mkv 1080p lag og 5.1 lyd prob

Media Center d.  03. november. 2008, skrevet af mellow
Vist: 1606 gange.

mellow

Overclocker
Tilføjet:
03-11-2008 08:51:56
Svar/Indlæg:
3/1
Hejsa

Min nyindkøbte HTPC lagger af en eller anden grund når jeg afspiller 1080p .mkv filer, men kører næsten fint i 720p.

Computeren:
Bundkort med onboard grafik:Asus M3A-H/HDMI
CPU: AMD daulcore 4850e (2.51GHz)
RAM: 3.25GB
Unboard grafikkort: ATI Radeon HD 3200

Jeg køre med HDMI stik ind i min reciever, sony amp, og derfra videre til mit Full-HD 46" Sony tv.
Denne opstilling lader til at virke perfekt, da ATI Catalyst Control Center har noteret det, og vi har desuden testet med en PS3.

Jeg brugte før VLC, men skiftede til SMPlayer pga den sticky der allerede er om dette emne. Det forbedrede kun lagget en smule.
En diskoprydning skippede jeg, da computeren er nyformateret.
Jeg har prøvet at instalerer driveren fra http://www.ngohq.com men det gik helt galt, og OS'et nægtede at registerer driveren. Det hele endte i at jeg måtte bruge system restore softwaren og spole compen 2 dage tilbage.

Som jeg forstår det bliver filmene decoded i CPU'en, men burde blive det i GPU'en? Hvordan får jeg den til det. Når den spiller en 1080p .mkv fil siger windows at CPU'en er belastet med omkring 70%. Kigger jeg på grafen kan jeg se at den ene kerne er belastet næsten fuldt og den anden ca. halvt.

Desuden har jeg problemer med at få 5.1 lyd til at virke. Det lader til min amp ikke modtager 5.1 lyd (kan godt spille sterio). Det kan kun være software, da det virkede fint med PS3'en.
Vedrørende det onboard lydkort der er, som er fra Realtek, har jeg installeret det nyeste realtek sotfware.
Når jeg spiller DVD'er i PowerDVD kan jeg se på forstærkeren at den laver noget "multi channel decoding", hvilket må betyde at computeren bare sender lyden "råt" ned til forstærkeren og lader den om decodingen.
Dette ville jeg også gerne have til at ske når jeg smille .mkv filer, men hvordan går jeg det?

Nogle forslag? Jeg er ved at være godt tør for ideer.

/stampe
mooboo

Superbruger
Tilføjet:
03-11-2008 09:10:18
Svar/Indlæg:
606/20
Du skal passe meget på med hvad du installere på din HTPC du risikere hurtigt at man kan få problemer med program konflikter,

Vil henvise dig til denne guide; http://www.projecthtpc.co.uk/h...

Om du så vil følge den til punkt og prikke kan du jo selv bestemme 🙂

DanishGuy

Superbruger
Tilføjet:
03-11-2008 09:42:44
Svar/Indlæg:
743/80
Nu kommer jeg så med "The Ultimate Solution" 😉
Og hvis det ikke virker helt, så skriv lige en PM.

Din CPU er rigelig hurtig og din lyd skal du bare have SPDIF aktiveret til..!

Find følgende codec pack på nettet:

cccp (combined community codec pack)

Installer alt hvad pakken indeholder, undtaget "Zoom Player" da dette virkelig ikke er værd at bruge.

Når dette er gjort har du næsten alt hvad du skal bruge.. FFDSHOW video encoder og Media Player Classic (MPC)..!

Du kan allerede nu bare lige prøve og afspille en mkv fil i MPC og se om det ikke skulle fungere noget bedre allerede!

Installer så AC3Filter.
http://downloads.sourceforge.n...
Dette program fungere til at dekode lyden, eller tillade SPDIF Passthrough!

Afspil en MKV fil. og højreklik på din video, og find følgende:

Lav så følgende insdstillinger:

og

så skulle du nu når du afspiller din MKV fil, få SPDIF passtrough til dit reciever, som så dekoder DTS/DD5 signalet :)

Har du stadig lag ved afspilning af 1080P, skal du bruge CoreAVC som videodekoder istedet, send PM hvis du behøver hjælp til det :)

KillerFrog

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2008 10:19:32
Svar/Indlæg:
1950/230
Kan det ikke have noget med data-overførselshastighed at gører, jeg har selv Sony HD tv og video-kamera, jeg ved at når jeg afspiller noget jeg har filmet i hd, fylder det ca. 120 mb i minuttet, og den hastighed skal du mindst kunne overfører med

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2008 11:00:33
Svar/Indlæg:
4310/364
#3 hurtig hovedregning fortæller mig at det så må være 2mb i sekundet hvilket alle computere siden 2000 har kunnet klare.

Men jeg vil anbefale #0 at geninstallere hele maskinen. Og så installerer du alle drivere og derefter installerer du K-lite Full package. Det er det jeg altid har gjort og har aldrig haft problemer og mine film står 100& klart.

mellow

Overclocker
Tilføjet:
03-11-2008 19:30:32
Svar/Indlæg:
3/1
Mange tak DanishGuy (#2), en rigtig god guide.

Jeg har fulgt den til punkt og prikke, men nu sender den slet ikke nogen lyd ud. Forstærkeren modtager ikke noget, men til gengæld lagger det ikke mere (tak).
Der er lyd som normalt ved alt andet, så det må være noget med programmet.

Nogle ideer?

Det skal måske lige siges, at jeg fjernede det codex der kom sammen med driveren. Ved ikke om det var det rigtige, men det antog jeg.

DanishGuy

Superbruger
Tilføjet:
04-11-2008 11:13:23
Svar/Indlæg:
743/80
hvilket codec snakker vi om her? Driveren til hvad?

Min guide indeholder ingen drivere :)..

Jeg antager at du kører "Digital out" under lyd enheder. Og så skulle det altså virke.
Din såkaldte "normale lyd" altså lyd til alt andet, kommer det også ud gennem din reciever?
Står din lydenhed ikke som "Digital out" kører lyden ikke ud gennem grafikkortet vel?

Årh nu er jeg ikke den store haj til onboard gfx kort, og da slet ikke ati..

Men for at få denne SPDIF overførsel til at virke, skal din computer vide at den ikke skal bruge sine normale analoge lydudgange, da dette slet ikke vil virke og blot frembringe en masse utrolig høje skrattende lyde..
men det hele handler om opbygningen af det onboard lyd og grafikkort.

Kan se ved en hurtig søgning på google at dit mobo har optisk lydudgang, hvilket burde lede mig frem til at den også har denne indstilling:
(stjal lige et screenshot)

Screenshottet er taget på vista, men Xp virker på nogenlunde samme måde.
Den nederste enhed du kan se er den optiske lyd enhed. Den skal der så bare højreklikkes på og vælges som standard enhed..

Nu har jeg opbygget dette svar på en masse antagelser, men håber da det er til at forstå.

Hvis alt fejler og du er træt af det hele og føler bare at din lyd skal være iorden.. Er sidste mulighed næsten at købe et optisk lydkabel til overførsel af lyden. Ved at det virker, da jeg bruger dette selv hjemme med de samme programmer og indstillinger - dog har jeg også testet at sætte et optisk kabel i mit tv til min reciever og på den måde kom der også sorroundsound fra mit gfx kort til recieveren.. Så det virker altså også..

Håber det ikke blev for kedeligt at læse :)

//DanishGuy

korben

Elitebruger
Tilføjet:
05-11-2008 13:46:06
Svar/Indlæg:
1081/251
Min ven fik 100% det samme problem da vi skulle se nogle 1080 MKV files. på hans pc. Vi satte et ATI radeon X2600 Pro kort i hans pc og problem løst.

Men det ser jo ud til at dit grafik kort er bedre end det han fik i hans pc. Så jeg tror du skal finde dit problem i dine codec's for jeg kunne ikke få mit X1900 XTX kort til at kører med 1080 MVK før den fik en codec update. den gik også i frysss

mellow

Overclocker
Tilføjet:
13-11-2008 19:48:53
Svar/Indlæg:
3/1
Det codex jeg har installeret er det fra http://www.cccp-project.net/.
Her uninstallerede jeg det codex som lå på min computer i forvejen. Hvilket var det der kom med realtek driveren. Så skulle det være slået fast.

Ja, jeg køre digital output, og ALT min lyd køre gennem min receiver.

Men, har faktisk lige haft et gennembrud. Nu virker det, og det eneste jeg gjorde var at skrue CM Players lyd nede til højre hjørne HELT op, før stod den kun på lidt under max. Og hvis jeg skruer ned samme sted nu, sender den bare irriterende "hvidt støj" ud.
Meget underligt. Desuden er den igen begyndt at lagge, og lyden er desuden 1sek foran, og mellemrummet mellem lyd og billed bliver hele tiden større.

Konklusion: Passthourgh virker, men det lagger og lyden fejler.

flere ideer? :)

EDIT: Jeg tænkte lige jeg ville genstarte og lukke alle unødige applikationer for så at prøve om det stadig lagede, med det resultat at lyden igen er væk.
Software'n må åbenbart være til stede, men en eller anden indstilling blokerer. :S
Det underlige er så bare, at jeg ikke ændrede nogen indstilling. Prøve dog at ændre noget, men gik altid tilbage til standard. Og det var så da jeg skruede op for lyden det pludselig virkede :S

Anonym202031110209

Superbruger
Tilføjet:
13-11-2008 21:12:31
Svar/Indlæg:
388/15
CoreAVC og Media Player Classic Home Cinema. :)

CoreAVC er genial.

kasper2

Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2008 13:30:01
Svar/Indlæg:
996/49
#6. jeg bruger optisk kabel fra mit bundkort til min reciver. og der lagger lyden også. har også realtek lydkort. så det må være en software problem, men min reciver skriver at den mpdtager dts lyd, men det lagger bare.. har stadig ikke fået det løst;(

DanishGuy

Superbruger
Tilføjet:
14-11-2008 15:24:26
Svar/Indlæg:
743/80
Nu er det mellow's tråd det her, så fokuserer altså på at hjælpe ham :)

#9 har fat den lange ende :)

CoreAVC bliver du nok nød til at have fat i, det dekoder 1080P som en drøm - selv min 2,0 GHZ core duo bærbar kan køre 1080P med det!

Vil lige overholde forum regler og skrive til dig i PM med nærmere information :)

mellow

Overclocker
Tilføjet:
15-11-2008 16:10:58
Svar/Indlæg:
3/1
Jeg har nu installeret CoreAVC professionel, og det har ikke rigtig hjulpet noget. Jeg har lidt en teori om, at der snart er installeret så mange underlige medie håndterings værktøjer, at de ikke kan finde ud af det for hinanden.
Jeg har vel og mærke ikke uninstalleret det gamle codex, cccp.

Måske er det bedste at vende computeren inden jeg forsøger mere?

Det der CoreAVC, kan det også fikse passthough med lyden? eller skal jeg stadig have det der AC3filter installeret på en eller anden måde?

DanishGuy

Superbruger
Tilføjet:
16-11-2008 02:18:05
Svar/Indlæg:
743/80
Dit CoreAVC hjælper ikke noget til at starte med, den bruger stadig FFMPEG til at dekode billdet.. :)

Så det skal lige slået fra, men lige nu sidder jeg i en mindre ædru tilstadn og gidert ikke laveb screenshot af hvordanm.. Kommer imorgen m,åske .).. :) ofl