Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2008 09:28:04
Svar/Indlæg:
6293/359
hejsa og godmorgen 🙂
Jeg køber nok et par SSD diske i december hvis priserne ellers falder drastisk som er blevet spået tidligere på året. Selvom vi allerede har set et konstant prisfald over en længere periode, så tror jeg alligevel der sker et eller andet her før jul...
Pt. har jeg 3x250gb Seagate ES.2 i RAID0 - hvor jeg har en 100gb partition som OS, spil, programmer og så resten som lager
Nu er det sådan at jeg tit skriver til diskene mht. grafisk arbejde osv. Så det kunne jo være jeg flytte diskene over til "lidt" arbejdsplads. På den anden side så har jeg også kun 6 sata2 porte - 1 til DVD-drev. 2-3 til de nye SSD og så kunne jeg godt køre videre med bare 2 diske i RAID som arbejdsdrev. Dog vil et arbejdsdrev til Photoshop være ret nice på en SSD har jeg på fornemmelsen 🙂
Så alt i alt handler det faktisk om: Hvor stærke er SSDere - og hvad kan de holde til - stod den bare på uendelige writes var alle vel glade - men er det så ikke hvad 2. generations SSD diske formår, næsten..? For hvad er idéen med en lynhurtig SSD hvis man ikke må bruge den? altså flytte writes væk fra den... er man så ikke lige vidt osv..
---
Jeg har læst en masse om SSD her tidligere på året som nogen sikkert ved - nu fik jeg så endelig bekræftelse i går aftes ved at læse lidt på nogle udenlandske webshops, at man IKKE skal defragtmentere sine SSD diske. MEGET vigtigt, da de bliver slidt op langt hurtigere.
Ellers så er der ved fornuftigt brug en MTBF på 1.5 mill. timer - og her kan den bedste raptor også næsten pakke sammen.
Yderligere så skal man sørge for at optimere sit windows så windows ikke skriver nær så meget til c-drev. Smid sin pagefile ad helvede til eller over på et andet drev. Flytte nogle standardmapper så som billeder, musik, video, download, alm. filer over på et andet drev for at mindske writes.
Der er yderligere nogle tweaks derude hvor man skal i regedit og lege lidt, men det er ikke livsnødvendigt IMO
MLC kan være godt nok til OS - dog skal man gøre ovenstående - og sørge for at have en god controller - om det gælder P45s controller intels ICH10 vides ikke - dog melder flere tilbage at de ikke har nogen problemer så som stuttering og lag osv., mens andre har så tilgengæld problemer... Jeg tror det hele handler om at optimere sit windows rigtigt.
Kan man godt vente på SSD lidt endnu, så kunne en kombination af Windows 7 og 2 af næste generations SSD, fx. fra intel i RAID0 være en super cocktail.
Så hvis der sidder nogle derude med mere info de kommende SSD diske, hvad de kan bruges og holde til og hvad der er godt i fornuttigt alm. brug, så smid endelig en kommentar i denne tråd. Det ville være så ærgeligt, hvis 80% af folk ræser ud og køber dem når de falder i pris og så bare bruger dem som normale diske, fx. med defrag og uden at optimere sit windows osv.
/hygge og fortsat god dag og weekend. Skål i rød coke 😎