Hvad gik der lige galt?

Diverse d.  14. november. 2008, skrevet af marthor
Vist: 438 gange.

marthor
 
Overclocker
Tilføjet:
14-11-2008 09:44:23
Svar/Indlæg:
38/10
Forleden fik min computer en gang trykluft fra en håndkompressor for at fjerne støv fra kølere, kabinet mv. Dette er gjort en del gange før uden problemer.

Well jeg booter op og der går ikke mange minutter før musen går ud, min usb harddisk slår fra samt alt andet tilsluttet usb-stik fra bundkortet kobler fra. Hva satan???
Nå jeg prøver at genstarte...samme stunt sker igen
Prøver at kigge i bios om noget usb skulle være disablet men det er det ikke.
Efter mange genstarte prøvede jeg at clear cmos ved at tage batteriet ud og i igen.....selv om jeg ikke regnede med at det ville gøre nogen forskel...korrekt :(

Kan kun tro at jeg måske har blæst lidt for hårdt på en eller anden komponent på bundkortet. Alt andet fungerer upåklageligt undtagen al usb-tilslutning. Hvis jeg hiver et usb-stik ud og sætter det i igen, finder windows tilslutningen men siger noget i retningin af "usb-enheden blev ikke genkendt" og at den ikke fungerer.

Jeg er nødsaget til at smække keyboard og mus i de gamle "ben-stik" for at kunne anvende computeren.

Hvad fan' gør jeg?? Ret trist i længden ikke at kunne bruge sine USB-porte?

Er der ikke andet for end et nyt bundkort?? Hvordan bruger i trykluft...via dåse eller kompressor? (troede ikke en lille hånd kompressor kunne gøre nogen skade...en af de orange fra Bauhaus, som minder om en lille kuffert)
anru2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2008 11:39:06
Svar/Indlæg:
5891/423
Mb'et er dødt 😕


krikke
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2008 11:52:12
Svar/Indlæg:
2335/16
Det er ikke første gang jeg høre om dødt hardware i forbindelse med brug af kompressor(og nok heller ikke sidste) 🙂

Det er ikke det smarste man kan gøre at bruge en kompressor, når man tænker på der er olieblandet kondensvand i den luft der kommer ud,det skader mere end det gavner. 😕

Jeg bruger en ganske alm.lille blød malerpensel. 😉


Tenkin
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2008 12:00:12
Svar/Indlæg:
3332/33
jeg har sku tit renset mit kabi med sådan en ordentlig kompressor, og den får da ikke for lidt 😲

måske jeg skulle finde en alternativ metode til fremover 😴


E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2008 12:10:46
Svar/Indlæg:
4018/217
Det er sikkert at bruge en kompressor hvis man bare har en vandudskiller. Ellers bliver der blæst små vanddråber ind på ens hardware. De gange jeg har renset min computer med kompressor uden vandudskiller har jeg ventet en timer før jeg har tændt min computer igen.


Tenkin
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2008 12:13:55
Svar/Indlæg:
3332/33
hmm, men jeg har da alligevel tit prøvet at blæse på min hånd og den er da hverken blevet våd af vand eller fedtet af olie 😐


kasper2
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2008 13:33:24
Svar/Indlæg:
996/49
nååe. send du den ind på en rma sag;)


Kirsby
 
Superbruger
Tilføjet:
14-11-2008 13:40:53
Svar/Indlæg:
1214/62
Man skal da også bruge en god gammeldags støvsuger :yes: , ikke alt det andet pis :no:

Ja ja sikkert mange der siger " 😲 Hvad med al den statiske elektricitet"

Vel har ikke oplevet at brænde noget af. Og støvsuger den ca. 1 gang om mnd.


1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2008 13:48:00
Svar/Indlæg:
5750/124
nu habser jeg lige lidt din tråd... jeg har et lign problem, med den ene undtagelse (eller mange) at jeg ikke har kompressor renset og alt sådan noget, men kun formateret. Mine USB porte dur ikke til at wake min comp (jeg kan ikke bare klikke på musen eller tastaturet for at tænde den efter std.by). Nogen der har en idé om hvordan jeg lige fikser det (det virkede inden formatering). Det er med sys i profil 😐


marthor
 
Overclocker
Tilføjet:
14-11-2008 14:27:23
Svar/Indlæg:
38/10
#1

well, dødt er det ihvertfald ikke få det kører upåklageligt bare uden USB :/

Så jeg kan godt glemme at få de USB-enheder til at virke igen? Det skriger vist på en udskiftning indenfor den nærmeste fremtid så?

Bruger i trykluft på dåse til rensning af støv/hardware? NÅr jeg har prøvet synes jeg at der kommer en form for "væske" ud. Eller skal trykluft på dåse kun bruges til keyboards og lignende?


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2008 20:41:48
Svar/Indlæg:
8947/160
Prøv at disable dem i bios/win (evt via enhedshåndtering) og sæt dem til igen,. leg lidt frem og tilbage,. Under alle omstændigheder kan du jo bare købe et usb kort med 4 porte på,. Så har du da usb igen. Det koster sikkert under 100kr.


marthor
 
Overclocker
Tilføjet:
15-11-2008 18:52:17
Svar/Indlæg:
38/10
#10

ahh, det var smart tænkt med det usb-kort. Den havde jeg ikke lige overvejet :)

Har prøvet hvad du foreslår i bios og under enhedshåndtering uden held.