#42 Afstumpet? Jada, helt sikkert. men også gevaldig misinformeret desværre. Jeg har hverken ork eller det nødvendige suveræne overblik til at bringe dig lidt op to speed, og jeg tror i øvrigt også at det ville være spildte kræfter. Nogle mennesker har brug for fjendebilleder, om de så er bindegale såkaldte muslimske terrorister, eller misinformerede danskere.
Jeg kan fortælle dig at mellemøsten en gang var noget nær et videnscentrum, og at vi i Europa blev gevaldigt inspireret af nok især deres filosofi tilbage i første del af det sidste årtusinde.
Mit bud, og jeg er altså hverken historiker eller noget, er at tingene nok gik galt da "den hvide mand" for alvor begyndte at lægge verden for fode. Pga vores forskruede religionsopfattelse fik muslimerne på munden, og som vi jo nu alle ved, lykkedes det for os at tromle alle andre fuldstændig ned. Afrika var faktisk også et ret velstående land en gang, men så fandt nogle grådige europæere på at dele landet ind i "lande" med en lineal, og gik på storrov. Læs lidt om Belgiens tid som ejer af Congo, hvis du har mod på en vaskeægte og virkelig grufuld beretning. De ting der skete i den tid tror man er løgn, især når man samtidig ved at de fortsatte ind i starten af det 20. århundrede.
Mellemøsten var rig, og som nævnt rigtig godt med en gang. Men efter at være blevet jordet af os, endte de i den armod vi ser nu om dage, med undtagelse af de få lande eller emirater der slap fri. Se på hvilken som helst land, også europæisk, når de kommer lidt i krise. I Frankrig blev Le Pen pludselig mægtig populær. Jeg kan ikke huske hvad den rabiate abe russerne fandt smag for hed, men sådan kunne vi blive ved. Et skoleeksempel, med mindre man er dum nok til at tro at tyskere generelt er afstumpede og onde, er Tyskland efter første verdenskrig. Den enorme bod de blev dømt til at betale resten af verden, sammenholdt med børskrakket sidst i 20'erne, knækkede Tyskland fuldstændig. Derfor blev der plads til en stærk, men bindegal, leder, og de uhyrlige gerninger vi alle kender til, og som kun nogle få ynkværdige fjolser forsøger at modbevise.
Modgang kan bringe det værste frem i os alle, og det er, tror jeg, den korte udgave af hvad vi ser i de muslimske lande hvor den er gal.
men som sagt: jeg er ikke historiker, eller for den sags skyld sociolog. Det var bare mit bud på sagen, og skulle noget være forkert, er bedre vidende velkomne til at rette 🙂