raid på p5q premium

Bundkort / CPU d.  14. november. 2008, skrevet af cyco
Vist: 361 gange.

cyco

Superbruger
Tilføjet:
14-11-2008 11:01:48
Svar/Indlæg:
161/53
På mit p5q premium board er der mulighed for at sætte diske i 2 x driveexpert sata.

Dette ville jeg gerne men hvordan pokker gør jeg det. Vil jo gerne installere styresystem på mine 2xraptordiske, men for mig at se kan man først sætte det op efter man har installeres styresystemet.

Manualen referer nelig til at man først skal installere marvell 61xx sata driver, men denne ligger på cdén hvilken først kan køres inde fra windows.

Jeg er lidt forvirret hvordan man skal gøre. Nogen der har brugt disse farvede sataporte (e-porte) og hvordan????
Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2008 12:46:15
Svar/Indlæg:
1906/25
Så skal du kopiere driveren over på en floppy diskette (sådan en dims der var moderne i 80'erne), og så trykke F6 under windåse installationen.

cyco

Superbruger
Tilføjet:
14-11-2008 12:51:00
Svar/Indlæg:
161/53

Synes jeg ikke lyder logisk. bundkort er ikke så gammelt og har ikke engang floppy i min pc.

Husker det godt fra dengang, men tror simpelthen ikke det er så primitivt idag. andre der har raid på deres p5q???

Spear

Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2008 15:19:19
Svar/Indlæg:
564/13
http://au.answers.yahoo.com/qu...

Men personligt ville jeg lige købe et brugt floppydrev og tilslutte din pc og så klare det på den måde. 🙂

Spear

Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2008 15:20:26
Svar/Indlæg:
564/13
Har du sat RAID op i BIOS? Edit: Er Intels ikke det bedste af de to raidcontrollere på P5Q Premium?

cyco

Superbruger
Tilføjet:
14-11-2008 15:29:30
Svar/Indlæg:
161/53
#4 vedr. bios, så nej., for manualen siger noget med driveren fra cd????

det aner jeg ikke, hvilket der er bedst. Manual referer kun til marvell.

Men det er jo sådan nogle xpert drive sata der er på motherboardet, altså så man skulle kunne gøre det nemt, stabilt, hurtigt......tror jeg.

Ved der er en masse der har p5q deluxe og nogle må da have prøvet det derpå også...eller?

Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2008 15:31:13
Svar/Indlæg:
1906/25
XP kan IKKE napse drivere fra andet end floppy - med mindre du slipstreamer dem ind på XP cde'en.

Vista kan åbne drivere fra alle mulige placeringen.

- - -

Så uden floppy, bliver du nød til at slipstreame.

cyco

Superbruger
Tilføjet:
14-11-2008 15:35:49
Svar/Indlæg:
161/53

Ok, jeg fatter dog stadig íkke hvordan. Måske jeg bare skal installere på en enkelt raptor og bruge den anden til andet end styresystem, nok ikke mærkbar hastighedsforskel på at køre raid alligevel.

Vil dog stadig gerne høre nogle med erfaringer med den "nye" xpert-drive raid sata-porte

cyco

Superbruger
Tilføjet:
14-11-2008 15:41:35
Svar/Indlæg:
161/53
Lige fundet følgende på asus´side omkring mine xpert drive stik:

3. Quad Hardware RAID Ports
- 2x2 Hardware RAID ports for RAID 0, 1
- Automatically real-time backup
- 4x faster hard drive transfers
- No driver & BIOS setup needed, just use friendly GUI to configure

Hvad er friendly GUI for noget????

Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2008 15:48:55
Svar/Indlæg:
1906/25
Graphic User Interface - du kan se hvad der sker - aka windows til forskel fra dos fx.

OcDevil

Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2008 15:59:33
Svar/Indlæg:
1262/95
#1 og #3 I sidder seriøst ikke og anbefaler manden at han skal købe et floppy drev? Så må I sgu lige komme ind i det nye år tusinde!

Slipstreaming er sgu vejen frem idag, det er blevet så nemt med nLite at der ikke er nogen undskyldning for ikke at vælge den løsning.

Der findes en guide til at slistreame drivere med nLite her: http://www.nliteos.com/guide/i...

Spear

Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2008 16:59:12
Svar/Indlæg:
564/13
#10 Jo, helt seriøst og du har jo læst mit link i #3 kan jeg høre. 😕

cyco

Superbruger
Tilføjet:
14-11-2008 19:57:52
Svar/Indlæg:
161/53

Nu ved jeg ikke meget om slipstreaming, men der må jo være noget særligt ved de xpert drive sata porte de har sat på motherboardet.

Under features og specs i testen af deluxe udgaven herinde...

http://hwt.dk/literaturedetail...

...er der skrevet lidt om det, dog ikke så uddybende. Men:

" Kort fortalt er det en nem måde at sætte et raid drev op på. Det virker kun som data drev, dvs du ikke kan installere windows på disken(e), men er til gengæld nemt at konfigurere med det medfølgende program. Ikke noget med besværlige drivere, det er ren plug and play."

skal man tro det, kan styresystemet slet ikke installeres som raid i de xpert drive porte.......så synes jeg effekten er gået lidt af dem og det undrer mig.

Man kan åbenbart kun bruge dem til datadiske, men hvad betyder det så at man til gengæld nemt kan konfigurere dem med medfølgende program??? kan man så alligevel eller.....bliver kun mere og mere forvirret, HJÆLP!

OcDevil

Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2008 11:35:21
Svar/Indlæg:
1262/95
#12 At dømme ud fra hvad Silicon Image (dem der laver den controlleren til de Drive Xpert porte, det er iøvrit en SIL5723) så ser det godt nok ud som om der ikke er mulighed for at benytte den til at boote windows på.

Du har jo mulighed for at aktivere RAID på den onboard Intel controller, såvidt jeg kan se sidder der en ICH10R southbridge på det mobo, så du burde i BIOS kunne aktivere RAID.

cyco

Superbruger
Tilføjet:
16-11-2008 12:08:25
Svar/Indlæg:
161/53

Det er korrekt med southbridge.

Jeg kan sikkert godt køre raid med styresystem på alm. sata. Troede, håbede, formodede eller hvad jeg skal sige at de xpert drive sata porte kunne bruges effektivt, hvilket det altså ikke tyder på. Så de er vist overflødige, da jeg kun kører en datadisk.

Har nu overvejet noget helt andet: at køre xp 32bit på den ene raptor og vista 64bit på den anden raptor. Giver det nogle konflikter????? altså så jeg skal vælge ved boot hvilken styresystem og disk jeg vil starte op på.

Dette for at imødekomme de spil der ikke kører i vista 64bit.

Det er måske en rigtig dum ídé???