Energibesparende computer?

Diverse d.  30. oktober. 2008, skrevet af Schmidter
Vist: 389 gange.

Schmidter

Superbruger
Tilføjet:
30-10-2008 16:59:44
Svar/Indlæg:
155/75
Hej!

Jeg skal have lavet mig en computer, som skal være så energibesparende som muligt og så billig som muligt. Det eneste vigtige den skal kunne er at den skal kunne afspille hd materiale.

Håber der er nogle som kan hjælpe mig lidt! :)

Vh Steen
NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2008 18:07:49
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Phenom X3 og et Gigabyte GA-MA78GM-S2H, 4-8 GB RAM (koster ikke meget i dag), og en harddisk efter eget valg. Så er du ret godt kørende.

Hvis du kun skal bruge computeren til HD-afspilning (hvilket jeg tvivl på du vil), så kan du jo med rette overveje en ren medieafspiller med harddisk i stedet for.

Ovenstående system trækker, med harddisk og optisk drev, omkring 100 Watt.

Hvis det skal være klædeligt og kompakt, kan jeg anbefale dig at kigge på Apple's Mac Mini eller Dell's Studio Hybrid (sidstnævnte kan købes med Blu-ray drev som tilvalg), men prisen er naturligvis også derefter.

Hvad er kravene, ud over afspilning af HD?

Hvad skal computeren bruges til? Hvor lille/står må/skal den være? Hva' prisleje, etc.

mooboo

Superbruger
Tilføjet:
30-10-2008 18:21:41
Svar/Indlæg:
606/20
Snakke vi om HD fra harddisken, eller er vi henne og snakke om Blu-Ray fra drev?

hightower

Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2008 19:39:12
Svar/Indlæg:
2440/66
en amd 4050e/4450e/4850e X2 på 45w tdp, indtil den nye 3400e kommer med 22w tdp.

en phenom har 95w tdp, så det er en dårlig ide.

et bundkort med 780g chipset.

harddisken kunne passende fra være WD green power (GP) serien.

kabinet skal være med psu der er 80plus certificeret (antec har en del).

Schmidter

Superbruger
Tilføjet:
30-10-2008 23:45:33
Svar/Indlæg:
155/75
Den skal også bruges til at surfe med på nettet, osv. Den skal stå ved et computerbord med skræm osv. Blue-Ray behøves ikke foreløbigt. Så bare hd materiale afspillet fra harddisken.

Vil strømforbruget blive mindre an på hvor mange watt psu'en er på?

Jeg har set man kan købe nogle antec modeller med en 380 w strømforsyning, kan man få nogle med mindre watt forbrug? Hvad betyder 80 plus certified, og hvorfor er det vigtigt?

Vil en amd 4050e/4450e/4850e X2 sagtens kunne klare hd materiale? Hvilket bundkort kan uden brug af ekstern grafikkort afspille hd? Og så være så lidt strømforbrugende som muligt, og billigt? :)

Prislejet er som sagt så billigt som muligt, hvor det er mest muligt strømkrævende. :) Jeg tænkte selv max 3000 kr. Men ser lige hvad jeg får af inputs! :) Det skal bare helst kunne holde min strømregning LAV da jeg er studerende og skal flytte i lejlighed ;):)

Størrelsen tænkte jeg på Mid-Tower eller Mini-Tower. Det betyder ikke så meget, bare det ikke er tower, det er også alt for dyrt og stort til mit behov! :)

Tak for foreløbige svar :)

hightower

Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2008 00:14:31
Svar/Indlæg:
2440/66
"Vil strømforbruget blive mindre an på hvor mange watt psu'en er på? "

nej. det kommer helt an på de komponenter du sætter i. det setup du nævner vil ikke trække mange watt. det er strømforsyningens effektivitetsgrad som er vigtig -->

" Hvad betyder 80 plus certified, og hvorfor er det vigtigt?"

betyder at den er min. 80% effektiv

"Vil en amd 4050e/4450e/4850e X2 sagtens kunne klare hd materiale"

yes sir - bundkort; gå ind på edbpriser.dk og find et med 780g chipset.

du kan sikkert finde et fint antec kabinet der passer til din smag - man får en del for pengene + en god strømforsyning i dem.