-> #53
CPU'en modtager skam også data fra grafikkortet. Men ud over det, ser jeg ikke umiddelbart, at mit svar i #49 er helt irrelevant 🙂
-> #54
Forklaring på hvad? 🙂
-> #55
Du har fuldstændig korret, i det du skriver :yes:
Der kan dog, som andre påpeger, være flere faktorer der gør at CPU'en kan have en indvirkning på din frame-rate (lige for at ride dén kæphest). Vi snakker primært arkitektur hér, men som Saiots link viser, så kan selv en middelmådig arkitektur være med til at hive ydelsen op.
Personligt, ville jeg hellere satse en masse RAM og et godt harddisk-setup.
Jeg har ikke oplevet den store forskel i frame-rate, ved at gå fra henholdvis Q6600, til Phenom X3 til E8500. Faktisk. Så er jeg gået en kerne ned, for hver "opgradering", men selve CPU'en er så til gengæld dét hurtigere.
Det giver sig afkast i applikationer der mestendels er enkelt- eller dobbelt trådede. Især Photoshop har nydt godt af det skifte.
Omvendt kan man argumentere for, at en kraftigere CPU (lad os blot sige Q6600 95-105 W vs. E8500 65 W), trækker en mindre effekt, fordi den har så meget mere "overskud". Men det er noget nonsens i det lange løb, da selv den kraftige processor vil blive kørt ud i maks. sommetider.
Personligt tror jeg ikke på det med CPU-begrænset ydelse i spil. Ikke i de højere opløsninger. Det er klart, at en ældre teknologi vil yde dårligere end en nyere teknologi, af den simple grund, at div. udførelser af opgaver, bliver håndteret hurtigere.
Man kan argumentere for, at en CPU der kun bliver belastet 10 %, "hypotetisk" set, vil give højere frame-rate, end en CPU der bliver belastet 90 %. Af den simple grund, at CPU'en der har mest head-room, hurtigst vil afvikle forespørgslen fra grafikkortet.
Så på den ene side, har du ret. Og jeg er enig med dig. Men på den anden side, så vil en hurtigere/nyere CPU, give langt mere spilleplads til grafikkortet. Det er direkte aflæseligt i frame-raten, men samtidig heller ikke noget jeg ville bruge som argument for at anskaffe den vildeste CPU penge kan købe.
Dét ville jeg kalde "logik". Men helt på "børnehaveniveau", er det nu ikke...