jeg vil lige give min forklaring som ligner lidt #4's...
Du kender måske en del til knallerter (gør rigtigt mange af han køn, hvilket er størstedelen af brugerene her). Hvis du tager motoren på en knallert, så har den nogle begrænsninger osv. Uden at pille ved disse kan man godt få en knallert til at køre hurtigere, fx med større tandhjul, men det stopper hurtigt, dette kan sammenlignes med standard luftkøling. Så hakker man stemplet og tager begrænsningerne ud af udstødningen, så kan du køre hurtigere, samt give den vildere gearing, men dette stopper jo igen, mens dette rentfaktisk kan svare til at skifte din standard køler ud med en bedre luft køler. Nu kan du så bore din cylinder, og øge brændstofstilføringen, dette giver igen en hurtigere knallert, dette kan sammenlignes med vandkøling og pencilmods (man tager sin trykblyant fra skoletasken og trykker på noget, så noget andet kan køre hurtigere). Du kan så også skifte din cylinder osv ud med noget vildt tun, dette giver det bedste (hurtigste, men også korteste levetid), dette svare til ekstremkøling (flydende kvælstof, tøris osv) samt hardmods (man loder nogle ting sammen på fx grafikkortet, hvilket gør man kan øge mængden af strøm til visse dele af grafikkortet, så du kan køre ekstremt hurtigt).
Håber du forstår, ellers er der helt sikkert nogle andre som vil grine lidt af min sammenligning 🤣