Ekstern harddisk røg på gulvet :(

Diverse d.  30. oktober. 2008, skrevet af Casper_W
Vist: 645 gange.

Casper_W

Overclocker
Tilføjet:
30-10-2008 14:06:13
Svar/Indlæg:
0/1
Hej!

Har en ekstern harddisk som jeg har været så åndssvag at tabe på gulvet. Den indeholder en masse dokumenter og noter som er uunværelige. Når jeg sætter harddisken til min computer, siger den at harddisken skal formateres for at komme videre.

Er der noget at gøre? Findes der en kur meod dette problem :O
ODOC

Overclocker
Tilføjet:
30-10-2008 14:07:46
Svar/Indlæg:
357/2
prøv at højreklik også åben

PoloDude

Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2008 14:25:11
Svar/Indlæg:
1084/4
En disk kan næsten ikke tåle noget, så jeg tror at den er ret død
😕

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2008 14:31:31
Svar/Indlæg:
1581/5
Du kan genskabe dokumenterne fra din seneste backup på en ny harddisk, for du har vel backup af vigtige dokumenter?

og når alle så er færdige med at slå ordet backup, op på google, så er der desværre ikke ret tit meget at gøre, hvis den er faldet ned imens den kørte, ofte kan man rede data ved at sætte et andet print på en defekt harddisk, men ikke i tilfælde hvor den har fået en hård g-påvirkning som her. Desværre koster det alt for meget for menig mand at få rekonstrueret data af proffesionelle firmaer

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2008 14:34:03
Svar/Indlæg:
3233/128
Du kan forsøge med getdataback inden du gør andet.

Anonym202031110209

Superbruger
Tilføjet:
30-10-2008 14:34:20
Svar/Indlæg:
388/15
Prøv med GetDataBack (tror jeg nok den hedder) :)

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
30-10-2008 14:39:53
Svar/Indlæg:
5363/442
#2 Vrøvl, det tyder bare på at partitionen er broken..

#0 Der er en række forskellige programmer der måske kan hjælpe dig med at redde dine data.

Jeg bruger selv getdataback til den slags, det koster lidt penge, men det har reddet mig mange gange.

Ellers er der også file scavenger (du kan hente en gratis prøveversion http://www.snapfiles.com/get/f... ) eller ntfsrecovery. Kender ikke de to sidste programmer så godt, men det sidste er vist gratis så vidt jeg kan se, det er et forsøg værd i hvert fald.

Trueson

Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2008 15:50:56
Svar/Indlæg:
638/62
Jeg prøvede det samme, det resulteret i head-crash og inden mulighed for at få data tilbage til under 10.000kr eller noget i den stil.

Hvis der er nogle recorvery eksperter til steder giv jer endelig til kende! 😕

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
30-10-2008 15:53:44
Svar/Indlæg:
5363/442
#7 Prøv de programmer jeg foreslår i #6.. Hvis det ikke virker, kan det være elekronikken i selve harddisken der er beskadiget, og så er en af de sidste udveje at skille harddisken ad og sætte pladerne over i en tilsvarende harddiskmodel.. Har ikke selv prøvet det, men det skulle vist være et forsøg værd, hvis det er vigtige data..

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2008 15:58:42
Svar/Indlæg:
3233/128
ja prøv nu lige getdataback og meld tilbage

Trueson

Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2008 16:12:17
Svar/Indlæg:
638/62

Prøv du lige at bruge getdataback på en disk der lyder som om en højfrekvent tændt højtaler den bliver smadret med en skovl :P

http://en.wikipedia.org/wiki/H...

Har haft disken sendt til en der havde pladerne ovre i en anden disk, men det giver ingen resultat i en så beskadiget HDD... Så når jeg nu spørger efter eksperter mener jeg folk som kan genskabe data som et prof. data recoveryfirma. 😉

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
30-10-2008 19:07:48
Svar/Indlæg:
5363/442
#10 Ja okay, kan godt se det er en udfordring 😲

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2008 20:56:07
Svar/Indlæg:
5891/423
#10 hvad fanden har du lavet med den disk.. faldet? er det fra 5 meters højde eller hvad? 😲 😲

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2008 00:53:28
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Først: Hvad har du efterfølgende gjort?

Dernæst:

Hvis disken ikke kommer med mekaniske lyde, som kunne tyde på fejl, så kan læsehovedet sidde fast og skal "brokkes" fri. Det er en risikabel affære, og du kan næsten ikke andet end at komme til at ødelægge den.

Hvis disken kommer med trælse lyde, så er der noget galt, men den tager vi lige bagefter.

Hvis disken lyder som den plejer, så ligger fejlen andensteds, og kan i regelen blot være en løs forbindelse.

Uanset hvad. Så må du ikke begynde at banke på disken eller hamre den ned i bordet.

Anywho.

Hvis disken kommer med trælse lyde, så er der en form for mekanisk fejl. Hvis du kan finde en anden disk, med samme modelnummer, så kan du forsøge dig med at sætte selve pladerne over i den anden disk. Not recommended for the faint of heart.

Selv har jeg udført en del af den slags operationer, og det vigtigste er altid, at se hvor langt du kan komme med software.

Jeg har god erfaring med 'Get Data Back' og 'Recovery Professional', alternativt en kombination af disse to. Det er vigtigt, at du ikke begynder at formattere eller lægge andet data over på disken. Du må, på ingen mulig måde, begynde at "fifle" med div. værktøjer, uden du ved hvad de gør.

Selv såkaldte "Nulstil alle sektorer" eller "Jeg fejlsøger kun, jeg ændrer ikke noget", må ikke tages i brug.

Skriv lige, hvordan og hvorledes, så kan vi tage den derfra 🙂

Trueson

Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2008 10:21:21
Svar/Indlæg:
638/62

Jamen jeg sad lige så fredeligt en aften og hørte lidt mp3'er da min forbandende kat begyndte at kravle over på bordet, da jeg så puffer den ned vælger den lige at tage min eksterne med i faldet... farvel 250gb elskede data!!!! :'-( Hvis jeg kunne røg den i arbejdslejr til gælden var betalt af...

Ikke for at hijacke tråden, men jeg har jo så åbenlyst et mekanisk problem, og siden en plade-transplantation ikke lykkedes (for en semiprof), har du så andre ideer? 😕 Og lykkedes det for dig med at bytte plader over?