Utroligt hvordan fakta altid kan vendes til de vildeste fantasier. Fred være med det, men hvorfor vælger man så at overse nogle væsentlige detaljer?
Mayaernes utrolige præcision og evne til at forudse skæbnesvangre begivenheder, alarmerede dem ikke rigtigt om hvad der ville ske i 1500-tallet, vel?
Vores kalender "ender" d. 31. december og vil nulstiller, eller, gør vi? Nej. Vi føjer et ekstra tal til vores år, og tiden går som den plejer.
Mit kamera går heller ikke i stykker ved eksponering nr. 10.000, fordi den kun kan tælle til 9.999? Nej, det tilføjer blot en ekstra mappe og jeg fortsætter med at tage billeder.
Du (og mange andre) snakker om en masse begreber I kun lige har hørt om eller "nærlæst" overfladisk. "Alignment", "kosmisk stråling" og jeg ved ikke hvad.
Der er kloge mennesker, langt klogere end folk som os, der arbejder med den her slags, og jeg kan love dig for, at de sidder og griner når de læser sådan noget som det der bliver skrevet i denne tråd.
Undskyld jeg siger det, men jeg synes stadigvæk at det er vildt, at man sådan kan lade sig rive med af sådan noget. Hvis det er en film, ved man godt at det bare er fiktion og at det kun tager udspring i virkeligheden.
Men hvorfor er det at folk som elsker den slags dommedagsprofetier og alternative teorier altid laver henvisninger til: "Arh men det står i Biblen!" og hvorfor er det, at religion og videnskab sjældent følges godt ad?
Hvorfor læne sig op ad et dokument der netop forkaster de metoder, med hvilke de gennemgåes.
Det er jo som at designe og tegne den blyant man allerede sidder og tegner med. Det er simpel logik, at så vil tingene ende med at passe. Hvis ikke profetien sker som forudsagt, er der altid et forbehold, uanset hvor sikre man var på at det nu - denne gang - var 2012 det hele skulle ramle om ørerne på os.
Der var også folk som var så ubegribeligt sikre på, at nu skulle de dø, da vi gik fra 1999 til 2000. Men hvad skete der? Ikke en skid.
Blev de overhovedet flove? Nej. De fandt en ny dato, og var igen lige så sikre, som de var før.
"DET STÅR I BIBLEN!" - Selvfølgelig. Men finder du et dokument der siger: "I en periode, med tre dages regn og to dages regn, samt fire dages regn og en solformørkelse, vil en mand få tyndskid."
Og selvom det ikke passer 100 %, er der en som fik tyndskid, og et eller andet sted på kloden, var der tilfældigvis nogle dage med regnvejr.
Yahooooo. Profetien gik op.
Ja?!
Men så har jeg en anden profeti til dig: "På en dag, efterfulgt af en søndag, vil en person vinde i Lotto. Og personen bliver glad."
... det kan man jo nok heller ikke udelukke vil ske.
Men god videnskab er baseret på observationer, behandling af fakta, ikke sandheder. Sandhed er et filosofisk begreb, som ikke har en disse med videnskab (begrebet) at gøre.
"Sandheden er, at Jorden er flad." - Nej. Fakta er, at I troede at Jorden var flad.
Der er så mange gode relationer i Biblen, fordi den skulle tale til masserne på den mest fordøjelige facon. Af selvsamme grund, kan man altid finde noget som passer med virkeligheden, fordi det sjovt nok tager udgangspunkt i virkeligheden.
... igen, at tegne den blyant man vil lave, med den selvsamme blyant.
Så når nu dét passer. At nogle mennesker knepper udenom, at folk begår grusomheder og nogle lader sig underkue, så må resten jo passe.
Det er simpelthen skræmmende, hvordan nogle folk kan lade sig forblænde af den slags.
Men, som sagt, fred være med det.
Det er i det mindste underholdende 😎