Køb af SSD - lidt praktisk info

Diverse d.  07. november. 2008, skrevet af Mathis77
Vist: 562 gange.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2008 09:28:04
Svar/Indlæg:
6293/359
hejsa og godmorgen 🙂

Jeg køber nok et par SSD diske i december hvis priserne ellers falder drastisk som er blevet spået tidligere på året. Selvom vi allerede har set et konstant prisfald over en længere periode, så tror jeg alligevel der sker et eller andet her før jul...

Pt. har jeg 3x250gb Seagate ES.2 i RAID0 - hvor jeg har en 100gb partition som OS, spil, programmer og så resten som lager

Nu er det sådan at jeg tit skriver til diskene mht. grafisk arbejde osv. Så det kunne jo være jeg flytte diskene over til "lidt" arbejdsplads. På den anden side så har jeg også kun 6 sata2 porte - 1 til DVD-drev. 2-3 til de nye SSD og så kunne jeg godt køre videre med bare 2 diske i RAID som arbejdsdrev. Dog vil et arbejdsdrev til Photoshop være ret nice på en SSD har jeg på fornemmelsen 🙂

Så alt i alt handler det faktisk om: Hvor stærke er SSDere - og hvad kan de holde til - stod den bare på uendelige writes var alle vel glade - men er det så ikke hvad 2. generations SSD diske formår, næsten..? For hvad er idéen med en lynhurtig SSD hvis man ikke må bruge den? altså flytte writes væk fra den... er man så ikke lige vidt osv..

---
Jeg har læst en masse om SSD her tidligere på året som nogen sikkert ved - nu fik jeg så endelig bekræftelse i går aftes ved at læse lidt på nogle udenlandske webshops, at man IKKE skal defragtmentere sine SSD diske. MEGET vigtigt, da de bliver slidt op langt hurtigere.
Ellers så er der ved fornuftigt brug en MTBF på 1.5 mill. timer - og her kan den bedste raptor også næsten pakke sammen.

Yderligere så skal man sørge for at optimere sit windows så windows ikke skriver nær så meget til c-drev. Smid sin pagefile ad helvede til eller over på et andet drev. Flytte nogle standardmapper så som billeder, musik, video, download, alm. filer over på et andet drev for at mindske writes.

Der er yderligere nogle tweaks derude hvor man skal i regedit og lege lidt, men det er ikke livsnødvendigt IMO

MLC kan være godt nok til OS - dog skal man gøre ovenstående - og sørge for at have en god controller - om det gælder P45s controller intels ICH10 vides ikke - dog melder flere tilbage at de ikke har nogen problemer så som stuttering og lag osv., mens andre har så tilgengæld problemer... Jeg tror det hele handler om at optimere sit windows rigtigt.

Kan man godt vente på SSD lidt endnu, så kunne en kombination af Windows 7 og 2 af næste generations SSD, fx. fra intel i RAID0 være en super cocktail.

Så hvis der sidder nogle derude med mere info de kommende SSD diske, hvad de kan bruges og holde til og hvad der er godt i fornuttigt alm. brug, så smid endelig en kommentar i denne tråd. Det ville være så ærgeligt, hvis 80% af folk ræser ud og køber dem når de falder i pris og så bare bruger dem som normale diske, fx. med defrag og uden at optimere sit windows osv.

/hygge og fortsat god dag og weekend. Skål i rød coke 😎
OneEighty

Superbruger
Tilføjet:
07-11-2008 10:13:19
Svar/Indlæg:
116/17
Har selv lige købt en Patriot 64gb SSD. Som jeg har smidt i min Dell XPS 1330. Indtil videre virker det til at køre fint, benchmarks er ikke noget jeg gør i, så tal har jeg ikke rigtig noget af. Men det er en SLC disk, jeg turde simpelthen ikke købe en MLC-disk, det virker lidt om et lotteri når man læser lidt på OCZ forums.
Men jeg er alt i alt meget godt tilfreds :)

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2008 10:28:25
Svar/Indlæg:
1341/56

hvis man køber en MLC, så skal man bare være sikker på den IKKE bruger Jmicron controlleren..

Intels MLC og samsungs, skulle f.eks virke ganske glimrende, men OCZ skulle ikke være specielt gode, eftersom de bruger Jmicron controlleren.,.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2008 11:01:48
Svar/Indlæg:
6293/359
altså jmicron på ens onboard? der bruger jeg og forhåbentligt alle andre Intels ICH10 controller... jmicron er kun til ekstern sata - står også i manualen til bundkortet
eller skal det forstås sådan at MLC kun virker til jmicron

#1 er det en warp disk så? så vidt jeg kunne læse mig til er warp-diskene MLC

hvad gav du for den 64gb så?

ku være man skulle have sig en lille adaptec 3405 controller bare for at være sikker? heh

OneEighty

Superbruger
Tilføjet:
07-11-2008 11:08:22
Svar/Indlæg:
116/17
Det er den til 1900,- de har hos SHG, jeg mener bestemt patriots diske er SLC

Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2008 11:38:35
Svar/Indlæg:
1906/25
Jeg ville bruge pengene på en ordentlig SATA controller med onboard ram istedet.

http://edbpriser.dk/Products/L...

Sådan en controller ville du kunne have i flere år, og prisen/værdien forringes ikke.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2008 11:44:31
Svar/Indlæg:
6293/359
#5 faktisk er onboard ret godt med efterhånden - jeg har selv prøvet en Areca ARC1210 som skulle være en rigtig god controller og jeg oplevede ikke et boost med mine nuværende diske - hverken i feeling eller bench

onboard skulle være ret godt med SLC - men #4 hvis vi kigger på denne disk her:
http://www.memoryc.com/product...

det kunne være genialt hvis det var SLC - eller hvis MLC kørte godt på ICH10 controlleren

jeg har skrevet en mail til memoryc.com support med disse emner - venter på svar

imens googler jeg mig lige videre i MLC og ICH10 😉

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2008 12:03:39
Svar/Indlæg:
1341/56

nej ikke som controller på mobo..... snakker om den controller der er internt i SSD'erne....

læs dette review, der er en masse rigtig god information

http://www.anandtech.com/cpuch...

Anonym191016

Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2008 12:23:47
Svar/Indlæg:
525/67
#1 -> Det er desværre en MLC du har fået fat i, SHG skriver forkert i deres beskrivelse: http://www.tweaktown.com/revie...

Men problemet med stuttering skulle være mindre på Warp V2 end på de fleste andre MLC med JMicron.

OCZ kommer snart med en Core V3, der skulle have en ny controller med cache:

http://www.fudzilla.com/index....

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2008 12:24:53
Svar/Indlæg:
6293/359
#7 yes ok så er jeg med 😛
læste lidt videre på nogle sites og der er blevet udviklet nyere controllere til MLC også, så de skulle kunne klare OS m.m.

tak for link - kigger lige på det 🙂

blev vi enige om at Patriot Warp var SLC eller "den gode" MLC?

mangler stadig svar fra memoryc.com men det skulle dukke op engang i dag 🙂

Anonym191016

Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2008 12:37:12
Svar/Indlæg:
525/67

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2008 01:35:50
Svar/Indlæg:
6293/359
#10 nice - og billigt må man sige på dine links 🙂 men jeg kan ikk lige se om den MLC er med den gode controller i sig - for hvis det er det, så er det da bare med et få en 2-3-4 i hus hehe (32gb) 😀

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2008 02:21:47
Svar/Indlæg:
4120/115
Det er vel kun Intel SSD der er noget værd, når det kommer til data rates...

Men på den anden side, så tror jeg ikke der er noget IT udstyr der falder i pris det næste lange stykke tid! Alt bliver handlet i US$ og det er ikke ligefrem fordi at dkr. holder stand lige for tiden.

Anonym191016

Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2008 11:30:26
Svar/Indlæg:
525/67
#11 -->

Jeg ville vente til næste generation af MLC kommer, fx den jeg linker til i #8, hvis jeg var dig. De har slet ikke den fejl ved random write som de nuværende MLC (pånær Intel) har pga. onboard cache.
Ellers så sørg for at have en raid-controller med fx 16 Mb cache, det skulle løse problemet pga. writesne bliver cachet.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2008 11:47:10
Svar/Indlæg:
6293/359
#13 ja man kunne overveje en controller - og det behøver jo ikke være en særlig vild en, som du siger: 16mb cache kan ikke koste alverden

semi-OT: Tror også jeg venter med de SSD - nu skal mit mobo til RMA, fordi at det fra starten af ikke har kunnet slukke min PC når jeg slukker fra windows - har prøvet reinstall og med 2 forskellige windows - har prøvet med 2 forskellig GFXs og uden og med lydkort osv.. det er ikk noget at gøre...

OT: og hvad gør man så - gider næsten ikke blive ved med at få bundkort i 775 serien når det ny er kommet - så ja guys, jeg har solgt min Q9650 og RAM - så nu er der oveni de 1300,- for RMA fra P5Q del, hvis det når så vidt, et solidt tilskud til et lille nehalem-setup...

så er alle glade 😀