Printere: LED vs. laser

Diverse d.  10. november. 2008, skrevet af xavis
Vist: 1573 gange.

xavis

Superbruger
Tilføjet:
10-11-2008 04:53:35
Svar/Indlæg:
64/25
Hejsa

Jeg står og mangler en god printer, men jeg er i tvivl om, hvilken 'teknologi' jeg skal gå efter - om det skal være LED eller laser. Er der nogen her, der kan anbefale det ene eller andet - og evt. også en printer? Den må meget gerne kunne scanne og kopiere, og den vil mest blive brugt til tekst, men må også gerne være udmærket til at printe/kopiere/scanne billeder.

Jeg har læst reviewet af Brother DCP-110C herinde, men jeg kan ikke se, hvornår reviewet er fra, så jeg ved ikke, om det er en forældet model. Ligeledes fandt jeg en tråd med et meget rosende indlæg af Canon PIXMA MP600R, men det er næsten et år gammelt, og der er vel kommet noget nyt og bedre siden..?

Jeg håber, I kan hjælpe

På forhånd tak
Martin
SpaceDog

Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2008 05:35:22
Svar/Indlæg:
1455/78
hvis du printer meget ud, så vil jeg anbefale en laser. Jeg har kun gode erfaringer med med HP laser printere.

Jeg kan huske med de gamle brother laser printere, der skulle tromelen skiftes når den havde printede 10,000 sider eller noget i den stil (den blev slidt, der kom en vandret streg på papiret) og de ville have omkring 1100 Kr for sådan en tromel. Jeg ved ikke om det stadig er sådan.

Men der i mod med HP laser printere, der bliver tromlen skiftede ud hver gang du skifter toner, da tromlen sidder i toner kasetten, i hver fald på de lidt større MFP

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2008 08:05:07
Svar/Indlæg:
3233/128
Prismæssigt behøver det idag ikke at være billigere med laser....

Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2008 13:36:38
Svar/Indlæg:
1906/25
LED er det samme som laser.

Hvad er dit budget?

Hvad har du mest brug for af de ting, den skal kunne?

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2008 14:30:38
Svar/Indlæg:
5750/124
hvad skal den kunne? hvilken pris? Hvor mange sider om måneden / året? (den gamle lever af at sælge skidtet, så hvis det er noget lidt større, så skal du være velkommen til at sende en pm).

Hvis du bare skal udskrive 400-500 sider om året, så tag i bilka eller sådan noget og køb en til 500kr. (det er næsten billigere at skifte maskinen end toneren, men det er fint nok hvis man ikke printer ret meget). Er det nærmere 10.000-op efter så skal du op i en ordentlig maskine 😉

Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2008 14:43:16
Svar/Indlæg:
8762/174
Jeg kan anbefale en brother DCP 135C

http://www.edbpriser.dk/Produc...

Den er billig i indkøb og fungere rigtig godt og lave nogle pæne udskrifter og den kopier og scaner fint fint. Dog kan de kopier man laver godt bliver lidt sort/matte i det men hvisman ikke laver kopier hele tiden så kan man sagtens leve med det 🙂

En blæk value pack vælter heller ikke lige frem budgettet

http://www.edbpriser.dk/Produc...

Calimero

Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2008 16:49:07
Svar/Indlæg:
625/31
Der er skam stor forskel på LED og laser, læs fx mere her om hvordan de 2 typer laser/led-printere er opbygget:
http://www.compudirect.net/oki...

Oki er nok mest kendt for at lave LED printere.

xavis

Superbruger
Tilføjet:
18-11-2008 12:55:51
Svar/Indlæg:
64/25
Til at starte med vil jeg gerne undskylde for den sene tilbagemelding - jeg ved godt, det er for dårligt, men jeg har en del flyvende omkring ørerne.

#3 Jeg har nok mest brug for at printe, sekundært at scanne. Man skal i hvert fald tydeligt kunne læse almindelig tekst på indscannede dokumenter m.m.

#4 Det er nok ikke meget mere end de 400-500 sider om året, du nævner. Det er bare til min lille virksomhed, hvor det meste egentlig foregår over mail, men en gang imellem skal der jo printes lidt ud. Samtidig er jeg studerende og i gang med specialet, så der kommer også en del, der skal printes ud der. Dog er jeg ikke meget for bare at gå i Bilka eller slige steder for at erhverve mig sådan en kontormaskine - hvad siger I andre?

#5 Som antydet, så vil det være begrænset med kopiering, men kan en blækprinter anbefales til dette?

Omvendt, er det dumt at gå ud at investere i laser/LED, hvis mit behov ikke er større end angivet ovenfor?

Det må meget gerne være en 'bordmodel' - altså ikke et fuldprofessionelt stort monstrum, der kræver en kvadratmeter gulvplads eller lignende ovre i hjørnet.