-> #5
E8500 lammetæver Q6600'eren i CS3. Eneste store forskel på CS3 og CS4 bliver "ægte" 64 bit (dermed kan Ps allokere mere end 3.2-3.5 GB RAM), og muligheden for GPU-acceleration.
E8500 vinder over Q6600 pga. den større hastighed, og 6 MB cache, frem for 2.4 GHz på Q6600'eren, og de 4 MB cache pr. fysisk kerne. Derudover, så bliver E8500'eren heller ikke så varm (65 Watt TDP vs. 95-105 Watt TDP), og kan køles meget lettere = mindre støj.
Box-køleren i min computer er nærmest lydløs. Jeg har nemmere ved at høre køleren på mit HD4850 og min Seagate 2.5" harddisk, end jeg har ved at høre køleren på CPU'en.
Selv hvis man modregner den ekstra regnekraft der ligger ved en Q6600, så bliver det (læs: formodentligt) opvejet af GPU-understøttelsen i CS4. Men jeg er nødt til selv at sidde med det på computeren for at kunne komme med et kvalificeret bud.
Du kan evt. smide et kig på systemet i min profil. Jeg er selv særdeles tilfreds med det, og det ligger på omkring kr. 6.000,- Du kan spare lidt, ved at vælge 3.5" diske, i stedet for en 2.5" disk, som jeg har valgt. Jeg overvejer også kraftigt, at skifte den ud, med 2 stk. Seagate 7200.11 320 GB, som pt. er de hurtigste diske, kun overgået af de afsindige Velociraptor-diske fra Western Digital.
Jeg satser lidt på, at selvom 4 kerner skulle være bedre end to. Så vil 8 GB RAM, et godt harddisk-setup og 64 bit-native vinde til hver en tid. Photoshops ydelse er nærmest direkte aflæselig i harddisk-setup. Selvfølgelig har CPU noget at sige, men når nu E8500 er så meget hurtiger end Q6600, og jeg i forvejen kører med en sekundær scratch-disk, så har jeg svært ved at forestille mig en Quad-core gøre det meget bedre.
Og selvfølgelig skal du have Vista 64 bit. Ingen tvivl om dét 🙂