Problem med Laing DDC pumpe

Vandkøling d.  22. oktober. 2008, skrevet af nutman
Vist: 695 gange.

nutman
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2008 20:20:51
Svar/Indlæg:
397/35
Jeg sidder her med en Laing DDC-ULTRA Alphacool, som jeg har købt af dens 1. ejer. Der står Laing DDC-1Plus RT på pumpen....

Den tidligere ejer har købt pumpen hos VCore d.27/02, så den er lidt over 1,5 år gammel.

Pumpen har problemer med at starte. Rotoren står og vibrerer, men kommer ikke altid igang, når den får strøm. Man skal så slukke for strømmen og starte igen, måske endda flere gange, før pumpen starter.


NÅR pumpen så starter, har den svært ved at suge vand op. Den kan f.eks. ikke suge vand op fra et glas, men den kan godt pumpe en smule, hvis reservoiret sidder OVER pumpen og vandet derfor løber NED i pumpen pga. lufttrykket. Derudover larmer den RET meget for en Laing pumpe at være - jeg tog toppen af og kiggede på rotoren og rotorhuset.
Se disse billeder:

http://www.bilderkiste.org/sho... ;nshoved-nedtrykket.jpg
http://www.bilderkiste.org/sho... ;rker.jpg
http://www.bilderkiste.org/sho... ;rker.jpg

Jeg synes, da hvide porcelænskrone, som rotoren rider på, ser ud til at være slidt? Den plejer da at være helt rund, men her ser det ud som om den er presset lidt ned i den plastictap, den sidder på?

Som I kan se, er der også slidmærker nede i rotorhuset og selve rotoren er også slidt pga. disse slidmærker.

Er dette noget, I har set før? Er det en konstruktionsfejl, eller er det mig, der gør noget forkert? KAN en Laing pumpe f.eks. ikke SUGE vand op, men skal have fra et reservoir, der sidder OVER pumpen?
tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2008 20:32:30
Svar/Indlæg:
20170/383
jeg ved kun at have hørt fra en del at DDC pumperne er noget skrammel groft sagt. altså at de slet ikke er bygget ordentligt.

Fx også derfor mange er begyndt at bruge D5 pumpen i stedet, da den er langt bedre lavet.

Helt præcist hvad der er galt med din kan jeg ikke sige, men du kan fixe dine links, så kan det være folk kan hjælpe.



Tahiti
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2008 20:37:25
Svar/Indlæg:
2676/147
Som #1 siger Ikke gode pumper.

Har selv haft 3, INGEN af dem virkede ordenligt 😩

-Tahiti


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
22-10-2008 21:24:25
Svar/Indlæg:
5039/109
Min gjorde det samme. den stod også bare og vibrerede en gang i mellem. Den fik nogle dask, og så kørte den igen.

Du kan ikke forvente at den kan kan lave vakum ved at køre rundt i luft.


nutman
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2008 21:55:12
Svar/Indlæg:
397/35
Ok, så lærte jeg det. Jeg har en XSPC reservoirtop liggende. Prøver at smække den på imorgen og lave et loop fra outlet til inlet. Så må vi se, hvad der sker. Men det er et faktum, at pumpen larmer RET meget og inde på OC Team Denmark's side mener de også, at den er slidt totalt ned. Så nu har jeg sendt en venlig, men bestemt mail til den tidligere ejer, samt oprettet en supportsag hos VCore.

Så må vi se, hvad der sker.


Miccim
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2008 22:34:50
Svar/Indlæg:
3233/128
Det er en rigtig fin pumpe, men som alt andet skal man behandle tingene ordentligt. Din pumpe har enten kørt uden vand eller så har et eller andet gjort den har ramt mod huset. Læses = smadret. Du skal hurtigst muligt maile de billeder til vcore. De er til at snakke med men jeg er ikke sikker på hvor de vil placere ansvaret.

Det er vigtigt at fu sørger for at der ikke er luft i pumpen når den skal suge. Sæt et stykke slange på pg fyld slangen med vand. Ryst og drej så pumpen sådanat der ikke er mere luft i den når du kigger ind på impelleren. Prøv så at starte den. Her skal den kunne suge alt vandet og sige meget lidt. :)


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2008 22:56:25
Svar/Indlæg:
20170/383
#5

fin eller ej, der er godt nok mange der har haft problemer med deres DDC pumper. Jeg mener også riska har haft bytte sin(e) 3-4 gange og været i kontakt med producenten osv..

Men du har da ret, man skal behandle sådan en fætter rigtigt, og IKKE køre den tør.


nutman
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2008 06:11:07
Svar/Indlæg:
397/35
Well, det er jo svært at checke standen på sådan en pumpe, når man skal have den tilsendt. Fremover vil jeg nok bede en evt. sælger både at tage billeder OG lave en film af pumpen i drift. Men ja, lad os se hvad Vcore siger.


1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2008 11:37:46
Svar/Indlæg:
5750/124
er det sådan at du lige har fået den, eller mig der misforstår noget... hvis du kun lige har fået den, så skriv til sælger at du har fået en defekt vare, det kan være han så vil give postDK skylden, men så må han betale dig tilbage og selv kæmpe mod dem...


nutman
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2008 11:55:04
Svar/Indlæg:
397/35
Det er slidmærker, der er i bunden af rotorhuset og det hvide leje er godtnok presset ned i leje-holderen, men det kan PostDK ikke have gjort, for der sidder jo en plexi-top ovenpå pumpe. Næh, det er nok den tidligere ejer (som iøvrigt hævder, den altid har larmer og han troede den skulle lyde sådan. Så han havde hængt pumpen op i elastikker), der ikke har vidst hvad han havde med at gøre og måske har kørt pumpen tør?


nutman
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2008 11:55:29
Svar/Indlæg:
397/35
Og ja, har lige fået pumpen. Ca. 2 uger siden....


nutman
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2008 12:17:41
Svar/Indlæg:
397/35
Har fået svar fra VCore:

"Ja den er helt sikkert defekt. Har faktisk aldrig set noget tilsvarende, men
jeg vil tro den har været udsat for en forkert behandling, eller også er den
simpelthen bare slidt op ved at have kørt 24/7, og måske med noget slibende
i vandet.
Men det er jo desværre ikke noget der falder under reklamationsret - det kan
jeg allerede se ud fra billederne. Så der er ingen grund til at sende den
ind til os.
Du har desværre købt en ødelagt pumpe, der er lige til at smide ud. Hvis jeg
var dig ville jeg kontakte sælgeren, og forlange pengene tilbage - medmindre
han solgte den som defekt altså.
Hvad der iøvrigt falder lidt i øjet, er at der står "RT" på den - det er
normalt betegnelsen på en Laing DDC med 1/4" gevind. Men det er helt rigtigt
at der skal stå "Plus". Men det kan da være Alphacool have brugt en RT Plus
som basis for ULTRA pumperne på et tidspunkt.
Jeg er ked af vi ikke kan hjælpe, men en skade som denne er tydeligvis enten
på grund af forkert behandling eller massivt brug og slid, og ingen af
delene er dækket af reklamationsretten."

Og det har de jo nok ret i.


#12
1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2008 12:19:08
Svar/Indlæg:
5750/124
hvad har sælger sagt til det?.. Det kan jo godt være du kan vise ham hvad der er blevet skrevet af svar til det her, og indse at han så har lavet en fejl = du få dine penge igen, og han prøver at få en ny 😉


#13
TB
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2008 12:32:41
Svar/Indlæg:
767/51
Den er DØD den pumpe - mon ikke sælger vil erkende at den ikke virker som den skal?


nutman
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2008 12:40:48
Svar/Indlæg:
397/35
Tjoeh, men har fået et nyt hus af Riska nu, så jeg prøver lige at reparere den selv. Hvis det viser sig, at også motoren er død (= den har døde punkter), så får sælger på puklen, hehe.


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2008 12:44:36
Svar/Indlæg:
8762/174
Den har da virkelig kørt sig selv i stykker den pumpe 😲


nutman
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2008 12:48:20
Svar/Indlæg:
397/35
Ja, det er lidt vildt.....