Airflow

Luftkøling d.  05. november. 2008, skrevet af Tenkin
Vist: 425 gange.

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
05-11-2008 16:27:12
Svar/Indlæg:
3332/33
Hejsa drenge 😀

Jeg har gået og tænkt lidt over at få lavet noget finno airflow i mit kabi. Så jeg tænkte jeg lige ville vende det med jer.

Lige nu har jeg en 120mm blæser i bagenden af mit kabi der suger luft ud og en 250mm blæser i siden som suger luft ind. Jeg kører med stock køler på min cpu, da jeg ikke ser nogen grund til bedre køler pga. cpu'en.

Jeg tænkte så at jeg kunne sætte en 120mm blæser i front af kabinettet og evt. skære hul i bunden af kabi, under gfx, og montere en blæser der. De skal begge suge luft ind.
Er dette et godt airflow eller vil min 250mm i siden ødelægge det? Hvad har i af forslag til alternativer?

Jeg vil helst have så godt airflow som det nu er muligt i det her kabinet. Så derfor ville jeg undgå under- og overtryk, ved lige at spørge jer til råds.

Lige en anden ting; her igår aftes ville jeg lige ordne kablerne i mit kabi, og ved et uheld fik jeg koblet min 250mm blæser i siden fra. Det opdagede jeg ikke før computeren var tændt. Whatever, jeg testede temps og fandt ud af at min cpu faktisk var faldet til ca. 33 grader idle fra ca. 39 før, hvor 250mm blæseren var sat til.
Jeg undrede mig lidt, men fik sat den til igen og vupti, så var cpu temps tilbage til normalt, dog var mit gfx faldet 2-3 grader.
Er der nogen der har en forklaring til det? Er det pga. det tryk som blæseren i siden laver?

/Tenkin

Edit:
Her var lige et pic:
http://peecee.dk/upload/view/1...
kimski

Superbruger
Tilføjet:
05-11-2008 19:00:39
Svar/Indlæg:
1085/166
Den i bunden er meget dum da den vil suge en masse skidt ind.Den i front er en ok ide 🙂

Darth

Superbruger
Tilføjet:
05-11-2008 19:12:45
Svar/Indlæg:
813/49
Som #1 siger, så er en indsug i bunden jo nærmest garant for masser af nuller-børger i kassen. Men det kan jo klares med et støvfilter. Nylonstrømper er herregode, og billige, til den slags. En 120´er i fronten vil bestemt ikke gøre noget. Også her er et støvfilter en god ide. Er jo sådan set en god ide, på alle indsugninger.

Mere interessant er det med dine temps, med 250mm on/off.... Uden overhovedet at kunne bevise, eller argumenterer specielt godt for det, har jeg da en lille tanke om, hvad der måske sker der. 250mm hiver spandevis af luft ind, og psu og 120mm prøver at få det ud igen... De kan måske ikke følge med, så der på den måde bliver hvivlet opvarmet luft rundt i kassen, af den store mølle ? Hvis du alligevel skal igang med at modde kassen, så sæt også en 120 eller 140mm i taget, mellem psu og drevbur. Til at hjælpe med at hive luft ud.

Man kan jo tænke lidt over, hvorfor ingen af de kasser, der af mange opfattes som de bedste luftkølings/airflows-kabinetter, har sådan en big-mutha-blæser i siden.... Måske er det fordi det bare ikke virker særlig godt.....

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
05-11-2008 19:21:01
Svar/Indlæg:
3332/33
takker for input. der kommer hvert fald en 120mm i front. men mht. den i bunden, tanken var jo at den hev kold luft op på gfx, som så skubber skidtet ud igen. men kan godt se det bliver et prob med nullermænd 😛

hvad med hensyn til larm? bør man købe "lydløse" blæsere, eller skal de moddes til 7volt? (i sidste tilfælde kunne jeg godt bruge en guide)

Og er der nogen der ved om det ville være en fordel ikke at have den 250mm ?

I første omgang tænkte jeg det med airflow var rimelig simpelt, men der er faktisk meget man skal tage højde for 😉

Edit: En guide til 7 volt har jeg fundet, men vil det være godt med det som skulle være støjsvage blæsere?

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
05-11-2008 21:16:21
Svar/Indlæg:
3332/33
men hvis jeg bare satte en enkelt blæser i front, som der er snakket om, hvordan vil airflowet så blive når man tager 250mm'eren i betragtning? er det bare noget jeg må prøve mig frem til ?

MadsH

Elitebruger
Tilføjet:
05-11-2008 22:27:27
Svar/Indlæg:
1915/57
Jeg vil mene at der skal suges mere UD af kabi end der blæses IND så du laver undertryk i kabi. Sådan foregår det hos mig og det funker reddi godt. 🙂

ZnarF

Elitebruger
Tilføjet:
05-11-2008 23:10:59
Svar/Indlæg:
1058/59
#5 Du risikerer bare at få mere støj når du laver undertryk. Det skyldes en similært fænomen til det der hedder kavitation for væsker (prøv at søg på wikipedia).

#0 Ikke dermed sagt at det altid vil være sådan, prøv dig frem, du har jo masser af muligheder 🙂

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
06-11-2008 09:44:54
Svar/Indlæg:
3332/33
#5+6 takker for svar. jeg vil hvert fald lige starte ud med at sætte en blæser i front. og så må jeg vel bare eksperimentere lidt. kan jo skiftevis prøve at tage 250mm'eren fra og til.

#5 men mads, har du ikke os et Antec900 ? der sidder da 2x120mm i front og en 250mm i top og evt. en 120mm i back ? det må vel os veje hinanden op.

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
06-11-2008 15:10:23
Svar/Indlæg:
3332/33
er der evt. nogen der har et forslag til en billig men okay 120mm blæser ? ellers bliver det nok sådan en som der sidder på en Xigmatek Red Scorpion. De er nemlig billige og skubber godt med luft.

Darth

Superbruger
Tilføjet:
06-11-2008 16:52:18
Svar/Indlæg:
813/49
#7 Nu kan du ikke sammenligne et Antec 900, med dit kabinet. For det første sidder en del af blæserne anderledes. For det andet er 900´eren gennemhullet som en si. For det tredie suger 900´erens 200mm luft ud af kabinet, ikke ind.

Angående en 120mm blæser, er der en del at tage af. Jeg vil ikke umiddelbart anbefale Xigmatek RS-blæseren, da jeg synes den har en træls lyd. Men det er jo meget individuelt. Men vil da foreslå dig f.eks en Yate Loon eller Arctic Cooling, de koster under 40 kroner, og er faktisk ret udemærkede.

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
06-11-2008 17:09:59
Svar/Indlæg:
3332/33
mht. antec 900, mente egentlig os bare at han jo har et godt airflow, fra start, kontra mit kab som er en del sværere at regne ud 🙂 😛

Hmm, du har ret i det med lyden ved xigmatek, har nemlig 2x80mm af dem i min kuffert, og det er sku ikke fordi de er stilfærdige, tilgengæld er der knald på dem.
overvejede også yateloon og artic cooling, men flytter de luft nok?

Darth

Superbruger
Tilføjet:
06-11-2008 18:13:32
Svar/Indlæg:
813/49
Du kan godt få bedre blæsere, i støj contra cfm, end Yate Loon og Arctic´erne. Men de er altså helt okay. Hvis vi kigger på Xigmatek RS´eren, og f.eks Yate Loon og Arctic´en de har hos Coolerkit, så ville jeg tage Yate Loon´en. Det er en fin blæser og så er den meget billig.

Og jeg ville, hvis jeg var dig, sætte en blæser i "taget" på kabinet, hvis jeg alligevel skulle igang med at lave konstruktionsmæssige ændringer. Det er jo en kendt sag, at varm luft søger op, ergo er det altid en god ide, at have en udsugning aller-øverst i kabinettet.

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
06-11-2008 18:21:32
Svar/Indlæg:
3332/33
#11 takker for dit input 😉 det med at modde lidt på kabi var også bare en ide, men nu ser jeg lige om en enkelt blæser i front vil virke. ellers må jeg lave hul i skidtet. skal bare have fat i en dremel eller sådan noget så.

tak til alle deltagere, der kommer i første omgang en yate loon i front, så ser vi på det derefter 😀

2mega

Overclocker
Tilføjet:
28-11-2008 15:35:32
Svar/Indlæg:
36/18
Måske lidt offtopic men hvad bruger i til at skære hul i jeres kabinetter, jeg er meget ny på det område. Grunden til jeg spørger er fordi jeg skal have smidt nogle større blæsere
i mit nuværende kabinet.

Darth

Superbruger
Tilføjet:
28-11-2008 16:11:07
Svar/Indlæg:
813/49
"lige" ting, altså firkantede huller und so, der er det en Dremel/Dremel-look-a-like.
Til runde huller vil det altid blive bedre med nogle gode bor/hulsave til en boremaskine. Og så igen en Dremel til at af-grate, hvis man nu alligevel har såden en liggende.
😛

Man kan selvfølgelig også bruge en vinkelsliber, stiksav, hammer og mejsel eller en økse. Jeg er nu ikke selv tilhænger af at bruge disse værktøjer til casemods.
😀