Finanskrise? Hvorfor?

Hyggehjørnet d.  27. oktober. 2008, skrevet af Seballe
Vist: 1304 gange.

Seballe

Superbruger
Tilføjet:
27-10-2008 16:01:54
Svar/Indlæg:
913/114
Okay, nu er jeg ikke så meget inde i alt det der banke værk og verdens økonomi hehe. Men jeg går og tænker over hvorfor at der forkommer finanskriser? Fordi så vidt jeg ved er dette ikke første gang. Og nok hellere ikke sidste. Hvad forkommer det helt konkret af? Nogen der ved det?
beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2008 16:20:59
Svar/Indlæg:
3943/44
Der er sikkert en større grund til at finans kriser opstår, sikkert noget hen af at når noget når toppen, så kan det kun gå ned af, og så er det er folk overreagere, og så falder aktierne endnu mere... snowball effekt.

Denne gang er dog lidt speciel, da det faktisk stadig gik fint for alle firmaerne, i starten var det kun bankerne der havde problemer (de havde lånt mere ud end de havde råd til...)
Men det har så startet frygt effekten.

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2008 16:24:45
Svar/Indlæg:
5891/423
det er noget med at bankerne låner mange kunder større beløb ud, med høj rente, men til sidst kan kunderne ikke betaler, og bankerne falder en efter en.... noget i den stil...der findes en rigtig god forklaring på nettet sikkert

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2008 16:27:07
Svar/Indlæg:
5891/423
her er nogle links:

http://www.dr.dk/nyheder/temae...
http://www.dr.dk/P1/orienterin...

ellers gå ind på dr.dk og tv der skal du vælge horisont, og der er et afsnit, hvor de genfortæller hvorfor

http://www.dr.dk/forms/publish...

Yay det lange link virker for en gangs skyld 😀 ❤

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2008 16:28:59
Svar/Indlæg:
5474/39
tja mit bud på, at der er finanskrise skyldes lidt panik på markedet. Folk har store lån i hus og andet. Når bankerne låner store mængder penge ud, skal de jo have de penge fra. Hvis de så igen har lånt penge udefra er de nødtil betale tilbage. Hvis nu vi siger at tusindevis af mennesker brugt flere penge end de tjæner. Har store lån de ikke betale tilbage. Så bliver udlånsfirmaerne nødtil få så mange penge tilbage, som mulligt. Når så arbejdsløsheden stiger, så vil det med føre at der er færre kunder. Færrer kunder giver dårliger om sætning. Nok også nogle af dem der har akser rundt omkring kan også være tvunget til at sælge. Mens andre sælger i angst for at miste flere tudsende kroner. Selve inflektionen vil stige, hvilket vil med føre folk der har penge i banken. Vil gå ud og få en højere rente på deres penge, da dem der har en opsparing ikke vil tabe penge på krisen. så medføre at det bliver dyrer at låne penge i banken.

Ved ikke om det hjalp

Niclas!

Superbruger
Tilføjet:
27-10-2008 16:30:51
Svar/Indlæg:
236/34
Det er svært at svare på i en enkelt lille tråd, men jeg vil da lige prøve:

Som det er med andre kriser inden for finansområdet, så når det begynder at gå en smule dårligt, begynder alle at sælge (fx aktier, islandske kroner osv.), og det gør at det går endnu dårligere.
Folk bliver bange for at købe, og vil helst holde der penge til sig, da man ikke kender udsigterne, som kan være dystre.

Ved at folk ikke bruger penge, men sparer op, så kommer der heller ikke nogle penge ud i samfundet, og virksomhederne, der ikke har efterspørgsel på deres produkter, må fyre folk.
Altså en ond cirkel.

Det der lige har lavet denne krise er Subprime-lånene i USA. Man lånte penge ud til folk, som ikke havde nogle klegner, og heller ikke en super god indtægt, og så bedte man dem om at betale alle pengene tilbage til sidst, i et kæmpe afdrag.
Man lånte pengene ud, fordi man regnede med at deres huse steg i værdi, hvilket de så ikke gjorde.

Det gjorde at en masse banker tabte penge. Og da de have "soldt" nogle at deres lån til europæiske banker, gik det også slemt for dem.

Altså for risikable investeringer.

Med risikable investeringer : Når det går godt for økonomien tjener man styrtene, og når det går lidt ned at bakke, går man bankerot.

Sådan en bank som Roskilde Bank var også selv ude om det. Normalt kan man kun låne 80% af sin boligsværdi i realkreditinstitut. Men i RB kunne man låne op til 105%. Altså mere end hvad huset er værd. Ja, så skal det jo gå galt.

Jeg håber det hjalp dig lidt ;)

Jesper

Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2008 16:41:56
Svar/Indlæg:
2072/117
What goes up, must come down.

- Sagt af en Professor:

En hurtig forklaring på den nuværende finanskrise er: Grådige finansfolk.

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2008 17:02:54
Svar/Indlæg:
5474/39
På den anden sidde skulle den danske økonomi være okay. Det genere mig nogle at jeg aldrig fik købt de guldbar. Jeg havde i tankerne inden krisen startede. med de stigende guld priser.Store grunde til Danmark er blevet præsset økonomisk skyldes også, at denne krise på finasmarkede kommer bagpå staten. Har været slemmer end man har regnet med. Okay syntes stadig væk at hende der vil bygge en bro til flere miliarder. Skulle sendes ud til afstemning enden man bygger sådan noget. typisk snæversynet politiker. Der ikke virkere så meget om de ser længere en østjylland, fyn og Sjælland.

bare min holdning. Ikke stolt af at være dansker, men dansker nok heller ikke stolte af mig.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2008 17:09:27
Svar/Indlæg:
10398/435
#5, Banklån er jo noget andet en rk lån. Og du blander dem sammen. Realkreditloven siger at man max. kan belåne 80%. Lån som er over 80% er altså ikke med boligen som pant. Jeg kender da næsten ikke noget sted hvor man ikke kan få en kredit ved siden at rk lånet.

#6, ja på island.. der har firmaer og dertil hørende "rigtige" grådige lånt og lånt og brugt disse lånte penge til at investere for. (tip, invester aldrig for lånte penge).

#0, Mangel på tillid.

Investeringsforeningers (så at sige os selv) tillid til aktier og markeder. Folk forveksler ofte investeringsforeninger for "grådige finansfolk", selvom det faktisk er folket selv som søgte hurtige penge.

Inter-bank lån. Bankers tillid til hinanden.

Bankers tillid til markedets fremtid og tillid til forbrugerne. Dertil villighed til udlån.

Kort sagt, mangel på tillid.

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2008 17:34:13
Svar/Indlæg:
5474/39
#8 Jeg har heller ikke investet for lånte penge. Jeg har heller ikke lån. Holder mig til det sikre. Igen der folk, som har tjænt masser af penge på aktior. Det der genere mig er bare den trælse følgse af at man få mindre for sin kroner end før i tiden.

Lad os håbe island har fået en lærestreg. Det er også folk, som har haft penge på island taget deres penge tilbage hvor nødtil at betale med det samme.

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
27-10-2008 17:45:09
Svar/Indlæg:
14079/622

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2008 18:02:00
Svar/Indlæg:
3332/33
#10 priceless 😀 🤣

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2008 18:59:40
Svar/Indlæg:
10398/435
#9, det var nu heller ikke til dig, bare generelt. kan godt se at det kunne misforstås. my bad 🙂

#10, billigt for et slot 😛

Mercu

Overclocker
Tilføjet:
27-10-2008 19:18:46
Svar/Indlæg:
86/12
Der er mange måder at forklare det på.

Først og fremmest har bankerne givet alt for mange tvivlsomme lån og de har derfor lidt gravet deres egen grav.

Kigger man på det mere overordnet kan man sige at det hele har været ophedet lidt. Tidligere var det blot stagneret og efter stagnering kommer det som regel nedgang.

Et kig på en konjuktur kurve kan sådan set give meget godt svar på dine spørgsmål

unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
27-10-2008 19:54:34
Svar/Indlæg:
5258/240

Der er egentlig ikke nogen grund til det, men få folk begynder at blive usikker og det breder sig så og når der er mange nok der er usikre nok bliver det kaldt en krise.

for så tør aktie handlerend ikke købe aktier, og så kan firmaerne ikke lave noget fordi ingen gider at invisterer i dem, så falder firmaernes popularitet og der med deres værdi,

det er en stor ond cirkel 😎

Jesper

Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2008 22:46:05
Svar/Indlæg:
2072/117
#8 Også i Danmark, USA, Asin osv....

Svaret på #0's spørgsmål ved vi først endeligt rigtigt om 10år.

Ligesom alle andre finanskriser.

sko

Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2008 23:28:53
Svar/Indlæg:
1954/464
hmm..

jeg har faktisk også tænkt lidt over det..

det som jeg ikke kan forstå, er hvorfor markedet reelt set ikke kan regulere sig selv. Hvis man er liberalist, så tror man vel på at markedet burde være i stand til at regulere sig selv. Også selvom det måske tager lidt lang tid.

Men det er klart at når alle banker skal have lån fra regeringer, så bliver den liberale tankegang skudt lidt i sænk.

Hvis man har læst lidt økonomi så ved man at der er konjunkturer, og at der efter en periode med gode tider må komme en periode med dårlige tider.

Ogs samtidig kan man sige, at den "boligboble" der var i USA, og også i andre lande nødvendigvis må sprænge. Det er jo ikke anderledes end IT boblen i 1998.

Men at krisen så forstærkes af psykologi og paniske tilstande på markederne, det er en form for overreaktion.

Når krisen lettet, så vil de stærke virksomheder være tilbage, og så vil tingene starte forfra igen.

Clintin

Superbruger
Tilføjet:
29-10-2008 15:39:34
Svar/Indlæg:
1317/46
Jeg kender ikke meget til detaljerne i krisen, men der er en detalje som jeg har lært noget om.

Som #8 skriver er grænsen for relkreditlån 80% af ejendommens værdi(jf. tinglysningens definition som tæller parcel og bygninger). Resten lånes normalt i banken(minus eget indskud).

Et kik på danmark:
Som de fleste ved så er huspriserne, især i storbyerne steget voldsomt de seneste år. Problemet opstår når en ejer af en ejendom har lånt penge i en ejendom som ikke har den værdi den er vurderet til, dermed ender ejeren med at skylde mere end personen ejer. Udover de direkte økonomiske problemer, så kan det også betyde at ejeren ikke kan flytte, fordi det som sagt ikke er muligt at sælge ejendommen til vurderingsprisen.

Dermed er det ikke kun bankerne der har været grådige. De personer som har taget et lån i en ejendom som er steget voldsomt i værdi har også været naive!

Den resterende og internationale del vil jeg overlade til andre!

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2008 15:50:19
Svar/Indlæg:
2620/327
Kort sagt handler det jo utrolig meget om psykologi; om pessimisme og optimisme. Økonomi svinger op og ned, det har den altid gjort, og det vil den altid gøre. Vi så jo også et kæmpe dyk i 80'erne, hvor der var mange tvangsauktioner. Og den mest kendte er vel den store depression i 30'erne

I lang tid har vores økonomi set fremragende ud på grund af friværdierne, som er penge, som kun findes, så længe vi er enige om at tro på dem.

Og nu har vi så mistet troen...

Det kan faktisk ikke siges bedre end med tegneserien i #10

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2008 16:02:38
Svar/Indlæg:
10398/435
#15 nej ikke rigtigt.. for alle kan jo ikke købe, nogen skal også sælge. Danmark har solgt en masse til island, men danmark har altså ikke været ude og købe særligt stort ind.. Men nu har vi chancen for at købe en masse tilbage på danske hænder. De har sikkert fået Merlin mega billigt..

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2008 16:47:05
Svar/Indlæg:
4230/89
som #18 og siger det, så er der rigtig meget psykologisk i det...
der er stadig lige så mange penge i verden, som der var for et år siden...
de er bare frosset fast...

når det kommer til stykket, er det frygt for at miste, der har fået hele markedet til at styrte sammen...

det startede med at det gik ned for bankerne,
det kunne folk mærke, i form af en meget spændt stemning, det blev pludselig svært at låne penge, og en rentestigning ventede lige om hjørnet...

dette bremsede boligmarkedet, da folk pludselig ikke var så intereserede i at købe nye huse,
fordi folk ikke vil have nye huse, har diverse håndværkere ikke noget at lave,
tømre, elektrikkere, VVS'ere osv

fordi VVS'erne ikke har noget at lave, køber de ikke længere så mange varer hjem;
det kan fks være cirkulationspumper,

fordi de ikke gør det, har nogle af de store firmaer her i landet, som grundfoss ikke noget at lave...

fordi grundfoss ikke har noget at lave, bestiller de ikke nogle emner fra maskinværksteder, som der jeg fks arbejder(jo vi har også måtte fyre folk)...

fordi vi ikke har noget at lave, bliver alle der arbejder "under" os, ramt...
sanistål der levere materialer, Sandvik coromant, danatool, LM og alle andre der levere værktøjer bliver ramt

og fordi de bliver ramt, bliver alle under dem ramt...

men men, alt det har, bliver jo så igen forstærket af den frygt faktor der ligger bag alt dette...

ALLE, som er pårørt af dette,
bankfolkene, bankernes kunder, håndværkerne, husejerne, dem på grundfoss, dem på mit firma, og igen alle dem som kommer under os...
vi er jo alle sammen bange for at hele verden går istå.

og derfor holder vi jo lige lidt igen med forbruget,
jeg havde fks tænkt mig at købe ny skærm her sidst måned, men som situationen er nu, venter jeg da lige lidt, og ser tiden an...

og sådan har alle det, og det er DET, der sætter verden istå, at der ikke er nogen der tør bruge noget.! 😐

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2008 17:32:33
Svar/Indlæg:
2620/327
#20 Og så er der os, der er rimelig upåvirkede af krisen, fordi vi heller ikke havde nogen penge FØR... 😀

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2008 19:30:27
Svar/Indlæg:
4230/89
#21 hehe, eller bare folk der er evigt optimistiske 😛

Clintin

Superbruger
Tilføjet:
29-10-2008 20:45:21
Svar/Indlæg:
1317/46
#19, er det muligt at købe Merlin for billigt? Jeg tror ikke Islændingene fik den for billigt, for priserne steg grotesk meget efter de købte kæden!

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2008 21:53:36
Svar/Indlæg:
2353/24
Danmarks økonomi er stadigvæk knald god!, it's facts.. Og hvis i ligger inde med nogle penge, så er det bare at investere dem nu (i danske aktier).

Den danske regering har i samarbejde med bankerne, udstedt en garanti som dækker de indskud (indlån) som folk har i bankerne, så vores penge er sikret.

Som andre også har været inde på, så går det altid op og ned i økonomien, men den vil altid stige i det lange løb, selvom det godt kan tage flere år, før det sker.

De bankfolk som jeg har snakket med, er helt uforstående overfor hvorfor samtlige aktier er styrtdykket i den grad som de er, da de fleste firmaer stadigvæk kommer med solide regnskaber.. Som de siger, så skal det gå op og ned, og at vi naturligvis bliver påvirket af det som sker ude i verden, men at det er så slemt er kommet bag på dem.

Danmark kan slet ikke blive så hårdt ramt som USA er blevet.. Vores finanssektor er helt anderledes skruet sammen, hvor subprimelån er ulovlige, USA har også det problem at deres bilindustri slet ikke har fulgt med i tiden mht. udviklingen af økonomiske biler, da de har forsat med at producere forslugne øser, de rikke kan afsættes nogen steder.

sko

Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2008 22:33:32
Svar/Indlæg:
1954/464
# 24
jeg er enig i at det nok skal vende, det er bare et spørgsmål om hvornår.

og jeg er også enig i at det er grotesk at aktierne falder så meget da selvskaber stadig generer overskud.

et firma bliver jo ikke dårligere til at lave penge fra den ene dag til den anden, bare fordi aktiekursen falder. så hvis man havde fri midler, og lidt is i maven så købte man op i de gode aktier.

ligesom Warren Buffett gør det.

men indskyder garantien gælder altså ikke for midler investeret i aktier. Indskyder garantien dækker kun indlån og særlige indlån som f.eks. pensionsopsparinger.