hjælp til wep domene loven ??

Diverse d.  02. november. 2008, skrevet af fest
Vist: 538 gange.

fest

Superbruger
Tilføjet:
02-11-2008 23:58:18
Svar/Indlæg:
25/8
jeg har et står problem

min veninde har et firme da på netted hedder www.xxxxxxco.dk
og hun har nu fået et brev fra et firma der på netted hedder www.xxxxxyco.dk

som sælger det samme og de vil nu have hendes adr .

problem er at xxxxx det er hendes familie efternavne som er beskyted.

og selv om de ligger meget tæt ( x er det siste bogstav i vores navn og y er det siste bogstav i deres navn ) så må hun da godt lave det da hun jo må have forste ret til det navn når det er famile navn ??? eller tager jeg fejl her ???

nogle der ved noget om det ?

god uge :)
Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2008 00:56:14
Svar/Indlæg:
3233/128
Altså du skriver kun at de vil have hendes adresse så indtil videre ved i vel ikke hvad de præcist vil jer?

fest

Superbruger
Tilføjet:
03-11-2008 01:00:18
Svar/Indlæg:
25/8
hun har fået et langt brev fra advokat der vil have hendes doman og at hun finder et nyt navn til hendes firma ,.. :( ink firma navn ..

kan de det ?

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2008 01:08:36
Svar/Indlæg:
3233/128
Det kan de måske nok.... Det har noget at gære med hvornår domænenavnet er registreret og om der er copyright på....

Gå ind på forbrugerstyrelsen der kan man se reglerne....

Sir

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2008 02:01:22
Svar/Indlæg:
608/89
evt tage den gennem http://www.domaeneklager.dk/ de tager sig af sådanne sager

fest

Superbruger
Tilføjet:
03-11-2008 09:37:46
Svar/Indlæg:
25/8
de har copi rigt men da hendet navn er beskydted efternavn må det da være bedre ?? eller ?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2008 12:29:27
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Det kommer helt og holdent an på, om navnet er et registreret varemærke. Det har intet med copyright at gøre.

Eksempel:

En galleriejer fra Billund hedder "Louise Lego", og vælger at starte et galleri. Hvem har ret til navnet? Louise, eller den gamle virksomhed LEGO (Der i øvrigt står for: "LEg GOdt")?

Et andet eksempel:

En fotograf fra Århus, der hedder "Allan Meineche", og vælger at starte et atelier, men har en i familien der hedder "Annelise Meineche" - en filminstruktør. Må han så godt kalde sit studie for "Meineche"?

Der er en allerhelvedes hyr med de navne. Jeg måtte heller ikke købe domænet: http://www.meineche.dk/ - da en anden familie har registreret det. Hverken filminstruktør eller familien med domænet, er nogen jeg kender eller har kendskab til.

Det er et trælst spørgsmål om, hvem der registrerede sit navn først. Jeg ville nok heller ikke kunne slippe af sted med, at kalde min pølsevogn for "Mac Allan's" - Dét til trods for, at "Mac Danonald's" ikke engang har fået lov til at bruge navnet af den oprindelige skotske klan.

Så det er ikke alene et spørgsmål om brug af slægtsnavne, men et spørgsmål om hvilken "virksomhed" der kom først til mølle.

I tilfældet med galleri LEGO, fik Louise lov til at bruge navnet. Men kun fordi deres produkter, var så milevidt fra hinanden, at der ikke var megen "gratis" publicity i det anvende navnet: "Galleri LEGO".

I tilfældet med mit slægtsnavn, som jeg deler med under 170 andre mennesker. Så er der blot to tilfælde, hvor det er "registrerede" navne. Dvs. at jeg må i og for sig ikke "markedsføre" mig selv, med navnet "Meineche". Alene fordi at der er en semi-kendt instruktør der hed det, og filmselskabet ville klandre mig for at forsøge at vinde gratis reklame.

Derudover, så er der en bilhandler fra Vibog, som hedder "Allan Meiniche" (der er i'et til forskel), der nok også ville være lidt træt af, hvis jeg begyndt at sælge biler, fra domænet "meineche.dk". Ret træls. Da "e" jo som bekendt kommer først "i", i alfabetet.

Vi er også tit blevet ringet op derhjemme, af folk som ville snakke med "Allan Meineche" (som jo er mig). Forestil dig mit 9-årige forvirrede ansigt, når folk ville komme og købe en bil af mig.

Det bedste af det denne del: Min fatter er gammel mekaniker med eget værksted. Så jow. Vi kradsede os lidt i hovedet de første gange, indtil det gik op for os, hvor misforståelsen lå.

Dernæst.

Jeg ville ekstremt gerne have domænet "meineche.dk" - og lægge mine bedste fotos der, i håb om at en eller anden fyr, i en kedelig stund, ville sidde og kigge på dem og tænke: "Fuck de er gode. Dem må jeg da købe et par stykker af".

Men eftersom førnævnte familie har regeistreret domænet, så er der en meget lille chance for at jeg må købe det af dem. Også selvom de ikke rigtigt bruger det til anden, end hvad I ser på siden.

Sådan er det desværre.

Så hvis din venindes domæne minder (for) meget om en konkurrents, og ovenikøbet formidler samme produkt, så er det ren jura hvem der har ret til domænet.

Så selvom det er dit familienavn, så er det ikke et beskyttet varemærke af den grund. Du/hun er nødt til at registreret det, før du har en sag.

Kondichael

Superbruger
Tilføjet:
03-11-2008 12:33:19
Svar/Indlæg:
940/111
Var der nogen der så Basta sidste gang?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2008 12:39:10
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #7

Nope...

Kondichael

Superbruger
Tilføjet:
03-11-2008 12:44:43
Svar/Indlæg:
940/111
Nårh der var noget ang domæner, hvor et firma (kan ikke lige huske navnet) kontakter andre firmaer og fortæller dem, at der er andre der er interreseret i deres domæne, men hvis de betaler en masse penge nu, kan de beholde det.

I de fleste tilmelde betaler firmaet i panik for ikke at miste deres domæne.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2008 12:46:47
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #9

Det var sgu da en god måde at score penge på :no:

Så hvis en Hr. Henning Winther Tranbjerg, gerne vil have domænet "HWT.dk", så ville den pågældende virksomhed kontakte HWT.dk, og fortælle os, at vi skal give dem en masse penge, for at beholde domænet?

- noget i dén retning? 🙂

Kondichael

Superbruger
Tilføjet:
03-11-2008 12:55:58
Svar/Indlæg:
940/111
Hov lige glemt en mindre detalje. (De kan jo ikke sælge dit domæne, så de prøver at sælge domæner til dig som minder meget om dit nuværende)

De ringer og fortæller at der er et andet firma(fiktivt firma) der gerne vil købe:

hwt.eu
hwt.com
hwt.se
hwt.co.uk
hwt.osv

Men "I" får nu chancen for at købe dem før det andet firma I skal bare lige betale en masse penge til os, lige nu.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2008 12:58:06
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #11

Fusket 😲

Kondichael

Superbruger
Tilføjet:
03-11-2008 12:58:58
Svar/Indlæg:
940/111
Ja det var det Basta handlede om sidst, eller var det Operation X? 😕

Trueson

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2008 13:58:36
Svar/Indlæg:
638/62

Det bliver sku nemt at toppe den hjemmeside... 🤣

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2008 14:02:04
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #14

Tjaeh... He he. Det kan man jo synes. Domænet udløber d. 13/12 i år, så jeg har overvejet ikke at spørge dem, om jeg må købe domænet af dem 🙂

Sir

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2008 14:03:29
Svar/Indlæg:
608/89
somsagt kan det firma der vil ha navnet gå gennem domæneklagenævnet som jeg linkede til længere oppe og så afgøre de det.

Læs evt nogle af afgørelserne:

http://www.domaeneklager.dk/in...