Spar mange penge (omkring 150k)

Hyggehjørnet d.  27. oktober. 2008, skrevet af Kondichael
Vist: 1218 gange.

Kondichael

Superbruger
Tilføjet:
27-10-2008 10:41:28
Svar/Indlæg:
940/111
www.ingenkirkeskat.dk

Vil nok kun anbefalde det, hvis man ikke er relgiøs.
morten-turi

Superbruger
Tilføjet:
27-10-2008 11:29:51
Svar/Indlæg:
924/212
Link Fixed: www.ingenkirkeskat.dk

jmose

Moderator
Tilføjet:
27-10-2008 11:38:15
Svar/Indlæg:
3863/538
Jeg synes nu det er ok. Jeg vil gerne holde Stensgaard i arbejde.. 😛 Synes hellere at Christiansborg skulle på kursus i at spare penge.. :yes:

Kondichael

Superbruger
Tilføjet:
27-10-2008 11:42:24
Svar/Indlæg:
940/111
Det er mange penge at skulle betale, hvis man ikke tror på det. 🙂

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2008 12:04:04
Svar/Indlæg:
5750/124
Det er ikke alt for slemt på årsbasis, det er jo mere fordi det er over så mange år. Det er da være med at vi skal betal 4 gange så meget for brændstof som nødvendigt...

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2008 12:55:43
Svar/Indlæg:
7111/480
jeg syns det er fint nok af betale de penge er ikke så mange penge årligt syns jeg og hiler det ind af give fam et stock når de skal betale for af fp en begramet mente fraktis af det gjroe man aller rade men lyder som om man ikke betale det fule beløb men det korster iverfal mere vis man ikke er medlem 🙂
og4# ved ikke helt hvordan jeg skal fåstår hvad du emner med brændstofpriserne men det er jo afgifter på for af skal tænke sig om og ikke køre rundt i en firjuls traker syns det er helt ok min mor har en benzin besparne bil der kan køre længe kan andre også vælge af gøre eller gøre som mig bruge buser tog og gå det dør man ikke af 😉

Selas

Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2008 13:38:30
Svar/Indlæg:
2845/91
Jeg meldte mig ud for ca. 3 år siden mener jeg. Der er mange som går rundt, og tror de ikke er tilmeldt folkekirken, pga de aldrig har tilmeldt sig selv, og ikke kigge på deres selvangivelse. Jeg er glad for at have meldt mig ud da jeg ikke tror på noget.

Zulu_ugh

Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2008 13:43:47
Svar/Indlæg:
397/31
Jeg er ikke religiøs eller kirkegænger, men betaler alligevel troligt min kirkeskat. Hvorfor, ja - lidt svært at svare på, men har desværre været i kirke lidt for mange gange til begravelse, som hver gang har sat nogle tanker igang mht at overveje hvad man egentlig får for pengene.

Hver gang - og jeg mener hver eneste gang, jeg er kommet i en kirke og hvor præsten er nået hen til det med "af jord er du kommet, og af jord skal du blive" er jeg blevet overbevist om at det ikke er et hul i jorden at min kirkeskat ryger i.

For mig er det en måde at få sagt farvel - mange gange kommer døden pludseligt og når man mindst venter det, så er det ikke bare rart, det er decideret nødvendigt at kunne håndtere sin sorg på en måde, så man kan komme videre.

Til det hjælper (eller kan hjælpe) kirken og præsten på en måde, der gør at jeg ikke blinker når jeg studerer min årsopgørelse og selvangivelse og passerer henover punktet kirkeskat.

Er man i en situation, hvor man kun har sig selv at tænke på, hvor man er sikker på at man ikke vil blive savnet af pårørende, eller hvor man har en anden (og bedre) løsning til at håndtere de "udfordringer" som et afdød familiemedlem eller ven kan medføre, så er det fint man kigger på tegnebogen og tænker på hvor mange fucking 280'ere i SLI man kunne have købt i stedet.

mvh
Zulu

Anonym20219355916

Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2008 13:52:55
Svar/Indlæg:
6181/270
Jeg betaler heldigvis ikke kirkeskat

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2008 14:06:44
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Jeg så også udsendelsen på TV2 i går. Det er nu en fin fidus, både for ham, men også de der betaler ham kr. 49,- for at få samtlige personlige oplysninger, sende et par breve og slikke frimærker.

-> Alle

Lige for at sætte det i relief:

En øl i byen koster let omkring kr. 40,-

Hvis så leger, at man i gns. drikker to øl om ugen (nogle drikker mere, andre drikker mindre) - det er blot et eksempel.

Så giver det 2 * 40 * 52 = 4.160,- kr. pr år, for de to øl pr. uge.

Siger vi så, at det er i en periode på 80 år, så giver det: 4.160 * 80 = 332.800

Man kan altså spare over dobbelt så meget, ved at drikke to øl mindre om ugen, resten af sit liv.

Det lyder da som en god forretning. Men fordi kr. 150.000,- lyder af så forfærdeligt meget, så tænker det fleste: "Hey jeg bliver bollet i røven". Og derudover, så er det en "usynlig" udgift. Tænk bare på, hvor mange penge vi ligger i det lokale supermarkede.

Ikke fordi jeg er dybt religiøs, eller vil tvinge det ned over hovedet på folk, så synes jeg bare, at man bør sætte det lidt i relief.

En anden ting.

De skriver, at de har sparet danskerne for rundt regnet 50 mio. kr. Dividerer vi det med kr. 150.000,- pr person (som jo er deres/hans eget udregnede gennemsnit), så giver det, at han har "reddet" omkring 333 danskere.

Siger vi 333 * 49 = 16.317 kr.

Nåja. Så er der jo noget af det der gå til frimærker, konvolutter osv. Men der er nu også en lille skilling i det, for ham der driver siden.

He he. Hvis de kan melde 3 mio danskere ud af folkekirken, så kan han kradse omkring kr. 147 mio. ind.

Tankevækkende, ikke sandt?

Kondichael

Superbruger
Tilføjet:
27-10-2008 14:20:02
Svar/Indlæg:
940/111
Ca. 3000kr om året for noget man ikke tror på er jo en plat udgift.

for 3k kunne du købe(det er per år):

24kg Marabou chokolade.
1stk Playstation 3
1500 æbler
Osv

Razbojnik

Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2008 14:28:58
Svar/Indlæg:
459/45
Har lige et spørgsmål.
Går kirken kun til den dansk-lutheranske kirke, eller også de katolske og muslimske kirker i landet ??

Er nemlig selv katolik, så ku være rart at vide :)

Men støtter sku op om det, det er penge godt givet ud IMO..
Nok er der mange her i den vestlige verden der så religion som noget ondt, men ak, så mange mennesker finder trøst i religion, og den har virkelig hjulpet mange mennesker.

At der så er nogle fanatikere ude blandt dem, der IMO har misforstået budskabet fuldstændigt, er sku ærgeligt.
De ødelægger det for andre mennesker, og nu kan man sku heller ikk gå og sige at man er troende, uden at folk kigger mærkelig på en, eller endda føler sig stødt ??

Jeg respektere alle religioner, og har intet imod folk der ikk tror på religion, hver mand sin mening, ikk ? :)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2008 14:35:40
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #10

Men rettighederne der følger med, er til gengæld til at føle på. Der er forbundet mere tradition end religion til den danske folkekirke. Såsom barnedåb, konfirmation, vielser og begravelser. Derudover findes der (alt efter sogn, naturligvis) en masse spændende arrengementer.

Hvis du mener, at det er noget du kan fravælge nu, så synes jeg da bestemt man skal gøre det. Jeg vil i hvert fald fortsætte med at være medlem af den danske folkekirke, for det er ikke kun det, at jeg ikke er der om søndagen jeg betaler til.

Men alt det opsøgende arbejde, arrengementer og ikke mindst kristne traditioner jeg støtter op om.

Jeg ville 100x hellere betale 39 % i skat, frem for at melde mig ud af kirken.

Vi har jo, i Danmark, en semi-social-liberal tankegang til alt muligt. Hvis det ikke gør ondt på os, vil vi gerne tale vores nabos sag. Men går det ud over os selv, så kan de sejle i deres egen sø.

Det er den tankegang der gør, at når folk hører, at de kan spare kr. 150.000,- så får de våde øjne. Det er bare ikke så overskueligt, når man derefter siger, at det er over 80 år. Så er det altså ikke så forfærdeligt mange penge. Du kan jo selvfølgelig lægge pengene til side, og sige til dig selv: Når jeg får min pension, så får jeg yderligere kr. 150.000-,

Men som jeg nævner i mit eksempel længere oppe, så vil man kunne "spare" langt mere, hvis man havde en fornuftigere tankegang på mange andre områder.

Igen. Det er ikke fordi jeg vil trække en hat ned over hovedet på folk. Jeg mener blot, at der er så mange andre områder, hvor vi kunne optimere vores udgifter, frem for at melde os ud af den danske folkekirke.

-> #11

Det går, så vidt jeg ved, til alle døbt ind i den kristne kirke. Altså anerkendte, kristne kirkesamfund.

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2008 14:39:22
Svar/Indlæg:
7111/480
12#Du kan jo selvfølgelig lægge pengene til side, og sige til dig selv: Når jeg får min pension, så får jeg yderligere kr. 150.000-,
og så skule det lige pase af dagen før 10# går på pansion bliver han ramt af en ulyke og dør eller noget men giver nonig helt ret det er små penge

FnaX

Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2008 14:44:40
Svar/Indlæg:
4156/111
Skal vi så også til at regne ud hvor meget vi spare ved at lade være med at købe nyt hardware hvert halve/hele år? 🤡

Desuden, det kan da godt være man ikke selv går i kirke og selv tror på Gud, Jesus osv. men derfor kan man jo godt tro på at de penge man betaler går til noget godt. Ikke nødvendigvis til en selv, men til andre.

For lige at perspektivere lidt, så tager vi en person der tjener lad os sige 250.000kr om året (ca. 20k om måneden). Lad os sige at personen bor i kbh. kommune. Personen betaler derfor 2000kr om året i kirkeskat.

Over 50 år vil personen have tjent 12.500.000Kr. Ud af de 12.5k Mio. kr. har personen givet 100.000kr. Altså har personen kun 12.400.000kr tilbage! Sådan kan man jo også se på det 🙂 Det er lidt under 1% af ens løn.

Han er udspekuleret og vil bare tjene penge 😀

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2008 18:00:10
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #14

Nej. Det er jo en "service", som han kalder det. For så slipper folk jo selv for at bevæge deres fede røv ned til den lokale provst, og melde sig ud.

Jeeebuzz kwuist - Hvor doven har man lov til at være :no:

FnaX

Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2008 18:05:25
Svar/Indlæg:
4156/111

Og du tror ikke han vil tjene på det eller hvad? 😕 Forstår ikke helt dit nej?

RasmusAnden

Superbruger
Tilføjet:
27-10-2008 18:17:30
Svar/Indlæg:
880/67
Jeg er personligt ikke fyldt 18 endnu, og har pt. heller intet arbejde, men jeg har desværre fået en lettere "anti-kristen" holdning efter mit 9. skole år som blev tilbragt på en kristen fri-skole (jeg er IKKE mere eller mindre kristen end den alm. danske teenage dreng..) men det jeg oplevede der, var ret trælst for at sige det på godt jysk, og gjorde 9. til det værste af mine 10 år i skole.. så jeg regner med at melde mig ud af folkekirken så snart jeg bliver 18, da jeg ikke vil støtte det på nogen måde..

religion er sikkert godt så længe det ikke blir fanatisk, hvilket det desværre blev på den skole. 😐

/Rasmus

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2008 21:04:15
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #16

Bid venligst mærke i mit brug af "", samt hvad jeg skrev længere oppe. Så vil du hurtigt se, at jeg heller ikke ser det smarte i hans 'service'.

"... det kaldes ironi" 😛

FSP

Superbruger
Tilføjet:
27-10-2008 21:55:09
Svar/Indlæg:
423/28
Tjaa... Jeg er stadig medlem, og betaler gladeligt min kirkeskat. Ikke fordi jeg er mere religiøs end langt hovedparten af den danske befolkning, men fordi jeg faktisk mener, at de danske kirke er flotte og pynter i landskabet. Dem vil jeg gerne bevare... Derfor 😉

jmose

Moderator
Tilføjet:
28-10-2008 00:37:49
Svar/Indlæg:
3863/538
Jeg vil også give NoNig ret her. Og for sjovs skyld lavede jeg også et regnestykke...

Jeg skal ikke besvære jer med mine 9 kl. udregninger..Men..Jeg har en stor familie. Meget stor. Vi bruger hver uge ca 15 ltr mælk, 5 rugbrød og noget der ligner 3 Kg havregryn - og meget mere...

Hvis jeg tog de 5 varegruppe som vi suværent bruger mest af og kigger på indkøbsprisen i de dagligvarebutikker jeg kommer i. (fakta - REMA1000 - Aldi) er prisforskellen faktisk...Hold fast...1700 kr pr år!

Nu er det således at her hvor jeg bor ligger de 3 butikker under 100m fra hinanden - så det er sgu nemt sparede penge...For dælen mand..Hvis man kunne spare 1700 på sin forsikring, var man næsten klar til at skifte! Så med lidt omtanke kan det sagtens lade sig gøre..

Kondichael

Superbruger
Tilføjet:
28-10-2008 09:10:02
Svar/Indlæg:
940/111
-___-

I forstår jo ikke pointen.

Hvis du ikke tror på gud, men du stadig betaler kirkeskat er det, det samme som at smide pengene ud af vinduet.

Det vil svare til at du købte en leverpostej hver uge for så bare at smide den ud.
Det er sgu da spild af penge.

= En lame udgift at have så!

Til dem der synes 150k ikke er meget over x antal år, er I da velkommen til hver at give mig 100kr om pr. md.

TahmiaS

Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2008 09:33:54
Svar/Indlæg:
990/50
#21 men nu er det jo sådan, at vi alle sammen smider en masse penge væk på ting som vi alligevel ikke 'har brug for' . . . Og til dit eksempel, så har jeg da smidt en del madvarer ud, som jeg ikke har fået spist før de overskred sidste salgsdato. Kirkeskatten er jo heller ikke udelukkende en sag om at tro på gud eller ej, for jeg tror da hurtigt vi kan blive enige om, at den historie efterhånden ikke virker troværdig, men alligevel vil folk gerne døbes, konfirmeres, giftes og høre julegudstjenesten - hele vores samfund er jo gennemsyret af de her traditioner, som alle stammer fra den kristne tro - det samme gælder mange af vores værdier, og jeg er både glad for og stolt over de værdier, vi har i det danske samfund.

Du bestemmer selvfølgelig selv, hvad du vil bruge dine 150k på, men det er jo ikke svært at spare penge, som mange andre her i tråden også har bevist.

http://www.torvet.dk/products/... - 1,5l coca cola = 22,95 + pant

http://www.ke.dk/portal/page/p... - 1l vand = 0,04333 kr

Hvis jeg så drikker 3L cola om ugen (højt sat?) koster det mig 45,90 kr uden pant (forudsat betaling med kreditkort, så man undgår oprundning) x 52 = 2386,80 kr om året x 60 år = 143208,- kr

Samme regnestykke med vandet 3L om ugen = 0,12999 x 52 = 6,75948 x 60 år = 405,5688

Netto besparelse = 142.802,4312 KR !! Har du virkelig råd til at drikke cola?!

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
28-10-2008 09:50:42
Svar/Indlæg:
5363/442
#21 En lame udgift... Okay, vi ser lige på det en gang til, jeg deler her folk op i tre grove grupper:

Hvis du ikke er religiøs:
Okay, hvis du ikke er religiøs (kristen) og aldrig har været det, så meld dig ud. Jeg går så ud fra at du ikke er konfirmeret, ikke skal giftes i en kirke og aldrig kommer i en kirke om søndagen, til jul eller påske.

Hvis du er som danskere er flest:
Du er døbt og konfirmeret, kommer måske i kirken en enkelt gang om året til jul eller påske og vil gerne giftes i en kirke (eller din dame vil). Forklar mig så lige hvorfor du skulle melde dig ud? Du bruger jo tydeligvis kirkens "ydelser"...

Hvis du er religiøs
Du kommer i kirken nogle søndage, til jul, påske osv. Selvfølgelig skal du være medlem af folkekirken..

Det er jo ikke bare en "lame udgift" som du kalder det. Kirken betyder meget for mange mennesker, og de gør også en masse gode ting, ud over de almindelige kirkelige aktiviteter. Som NoNig også siger, så er kirken jo også en del af den danske kultur, ville du virkelig være den foruden?

Det er rigtigt at kirkeskatten set over et helt liv løber op, men det gør alle udgifter jo! Vi kan jo også begynde og regne sammen hvor maget man bruger på toiletpapir på et helt liv, og så kalde det for en latterlig udgift...

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2008 10:01:19
Svar/Indlæg:
4230/89
#23 jeg meldte mig selv ud da jeg blev 18(det 2år siden nu)
og jeg vil sige jeg må være i din gruppe 2...

men nu er det sådan, at det man betaler til gennem den normale kirkeskat, kun går til lokalkirken, ellers får kirken langt størstedelen gennem vores normalskat...

dette er også derfor man stadig er fri til at benytte sig af alle kirkens ydelser, på lige fod med alle andre...

jeg må fks stadig blive gift i en folkekirke, mine børn må blive konfirmeret osv i en folkekirke, når jeg dør må jeg blive begravet ved en folkekirke, og jeg må komme til alle de gudstjenester jeg vil...
ikke at jeg har tænkt mig at benytte de tilbud(det vart jo hele ide'en med at melde sig ud 😉)

ved godt det ikke er særlig meget man giver i kirkeskat,
mener jeg gav 0.2%...
men det er jo så heller ikke for at spare de store penge jeg gjorde det;
det er mest af alt, en principsag, lidt som #21 skriver...

det svarer jo lidt til at man fks betaler for at have et abonnement på et blad man ikke kan lide at læse alligevel 🙂

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
28-10-2008 10:10:48
Svar/Indlæg:
5363/442
#24 Det er korrekt at du gerne må blive gift og begravet ved folkekirken. Men og der er et stort men, du får ikke holdt nogen gudstjeneste af en præst ved din begravelse, du har kun ret til at blive begravet på en kirkegård. Og hvad angår bryluppet, så skal du lige finde en præst de vil vie dig, for en præst har nemlig ikke pligt til det når du ikke er medlem af folkekirken...

Hvis du ikke kommer i kirken er det som sådan fint med mig, men et medlemsskab af folkekirken kan i min optik aldrig blive en "lame udgift" som =3 fremstiller det...

Kondichael

Superbruger
Tilføjet:
28-10-2008 10:23:00
Svar/Indlæg:
940/111
#22 så har jeg da smidt en del madvarer ud, som jeg ikke har fået spist før de overskred sidste salgsdato Det er sgu da også dumt.

FFS I fatter det jo ikke, hvis man ikke bruger kirken er det jo dumt at skulle betale penge til det.

Samme som at købe 3mdr medlemsskab i et fitnesscenter for så bare slet ikke at bruge det.

TahmiaS

Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2008 10:29:01
Svar/Indlæg:
990/50
#26, Ja, det har du ret i, men nu er det jo heller ikke helt det samme, som at melde sig ud af folkekirken (: (desuden er jeg nok heller ikke helt alene om den).

Jeg tror de fleste kan se pointen i, at man ikke skal betale for noget man ikke bruger, men at stille det op som sådan et regnestykke for at vise, der skulle være mange penge at spare, synes jeg er totalt forskruet.

Kondichael

Superbruger
Tilføjet:
28-10-2008 10:36:33
Svar/Indlæg:
940/111
Hvis det nu er over 60år er det jo 2500kr om året. 7kr om dagen (kommer self. an på ens indkomst)

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2008 11:15:00
Svar/Indlæg:
1341/56
hmm kondi...

hmm.... det er alt sammen meget fint du ikke vil betale til folkekirken..

men virker jo nærmest somom du bliver fornærmet over der er nogle der ikke er enige.... i DIN holdning... du har givet udtryg for at du mener det er dumt at betale.... hvrofor så blive ved med det korstog..

og vil iøvrigt selv blive ved med at betale min kirke skat, hvad enten jeg tror på den gud eller ikke, for som andre også nævner:

så bruger jeg kirken til jul, og diverse andre traditioner, bruger den jo også når andre folk bliver begravet...

jeg vil nok gerne begraves i en kirke engang

det er ikke specielt mange penge

syntes det er nogle flotte bygninger, så hvorfor ikke støtte dem lidt.

men fordi jeg har den holdning gør jeg jo ikke alt hvad jeg kan for at du skal melde dig ind igen, jeg er jo komplet ligeglad....

Kondichael

Superbruger
Tilføjet:
28-10-2008 11:35:47
Svar/Indlæg:
940/111

Læs nu bare det jeg skriver ffs.

genuz

Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2008 11:38:22
Svar/Indlæg:
798/19
Jeg er ikke religiøs på nogen måde, men den dag jeg ikke betaler min kirkeskat, der har terroristerne vundet!

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2008 11:45:48
Svar/Indlæg:
7111/480
31# og hvorfor har de det for mig lyder det ja undskyld som noget mund gyle men kan være du kan forkalre mig det beder 😉

Anonym202031110209

Superbruger
Tilføjet:
28-10-2008 12:01:05
Svar/Indlæg:
388/15
Hold dog kæft for et tiltag. Må indrømme at alle de begravelser, bryllup(per?), konfirmationer osv. jeg har været med til, sagtens kan lægge grund for de sølle 0.2% man skal betale. Det er mindre end u-landsstøtten..

Man kan sgu spare penge over det hele, cykel i stedet for bil, købe bur-æg i stedet for økologiske, genbruge stuff..

I mine øjne burde det ikke være muligt at vælge til eller fra mere end man burde kunne vælge dr-licensen fra ;o

og #21, det er jo LANGT fra penge ud af vinduet, de går jo til et formål...

Det ville ikke gå til et godt formål hvis jeg gav dig 100kr hver måned :p, ikke i mine øjne anyway.

TahmiaS

Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2008 12:25:43
Svar/Indlæg:
990/50
#33 hørt! - den dr-licens er sgu da under al kritik. Føj for satan.

xt0m

Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2008 12:31:14
Svar/Indlæg:
2587/91
Betaler ikke kirkeskat og er der virkelig også kun når nogen stiller træskoene.

OT: Hellere lidt fokus på registreringsafgiften, misundelsesafgiften og licensen (for nu slet ikke at nævne medielicensen eller hvad der blev af den?).

Selas

Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2008 13:03:27
Svar/Indlæg:
2845/91
#33 Den laveste sats er 0,42 %, og dyreste er 1,51, alt efter hvor man bor, og så kan det godt snige sig op på en 300,- kr om måneden for en der tjener 22.000, og det kan jeg godt bruge på noget mere fornuftigt end noget jeg ikke er enig i burde eksisterer længere, jeg mener samfundet har udviklet sig så meget, at det ikke er nødvendigt at staten har det mindste med folks tro at gøre. Hvis folk vil støtte en given religion burde det være direkte imellem dem og kirkerne/moskeerne, og holde staten uden for.

I det mindste er det positivt at folk bliver mindet om, at de ikke er tvunget til at betale denne skat blot fordi de er blevet døbt.

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2008 13:07:01
Svar/Indlæg:
1341/56

nu har jeg endnu engang læst alt det du har skrevet, og du gentager jo bare dig selv...

du mener det er latterligt at betale hvis man ikke bruger/tror på den kristne gud.

syntes bare det er nogle latterlige svar at blive ved at komme med, når vi har forstået din pointe, vi er jo bare ikke enige, også hjælper det jo ikke at skrive i en tone, som om vi alle er idioter fordi vi ikke kan forstå dig / er enige med dig.

hvis du nu havde nogle argumenter imod de andre holdninger folk har, istedet for "FFS så læs dig hvad jeg skriver" så vi kunne få en diskusion hvor du var med, istedet for en diskussion hvor du bare gentager dig selv igen og igen...

jeg syntes det er fint hvis folk ikke vil betale til folkekirken, men så skal de heller ikke sætte deres fod inden for, medmindre de bliver inviteret til begravelse, eller bryllup.

Anonym202031110209

Superbruger
Tilføjet:
28-10-2008 13:26:41
Svar/Indlæg:
388/15

Rigtig nok, men du får til gengæld også noget for pengene. Det er ikke bare ud af vinduet.

Men på den anden side, så mener jeg også at dem der ikke betaler kirkeskat heller ikke skal gøre brug af faciliteterne, og staten har jo ikke noget med kirkeskatten at gøre som sådan.

Jeg har bare den indstilling at jeg gerne vil betale 0,42%-1,51% for at vedligeholde kirken, selvom jeg næsten aldrig selv bruger den frivilligt, så synes jeg for det første det er flotte bygninger, og vil gerne støtte dem fremover. Det er selvfølgelig frit valg om man vil, jeg prøver ikke på at overtale nogen.

Synes bare argumentet "Det er skide dyrt" eller "Spar mange penge" er så langt ude. Givet, det ligner mange penge hvis du tager det over en årrække, men overvej så lige hvis du opvarmede 1 grad mindre i rummet. Se dér er virkelig penge at spare så. :)

Selas

Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2008 13:54:54
Svar/Indlæg:
2845/91
Hehe hvis jeg skruede en grad ned ville det fandme være koldt her, det er allerede liiige småkoldt nok her. 😀
Men jo jeg prøver at bruge kirken så lidt som muligt, men de har jo monopol på begravelser i Danmark endnu. Og hvis en unge skal døbes må jeg jo også afsted. :-S

CF

Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2008 14:04:50
Svar/Indlæg:
4689/105
Jeg er ikke specielt religiøs eller noget, og jeg undgår gerne at komme i kirke. Synes satme det er for kedeligt.

Dog ville jeg aldrig melde mig fra det. Jeg vil gerne have mit fremtidige barn døbt og konfirmeret. Hvis jeg en gang skal giftes, så skal det være i kirken, og når jeg dør vil jeg have en præst!

Jeg synes også det er vigtigt at have noget man kan støtte sig til, hvis der en dag sker noget forfærdeligt i ens liv.

Jeg ville heller ikke have det godt med at være inde i kirken til andres begravelser, bryllupper osv, hvis jeg ikke selv var medlem. Synes det virker forkert at alle andre der sidder derinde har bidraget til begravelsen eller brylluppet, mens man selv ikke har givet en nikkel.

Det er så bare min mening.

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2008 14:09:58
Svar/Indlæg:
7111/480
men de har jo monopol på begravelser i Danmark
39# det er ikke koret der fens begravelse plaser i uinvidet jord måske noget for dig en gang når tiden er ? samt man kan få sprat sin aske ud over vanet mener også der har være talt om skov grav plaser men er dog ikke komet mig beknt enu 🙂

Selas

Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2008 22:24:59
Svar/Indlæg:
2845/91
Det var bare hvad ham manden i kirken som tog imod min udmeldelse af kirken sagde. Men nej jeg har intet imod at få min krop doneret til videnskab, eller blive spredt ud over en mødding når jeg er død. 😛
Beklager hvis jeg har misforstået hvad du skrev, jeg er ikke altid god til at tyde det...

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2008 22:44:07
Svar/Indlæg:
2620/327
#2: Jeg siger tak 😀

Til alle: Om man vil være medlem af Folkekirken og betale kirkeskat, er fuldstændig frivilligt. Men hvis I vil melde jer ud, så lad være med at lade en eller anden fusker tage sig betalt for det. Bare gå ned i jeres egen kirke, og få det gjort ganske gratis.

Og så kan jeg lige af- eller bekræfte nogle af de ting, der har været oppe og vende:

Kirkeskatten går til Den Danske Folkekirke, og ikke den katolske kirke eller andre. Hvis man er medlem af et andet trossamfund, melder man sig normalt ud af folkekirken og betaler til det andet trossamfund i stedet.

Folkekirken drives først og fremmest af kirkeskatten. Der er et lille statstilskud, men det dækker primært den personregistrering, som kirken udfører - altså fødselsregistrering og den slags. Hvis det skulle overgå til staten, ville tilskuddet bortfalde, og det vil gå nogenlunde lige op med arbejdsmængden.

Man kan sagtens få døbt og konfirmeret sit barn i kirken, selvom man ikke er medlem - men så bliver barnet selvfølgelig automatisk medlem. Man skal selv være døbt for at bære sit barn og svare for det ved dåben, men det er ligemeget, om man selv har meldt sig ud. Hvis man ikke er døbt, skal man have en anden til at bære barnet i stedet - en såkaldt gudmor eller gudfar. At det så kan virke mærkeligt, at ens barn skal være medlem af noget, man ikke selv er medlem af, må man jo selv om.

Man har ret til at blive gift i den lokale folkekirke, hvis den ene part er medlem af folkekirken - ellers ikke.

Hvis man dør uden at være medlem af folkekirken, kan man selvfølgelig stadig blive begravet i kirkens jord - men det vil normalt være 2-3 gange dyrere end ellers. Man har ikke ret til at få en højttidelighed i kirken eller have præsten med - men hvis man gerne vil, kan man normalt godt få det alligevel. Men så skal man sørge for at skrive ned, at det er det, man ønsker. For normalt vil man betragte en udmeldelse af folkekirken som et ønske om, at man heller ikke ønsker at have noget med kirken at gøre, heller ikke ved sin begravelse. Hvis de pårørende ønsker, at præsten skal være med til begravelsen, vil præsten normalt være meget skeptisk, da præsten så vidt muligt vil tage hensyn til den afdødes ønsker. Ligesom præsten normalt også vil protestere, hvis det modsatte sker: Hvis den afdøde er medlem, men familien ikke ønsker kirken blandet ind i det. Igen for at værne om den afdødes egne ønsker.

Derfor: Hvis du melder dig ud af kirken, så fortæl din familie om det - forklar hvorfor, og snak med dem om, hvad det har af betydning. Herunder, om du vil have præst og kirke til din begravelse. Men som sagt kan det være svært at få en præst til at medvirke, hvis man ikke er medlem - fordi man skal have lov til at melde sig ud, og man ikke skal være tvunget til at have noget med kirken at gøre, heller ikke i døden.

Jeg synes personligt, at det er helt fint at melde sig ud af kirken, hvis man ikke vil have noget med den at gøre. Man skal bare lige klar over, hvad det indebærer, både positivt og negativt.

Og så er det selvfølgelig heller ikke værre, end at man kan fortryde og melde sig ind igen...

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2008 00:35:44
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #27

"...men at stille det op som sådan et regnestykke for at vise, der skulle være mange penge at spare, synes jeg er totalt forskruet. - Præcis! 😎

-> #31

Nice one! 🤣

-> #43

Godt at få en fagmand på banen 😉

Selas

Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2008 02:52:31
Svar/Indlæg:
2845/91
Er helt enig i #43 og kunne godt tænke mig at få at vide hvad du laver for kirken (det lyder i hvert fald som om du er inde i det fag)? 🙂

Dog fik jeg at vide da jeg meldte mig ud, at hvis man havde i sinde at melde sig ind igen, at præsten ville tale med en før han tillod det. Eller sådan husker jeg det.

krikke

Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2008 05:58:34
Svar/Indlæg:
2335/16

Det er nemlig helt rigtig det du skriver,det er sådan det er.
Arb. på en kirkegård så ved da lidt om det også.
Så i siger bare til når i skal i jorden. 😛 Og ja jeg er medlem af folkekirken. 😉

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2008 07:55:53
Svar/Indlæg:
2620/327
#45 Jeg er præst - i Haderslev 🙂 Og jo, det er rigtigt, at du lige skal have en samtale med din præst, før du melder dig ind igen.

FnaX

Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2008 10:10:29
Svar/Indlæg:
4156/111

True true, men man kan tilgengæld melde sig ind i folkekirken igen når man bliver 70, og så stadig få en "billig" begravelse. Dette anser jeg selvfølgelig for egoistisk og værende en respektløs handling, men så vidt jeg ved er det stadig muligt!

Jeg mener dog at man godt kan få en "billig" begravelse alligevel selvom man ikke er medlem, men så ryger man i et random hul i jorden uden gravsten?? 😩

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2008 10:30:08
Svar/Indlæg:
2620/327
#48 Ja, man kan altid melde sig ind igen - hvis man da satser på, at man når det 😉

Ja, man kan komme i "de ukendtes grav", hvis man ønsker det - men det har ikke noget at gøre med, om man er medlem eller ej. Der er forskellige priser på forskellig gravsteder, og der er forskel på, om man er medlem eller ej. Men bortset fra prisen har alle de samme muligheder for gravplads. Nogle steder på landet er det gratis at få en gravplads, hvis man er medlem, men det er det normalt ikke i byerne, hvor jorden er meget dyrere.

FnaX

Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2008 10:33:28
Svar/Indlæg:
4156/111

Jeg mener bare at have hørt at nogen kirker helt afviser at lægge gravplads (altså en ikke ukendt gravplads) til rådighed for folk der ikke er medlem af folkekirken?

Men det kan da godt være jeg tager fejl? Jeg arbejder generelt ikke ret meget med emnet "De Danske Kirker" 😴

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2008 11:49:20
Svar/Indlæg:
2620/327
#50 Det har jeg aldrig hørt om - det kan de muligvis gøre, hvis der også er en kommunal gravplads i området. Men hvis der kun er kirkegården, så tror jeg altså ikke, de kan afvise nogen - blot kræve en højere pris.

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
30-10-2008 11:51:40
Svar/Indlæg:
5363/442
#51 Har en præst ikke ret til at afvise at vie et par, hvis den ene ikke er døbt og medlem af folkekirken?

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2008 12:20:32
Svar/Indlæg:
2620/327
#52 Nej, hvis den ene er medlem, har de ret til at blive viet i folkekirken.

FSP

Superbruger
Tilføjet:
30-10-2008 20:45:17
Svar/Indlæg:
423/28
# Alle

Til dem af jer der har meldt jer ud eller tænker på det, vil jeg bare sige at i så skal huske at meddele dette til jeres familie, evt. via et testamente, da man jo må formode at i ikke tror på gud og ikke vil have en kristen begravelse.

Jeg skriver ikke dette for at provokere nogen, men fordi jeg mistede min farbror i foråret, og han var aldrig medlem ( var ikke døbt ) og han havde intet tilovers for gud eller kristendommen. Men hans børn ønskede at han skulle have det, og de fandt også en præst der gerne ville begrave ham. Se det mener jeg jo er i alt andet end hans ånd og mod hans ønsker. Dette var bare ikke skrevet ned nogen steder selvom alle vidste det. Men det kan jo være svært for de efterladte, fordi de måske så mener at amn ikke får sagt et ordenligt farvel.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2008 00:30:59
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #54

Respektløst. Intet mindre... :no:

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2008 00:34:49
Svar/Indlæg:
7111/480
55# hvorfor det vis man ikke tro på gud så er det vil meget få nåfdigt af man skriver det ind i sit testemente så en pårøne ved det og kan vælge en anden begranelse man kan jo godt blivet begravet i ikke inviet hvor 😉

CF

Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2008 00:38:19
Svar/Indlæg:
4689/105
#55 Hvad mener du?

Jeg går ud fra du mener det var respektløst at få en præst til at begrave ham mod hans ønske?

Jeg mener ikke man bør begrave nogen på den måde, hvis personen ikke selv ønskede det. Derfor er det også smart at få skrevet ned i god tid, hvordan man vil begraves, så der på ingen måde kan opstå nogen tvivl. Jeg har da allerede selv skrevet ned hvordan jeg vil begraves. Man kan jo altid ændre i det, men hvis det nu sker i morgen, så ved mine forældre hvordan det skal foregå.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2008 00:40:50
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #57

Præcist :yes:

Det samme gælder jo donerer. Jeg har fortalt min familie, at jeg er tilmeldt donorregisteret. Og det de ikke kan bruge dér, må de gerne donere til videnskaben (specielt akut tilfælde af g33kness. Jeg har også en speciel blodtype. Den hedder "permanent promille 0.5 🤣 ). Altså. Det er hvis jeg (mod al forventning) skulle dø "tidligt". Det er jo aldrig til at vide om man skrider i svinget på vej fra arbejde. Morbidt, måske. Men ikke desto mindre, så er det aldrig til at vide.

Selvom det er "noget fjernt og tåget", så er døden det eneste vi er sikre på i denne tilværelse. Vi ved ikke hvonår den kommer. Så man kan lige så godt være forberedt. Om så det gælder bisættelse eller binyrer.

CF

Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2008 00:49:41
Svar/Indlæg:
4689/105
#58 1 uge efter jeg blev 18, meldte jeg mig også som organdonor. Jeg vil blive rigtig glad hvis min død kunne hjælpe andre med at overleve. Både gennem videnskaben, og direkte til andre mennesker.

Jeg er ikke helt vild med tanken om at de tager ens indre organer, men hvis det kan redde andre mennesker, så gør jeg det gerne. Jeg skal jo ikke bruge dem alligevel, så de kan da ligeså godt bruge dem nyttigt i stedet for at lade dem rådne. Jeg synes det er ærgeligt at der er så få mennesker i Danmark der er villige til det. Jeg forstår dem godt, da det er en mærkelig tanke at man ikke bliver "helt" begravet, men det er alligevel ærgeligt.

Jeg er også blevet meldt ind som bloddonor, så jeg er nede for at få tappet blod en gang imellem. Jeg kan ikke udstå nåle, men hvis det kan redde et andet menneskes liv, så er det vigtigere end at jeg har det skidt med at få et lille prik i armen. Det synes jeg faktisk er pinligt at der ikke er flere danskere der er villige til. At man ikke er villig til at ha det skidt i én enkelt dag, for måske at redde en anden persons liv, forstår jeg ikke, må jeg indrømme.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2008 01:00:44
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #59

Der er jeg nødt til at rette dig, min gode mand 🙂

Der er faktisk en del danskere som er "villige" (som du kalder det). Det viser både div. rundspørger og undersøgelser. Folk får det bare ikke gjort. Altid det ælde hjerte, men vi hjælper kun, hvis de selv kommer til døren med fryseboksen.

Anywho.

Jeg synes, og det mener jeg, from the bottom of my black heart, at folk bør få muligheden for at vælge det fra, når de tager kørekort. No shit. Hvis folk hvirkelig mente det, som de giver udtryk for, så ville det være alletiders. Et kanongodt tidspunkt at tage stilling på, og oftest der hvor de fleste vælger det.

Motorsagkyndig: "Ja. Her er så kortet. Du skal lige kryse af hér, om du vil være donor."

Så kunne man få et lille kryds på det rigtige kort, man får med posten nogle uger senere.

Det kunne jeg godt tænke mig, at man fik gennemført. Der er så mange ting at tage stilling til, så hvorfor ikke gøre det dér? Når man tager kortet, burde man også få et førstehjælpskursus. Så var det ligesom hele "pakken" der blev ordnet dér, og men behøvede ikke at komme med en masse vage undskyldninger senere hen, om hvorfor man ikke var donor og hvorfor man aldrig fik det førstehjælpskursus.

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2008 01:52:53
Svar/Indlæg:
7111/480
60# du kan da selv hole bøte nonig der ikke kan klare man misfårstår hvad du srkiver du kune jo uddybe det mere næste gang håber du en gang lære af kune svare uden af bede folk om af kalre kaje hole bytte bare nolge af de ting du bruger til folk du ikke er enig med det er sjovt nok det samme som min lilebro på 12 bruger er du 12 😲

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2008 02:00:10
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #61

?! 😐

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2008 02:01:50
Svar/Indlæg:
7111/480

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2008 02:03:00
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #63

... har du drukket af natpotten? 😐

EDIT: Snak da om at rette sine svar. Stå dog i det mindste ved det... :no:

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2008 02:17:24
Svar/Indlæg:
7111/480
64# jeg gider ikke srkive meere med dig :no:

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2008 04:19:35
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #65

Tak? 😎

CF

Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2008 08:20:20
Svar/Indlæg:
4689/105
#60 Det at man ikke gider at flytte sin røv ned for at få taget det blod giver jeg ikke en skid for, undskyld sproget. Det viser så stadig i mine øjne at man ikke er villig til at gøre det. Det er da endnu mere skammeligt, hvis man ikke får det gjort bare af dovenskab.

Jeg synes også man burde finde et system, så alle skulle svare på om de ville være organdonor. Mange får det jo ikke gjort bare af dovenskab, hvilket jeg synes er noget pis. Det kunne faktisk være smart, hvis det var et krav at man tog stilling til det
når man fik kørekort. Det ville da sikkert give flere organdonore her i Danmark, da mange gerne vil men aldrig får det gjort på grund af dovenskab.

Det med at tage førstehjælps-kursus når man får kørekort, det er allerede et krav. Fremover skal alle der får kørekort have haft et førstehjælps-kursus. Så jeg har fået det.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2008 08:26:09
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #67

... gæt lige hvor gammelmands-agtig jeg følte mig dér.

Jeg kunne lige så godt have genfortalt hvordan min fatter fik kørekortet 😳

Det er også korrekt. Det er bare "Åhh"-så længe siden jeg selv fik kortet *pff* (2003) 😛

CF

Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2008 08:42:09
Svar/Indlæg:
4689/105
#68 Hehe, du er jo gammel... 23 år, det er jo snart tid til pension 😀

Det med at man skal have førstehjælps-kursus er vist ret nyt, så det er klart hvis du ikke har hørt det før.

Det er godt at det er blevet sådan, men det var fandme kedeligt at høre omkring førstehjælp 6 time i træk 😕