> #1
Som du kan se, ud fra ovenstående beregninger, så giver du i gns. omkring 5x så meget, for at opnå den ekstra ydelse. Altså hvis vi ser ud fra de rå tal 🙂
-> #4
Det kan det faktisk. Det er i hvert fald en god investering, sammenlignet med et HD4850, til næsten samme pris. Men det er vel også logisk. En Ferrari til samme pris som en Golf, er jo også et røverkøb.
-> #5
Så hvorfor overhovedet sælge grafikkort der yder forskelligt, hvis begrænsning i teknologi ligger andensteds?
Jeg er også ret prisbevidst. Og ser heller ikke umiddelbart fordelen ved at give kr. 700,- ekstra, for omkring 18,8 % mere ydelse, og det er ovenikøbet kun i bedste fald.
-> #7
Enig. Jeg savner lidt et lydkort uden støj på linjen 🙂
-> #8
Men, hvis "smertegrænsen" går ved, lad os bare sige 20 FPS. Så er de 18,8 % (i bedste fald), kun udmøntet i yderligere 3,8 FPS (hypotetisk) 🙂
-> #9
Det er langt fra de fleste der køber et grafikkort, med hensigten om at modificere det. Så alt ekstrem-nørd er udelukket i denne sammenligning. Af selvsamme grund har jeg bevidst fravalgt at nævne overclocking 🙂
-> #10
Ultra High-end har aldrig kunnet betale sig. Og bemærkningen har altid været, at men betaler dobbelt pris, for en marginalt bedre ydelse. Det handler i bund og grund om marketing. Der er stor publicity i det, for producenterne, at kunne markere sig som værende dem med den største... ja. Potensforlænger til nørderne.
-> #11
Jeg ville nu gerne have enten et ja, eller et nej. Og gerne en begrundelse om valget af svar. Evt. en diskussion om hvad det indebærer 🙂
-> #12
Det er nok også, pt. den stærkeste konstellation, inden for grafikkort. I hvert fald hvad jeg ved af. Du har 1 GB framebuffer, og to chips, med tilsammen 1,6 GFLOP til din rådighed. Det er ca. 60 % ekstra ydelse, ift. et HD4870, som desværre er direkte begrænset af programmørernes kunnen.
-> #13
Jeg ville nu gerne se folk prøve alligevel 🙂
-> #14
En rigtig god pointe. Men desværre skalerer ydelsen ikke direkte. Og man er derfor, mere eller mindre, nødt til at granske hvilket titler der bedst håndterer hvilken multi-GPU, fra de to største producenter. Det er desværre sådan landet ligger pt.
-> #15
Det er kun hvis ydelsen stiger nominelt med prisen, inden for en given konfiguration. Desværre er der alt for mange faktorer der spiller ind, til at folk vil have en jordisk chance for at danne sig det fornødne overblik.
Jeg forestiller mig, at pris/ydelse, bliver bedre og bedre, jo længere vi kommer op i opløsning og detaljegrad. Hvilket ovenstående beregninger (med forbehold) antyder.
De opnår stort set samme resultater som THG, dog med en lille procentvis afvigelse.
-> #16
Igen. Det kommer an på hvad man bruger sit hardware til. Et HD4870X2 er penge ud af vinduet, hvis du kun spiller '7 Kabale'. Det samme gælder div. spil, opløsninger og indstillinger. Det må være et spørgsmål om at finde en gylden middelvej, hvor pris og ydelse går op i en højere enhed.
I bund og grund tror jeg, at begrænsningen (den tænkte) ligger hos den individuelle bruger. Vedkommende køber et givent produkt, med forventningen om, at det hæver niveauet for resten, hvilket jo ikke ville være tilfældet, hvis man kun spiller '7 Kabale'.
-> #17
Ikke hvis vi ser på fornuften i det. Man kan længe argumentere for, at man vil spendere kr. 10.000,- på SSD-diske eller triple-SLI. Men hvis man skal se på det, pragmatisk, så bør man også indregne fornuftsfaktoren. Derfor sætter jeg, personligt, stor pris på hardware der har en god ydelse, ift. prisen.
Derfor faldt mit valg på et HD4850. Jeg har ikke fortrudt det. Du så også godt/dårligt det kørte, da vi var til LAN for nylig 🙂
-> #18
Det er lidt der jeg vil hen. For hvornår er HD4850/4870 the sweet spot?
Er det i opløsningen 800x600, med alt på 'low'? Er det i 2560x1200 med alt på 'extreme mega-motherfucking-high'? Eller er der et punkt imellem, hvor kurven knækker? Det er bl.a. dette jeg forsøger at belyse i ovenstående.
* - Det er ret interessant at bemærke, at vi i opløsningen 2560x1200, opnår tæt på det fulde potentiale, mellem de to grafikkort. Altså hér ophører de gængse grænser, og derfor må man formode, at den eneste reelle faktor til forskel er grafikkort. Så med andre ord: Spiller du i denne opløsning, er det ene og alene dit grafikkort der bestemmer ydelsen. Dvs. du er ikke CPU-begrænset. Ikke i almen forstand. Der er nok snarere tale om forskel i båndbredde til RAM, og teknologien, imellem de to kort. Altså HD4850 og HD4870.