#6 Ja, reelt er alle onboard RAID løsninger software RAID, det er typisk et eller andet meget skrabet og basalt program/OS i en chip, som laver RAID løsningen, der, som #5 er inde på, benytte CPU og RAM på bundkortet og reelt derved suger ressource ud af dit system.
En dedikeret RAID5 løsning, altså som indstikskort, vil performance mæssigt og feature mæssigt typisk være en hel del bedre og mere stabilt, da disse controllere har deres egen CPU og RAM og der er typisk benyttet meget mere tid på at udvikle den chip der sørger for RAID funktionen.
En anden fordel ved dedikeret en RAID løsning er at du ikke risikerer at smadre dit RAID array ved bundkort skift, det er overgået mig og mange andre igennem tiden.
3Ware, Adaptec og Promise er et par af de prominente navne der laver RAID controllere, tag et kig på nogle af dem og så hvorvidt de kan bruges til dine formål.
I min verden, når det kommer til RAID, så kan man ligeså godt købe noget ordentlig, de fleste onboard løsninger jeg er stødt på har ikke været super solide.