Spørgsmål angående nyt setup /Core i7

Diverse d.  08. november. 2008, skrevet af zAAz
Vist: 328 gange.

zAAz

Overclocker
Tilføjet:
08-11-2008 11:34:57
Svar/Indlæg:
8/3
Hej

Jeg har tænkt på at købe ny pc, og har besluttet mig for at ville investere i det nye core i7.

Jeg havde tænkt mig noget lignende:
Core i7 920, Ati 4870x2, OCZ 3GB RAM (tripple channel) og et Asus P6T-Deluxe.
1) Ser det fint ud eller ville I have valgt andre dele? Det må helst ikke være dyrere end de dele jeg har valgt og det skal være Core i7.

2) Er også lidt blank hvad angår køling og ville høre om I have nogle forslag til CPU køling og hvis nødvendigt andet køling til RAM og GPU?

3) Det hele virker rimelig dyrt, og ville derfor høre om jeg kunne genbruge mit gamle kabinet Antec P180? Er der nok plads i kabeinettet og hvad med varme og airflow osv. Ville nemlig være skønt at spare de 1.000kr istedet for at købe et nyt kabinet. Hvis det ikke kan lade sig gøre hvilket kabinet vil I så foreslå? Gerne i prislejet omkring de 1.000kr.

Jeg er også lidt i tvivl om størrelsen på Strømforsyningen. Foruden det førnævnte hardware vil der være 1 harddisk, 1 drev og 3-4 blæsere.
4) Hvor mange watt skal den cirka være på og hvis I har nogle forslag til en bestemt ville det være super.

Håber ikke de var for mange spørgsmål og på forhånd tak for hjælpen.

Mvh
zAAz
Darth

Superbruger
Tilføjet:
08-11-2008 12:23:09
Svar/Indlæg:
813/49
Øhh....

Lyder lækkert, og lidt dyrt. Men det er det nyeste nye jo som regel.

2) Hvis du ikke har planer om at overclocke, er der ikke tungtvejende argumenter for en ny køler. Der findes heller ikke så mange til den nye sokkel endnu. Thermalright har lavet kit, og Noctua har et næsten klar. Noctua vil vidst ovenikøbet levere kittet gratis, til de der allerede har en Noctua køler.

3) Jeg skulle mene, at der er plads nok i dit P180. Og det er jo stadig et lækkert kabinet. Du skal nok lige kontrollere længden på 4870x2, det er umiddelbart det eneste, der måske kunne få lidt pladsproblemer. Jeg tror det dog ikke. Jeg ser ingen grund til, at du skal skifte kabinet, hvis du ellers er glad for det.

4) Nu kan jeg ikke se, hvad du har af PSU. Så det er lidt svært at sige, om den kan genbruges. Ellers findes der fine "beregnere" på nettet, hvor du kan indtaste dit hardware, og få et godt bud på, hvor mange watt der er brug for. Hvis det er en ældre PSU du har, er der muligvis ikke de stik du skal bruge til dit nye GFX-kort. Skal du ud og have ny PSU, laver Corsair nogle gode nogle, til en absolut fair pris.

zAAz

Overclocker
Tilføjet:
08-11-2008 12:53:11
Svar/Indlæg:
8/3
Tak for hjælpen Darth Nissan.

Jeg havde egentlig ikke troet jeg kunne genbruge min gamle PSU. Det er en gammel Chill Innovation 520W. Er det ikke for lidt?

Troede jeg skulle over de 700-800, men vil da lige tjekke det i en "beregner".

jag har faktisk også lige et spørgsmål til de RAM jeg skal købe. Hvilken hastighed er den bedste i forhold til pris kontra ydelse? Ved godt de skal være DDR3 RAM, men der er jo 5 forskellige hastigheder at vælge imellem.

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2008 12:58:02
Svar/Indlæg:
5750/124
#2 jeg er ikke god til prisen på DDR3 RAM, men vil skyde på 1333Mhz RAM. Samtidigt skal du med PSU ikke op på 800W, men du skal have fat i noget med en masse ampere på 12voltslinien + mindst 8pin PCI-E (v.2.0) og et 6-pin + alt det som der så også vil være til sådan en PSU.

Darth

Superbruger
Tilføjet:
08-11-2008 15:00:49
Svar/Indlæg:
813/49
Angående PSU så skulle Corsairs HX520W, VX550W eller TX650W sagtens kunne drive dit system. Ihvertfald hvis du ikke overclocker CPU og/eller GFX. Om din gamle Chill Innovation kan, det ved jeg ikke med sikkerhed. Jeg ved ikke engang, om den har de PCI-E stik som dit nye GFX skal bruge. Jeg ville nok nappe en 650watts, så er du på den helt sikre side.

Må indrømme at jeg ikke selv er DDR3-haj. Kører selv på DDR2 et stykke tid endnu. Men find et tripple-channel sæt, fra et af de anerkendte mærker. Nu kan man jo hurtigt købe sig fattig, i super-hurtige RAM. Men igen, det er jo en opvejelse omkring pris/ydelse/behov.

zAAz

Overclocker
Tilføjet:
08-11-2008 15:10:05
Svar/Indlæg:
8/3
3# Tak, men har lige et spørgsmål.

Jeg har siddet og kigget på edbpriser, men kan ikke rigtig finde en PSU med 8pin PCI-E og de andre kriterier til under 1.000kr.

Kan de være rigtigt, at man skal bruge så mange penge på en PSU?

Mvh
Anders

Darth

Superbruger
Tilføjet:
08-11-2008 16:11:09
Svar/Indlæg:
813/49
Nu er EDB-priser ikke altid det bedste sted, at få præcise specifikationer på hardware. Hvis du kigger på Corsairs hjemmeside, kan du se at de 3 modeller der er nævnt her i tråden, alle har de stik der skal bruges til et 4870x2.
😉

zAAz

Overclocker
Tilføjet:
08-11-2008 16:32:09
Svar/Indlæg:
8/3
#6 Tak for dit svar

Læste bare i "1EaR" kommentar at PSU'en også skulle have et 6-pin stik, og det synes jeg ikke Corsair's modeller har. Er det forkert set?

Kigger lidt på Corsair TX750W, og kan den godt klare det mit setup? Den har mange watt, men hvad med ampere og stik.

Mvh
Anders

Darth

Superbruger
Tilføjet:
08-11-2008 20:25:20
Svar/Indlæg:
813/49
TX750W er rigeligt. Og det er 650´eren også. Og Corsair´s 8-benede PCI-E stik er af 6+2 typen. Skal du bruge et 8-benet, så samler du stikket Skal du bruge et 6-benet, så samler du det ikke, og "nøjes" med at bruge det 6-benede stik. Det er bare super-smart.
😉

zAAz

Overclocker
Tilføjet:
08-11-2008 20:29:12
Svar/Indlæg:
8/3
Mange tak for hjælpen.

Det er sgu godt med lidt ekspert viden :)

Darth

Superbruger
Tilføjet:
08-11-2008 21:36:01
Svar/Indlæg:
813/49
Tak for takken. 🙂

Ved ikke hvor meget "ekspertviden" der er givet her. Det er slet ikke så svært, hvis man bare ved hvor man skal kigge. Held og lykke med byggeriet, håber du bliver "glå" ved dit nye vidunder.
:yes: