Strømforsyning god nok?

Bundkort / CPU d.  08. november. 2008, skrevet af Bullerbums
Vist: 726 gange.

Bullerbums

Overclocker
Tilføjet:
08-11-2008 22:15:15
Svar/Indlæg:
23/2
jeg har fået mig et nyt bundkort og CPU og har selvfølgelig indstalleret maskinen på ny. Men jeg syntes den er ufattelig ustabil (under XP - Vista INGEN problemer .. meget mystisk) men det har jeg mere eller mindre fået styr på. Problemet er så at jeg har et Geforce 7900GT som jeg gerne ville kunne kører på min "nye computer" men hver gang jeg tilslutter det begynder bundkortet at hyle. Hvis jeg så smider et ældre 7500 i så starter det fint op.
Og så begynder jeg at mistænke min strømforsyning for at den ikke er god nok da alle de andre kort jeg også har prøvet også kræver 12v strøm og den gør samme nr. :S

Jeg er så faldet over denne strømforsyning men er itvivl om, om den er god nok til at trække maskinen.

CPU: Intel Q8200 2.33ghz
Bundkort: Asus P5k/epu
Ram: 3Gb (3x1gb)
4 harddiske i S-ATA
1 DVD Brænder i ATA
Og som sagt VÆRE KLAR til at kunne køre med min. 9800gt iså fald.

Jeg kører pt også med Bundle køler så den kræver heller ikke det vilde men vil gerne være sikker på den også vil kunne skiftes ud uden problemer.

PSUen som jeg har overvejet: NQ-4775-500BU2
http://dataworld.dk/product_ca...

Er den god nok til at trække mit system?
tom81

Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2008 22:28:41
Svar/Indlæg:
20170/383
udfyld din profil.

Og køb en Corsair TX650W psu. Det er sager. NorthQ er lidt noget skrammel i forhold til.

OverLorD

Superbruger
Tilføjet:
08-11-2008 22:30:31
Svar/Indlæg:
1471/40
Den PSU du refererer til yder kun 20 a på 12V+, det er lidt i underkanten. Havde selv samme problem med en Northq psu.
Ville selv nok vælge noget i stil med den her
http://www.corsair.com/product...

OverLorD

Superbruger
Tilføjet:
08-11-2008 22:32:34
Svar/Indlæg:
1471/40
Eller som #1 skriver en lidt større model.
Corsair laver "imo" nok nogle af de bedste PSU'er

Bullerbums

Overclocker
Tilføjet:
08-11-2008 22:39:25
Svar/Indlæg:
23/2
Okay hurtigt svar :) Dejligt
#2 får udfyldt den om lidt :)

#3 link virker ikke :)

Koster jo noget mere sådan en TX650W men okay.. Man får hvad man betaler for. Kunne godt være det skulle være sådan en der blev bestilt hjem.
Kan godt se den NQ har samme spec ala den jeg har nu (Hiper 580w et eller andet) Så er det da kun hvis den er defekt. :S

Et tillægs spørgsmål. Mit bundkort og cpu er godt 5 dage gammelt. og under XP var jeg ude for at maskine FRØS. Alle drivere opdateret, Bios flashed, kunne kører OCCT test et par timer uden problemer. Men skulle jeg bagefter til at lave noget en 10 minuts tid efter frøs den.

Kan det være pga min strømforsyning? altså den ikke får strøm nok til bundkort og andre sjove ting?

hightower

Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2008 22:48:33
Svar/Indlæg:
2440/66
kan være din psu, kan være dit bundkort.

prøv dig frem.

jeg vil anbefale en kvalitets psu, f.eks. fra corsair eller enermax, men mon ikke en 650w er noget overkill. en 450w burde være fint, hvis du ikke skal køre sli/crossfire.

Bullerbums

Overclocker
Tilføjet:
08-11-2008 22:51:53
Svar/Indlæg:
23/2
#5 holder mig til halv bundkort halv Psu. Da den fungere fint under Vista :)
Så dårlige drivere måske

Jeg vil gerne kører Crossfire når nu det har været jul og der kommer penge på kontoen igen. Så passer mig fint med den psu.

OverLorD

Superbruger
Tilføjet:
08-11-2008 22:56:18
Svar/Indlæg:
1471/40
Link virker fint her både i IE og Firrefox. :yes:
En god gammel fremgangsmåde til fejlfinding på pc,er:

1: Er bios konfigureret korrekt ?
2: Check om alt er tilsluttet (24 og 4/8 pins strøm til mb.)
3: Prøv på skift at pille en ram kreds ud,og kør et test-program(Orthos,Prime95,3Dmark 2005, eller 2006.
4: Kontroller CPU og GFX temps under load(Coretemp eller lign.)
5: Prøv at frakoble DVD, lyd eller andet der kan give fejl.
6: Opdater drivere og andet software.

Det kan være så meget andet end PSU der laver fejl, men imo lugter det lidt der henad.

Bullerbums

Overclocker
Tilføjet:
08-11-2008 23:06:02
Svar/Indlæg:
23/2
#7 Er uddannet IT-supporter(min profession kan så komme på prøve 😛 ) og arbejder til dagligt med det. (ikke for at lyde negativ) Altid dejligt at få andres mening om hvad det kan være af fejl. og min konklusion er nemlig at det ville være psu'en. Men har bare ikke mulig for at teste med en anden. Så lidt et sats.

okay fair nok. bliver bare kun fremvist til Corsair hjemmeside (måske også meningen? :'-( )

Har prøvet det med ram, andet gfxkort som sagt. Jeg har kørt OCCT test, 3dmark min cpu temp ligger på MAX 68c ved 100(eller 99.9% belastning) og prøvet at kører en Memtest i godt 20timer uden fejl. Og alt software / drivere er opdateret.
Men det virker under Vista pt. dog kun uden et "rigtigt" grafikkort.

og nu syntes jeg at jeg er ved at være der henne hvor at 5 dage med nye ting, så begynder det at blive kriminelt da jeg ligeså godt kan benytte mig af 14dage retur ret hvis nu bundkortet/cpu var defekt og få noget andet med det samme. Men vil selvfølgelig kunne udelukke alt andet først :)

wendigo

Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2008 23:08:07
Svar/Indlæg:
1069/157
Køb dig en antec truepowertrio 650w. Støjsvag-kvalitet. Eller hvis det skal være helt vildt, en antec quattro 850w. Så kan det næsten ikke blive bedre.
Når jeg får min coolermaster silent pro 700w hjem, skal jeg nok vende tilbage om jeg også kan anbefale den.
🙂

OverLorD

Superbruger
Tilføjet:
08-11-2008 23:17:13
Svar/Indlæg:
1471/40
Der blev jeg så, sat lidt på plads 😉

Bullerbums

Overclocker
Tilføjet:
08-11-2008 23:19:41
Svar/Indlæg:
23/2
Hvornår får du den nye? :)
Jeg hæller lidt til den du anbefalder. Men er selvfølgelig stadig åben for alle kommentar om hvad psu der skal til. Det har i nok mere forstand på end mig.

#10 Nej nej nej :)
Ikke ment på den måde. som jeg skrev så er jeg glad for at få hjælp. her sidder jeg og græder over min pc ikke virker optimalt. :) Så jeg er som sagt glad for at få nogle råd til hvad der kan være galt. :)

Og strømforsyninger har jeg altid haft den mening at kan den passe i maskinen (fysisk) så er det LIGE den jeg skal ha.. Lisom strømper :P

Så super at hører fra DIG at du også mener det kan være din møj psu 🤣

OverLorD

Superbruger
Tilføjet:
08-11-2008 23:31:11
Svar/Indlæg:
1471/40
Rolig nu, er ikke spor fornærmet(det er livet sku for kort til). Var bare i det sarkastiske hjørne. 😀
Har selv haft en del PSU'er gennem de sidste par år, med både gode og dårlige erfarringer.
Top 5 i brands
1: Corsair
2: Coolermaster
3: Zalman
4: Antec.
5: Tagan.

Bruger selv nu en Coolermaster Real Power Modular RS-620-ASAA-A1, 620 Watt.
Kan kun anbefales, yder det den skal,stiile, og modulær.

wendigo

Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2008 23:40:52
Svar/Indlæg:
1069/157
Og her er min topliste, så har du en mere at tykke lidt på Bullerbums 😉
Også med egne erfaringer. Det viser bare, hvor individuelt den enkelte person vurdrer tingene 🙂

1: Antec
2: Enermax
3: Fortron
4: Corsair
5: Har ik' prøvet flere mærker endnu. Nu må vi se om den coolermaster kan indtage min 1. plads.

Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2008 10:16:53
Svar/Indlæg:
8762/174
Jeg har lige købt en corsair HX620 som afstatning for min Silverstone Strider 600 watt.
Og jeg kan kun sige at den er møg lækker og virkelig stille 🙂
eneste negative jeg kan komme op med er at den ikke er 100% modulær som min silverstone psu var.

men min top 5 må nok sådan her ud.

1: Silverstone
2: Corsair
3: Antec
4: FSP
5: Cooler Master

jeg vil også klart mene du lige skal tage et kig forbi Silverstone's strømforsyninger de er lidt dyrer i indkøbs pris i forhold til så mange andre men de er utrolig strøm stærke og kan virkelig trække meget.
Eneste problem er at de ikke altid er helt støjsvage