hvad er overlocking

Diverse d.  15. november. 2008, skrevet af mopperen
Vist: 256 gange.

mopperen
 
Overclocker
Tilføjet:
15-11-2008 15:40:46
Svar/Indlæg:
23/16
overskriften siger det hele. jeg ved i syntes det lyder sjovt men er lidt ny 🙂
phgn99
 
Superbruger
Tilføjet:
15-11-2008 15:42:02
Svar/Indlæg:
722/67
her er en lille guide om det.

http://www.ocguide.dk/


saiot
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2008 15:44:19
Svar/Indlæg:
7111/480
eller den her http://www.tweakup.dk/article/... den jeg linker til syns jeg var letes af fåstår og lærte mig mest af de 2 men vuder selv 🙂


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
15-11-2008 15:48:58
Svar/Indlæg:
5363/442


Mentos3
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2008 15:49:08
Svar/Indlæg:
4230/89
og ellers sådan kort fortalt...
så svarer det lidt til at tune en bil(eller kanllert)

hvor du har noget udstyr, som du tweaker lidt på, eller modificerer, til at køre hurtigere end det oprindeligt er beregnet til :yes:

et hurtigt eksempel kunne være:

du har en Athlon64 X2 5000+, på 2.6Ghz...
hvis du så overclocker den,
kan du få den op på lidt over 3.1Ghz.... altså 0.5Ghz bare ved at lege lidt med nogle indstillinger...


det samme trick kan laves med Grafikkort, som også kan komme til at arbejde ved væsentlig højere hastigheder end de oprindeligt var lavet til :yes:

men pas på, det er ikke ude ricici at man begiver sig ud i overclockingens verden...
personligt har jeg ristet en del CPU'er og bundkort pga overvolting, og dårlig køling 🤣

men på meget at det nye hardware, er der en masse features, der gør at du ikke kan skade dit hardware ligeså meget som i "gamle dage"


1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2008 16:06:24
Svar/Indlæg:
5750/124
jeg vil lige give min forklaring som ligner lidt #4's...

Du kender måske en del til knallerter (gør rigtigt mange af han køn, hvilket er størstedelen af brugerene her). Hvis du tager motoren på en knallert, så har den nogle begrænsninger osv. Uden at pille ved disse kan man godt få en knallert til at køre hurtigere, fx med større tandhjul, men det stopper hurtigt, dette kan sammenlignes med standard luftkøling. Så hakker man stemplet og tager begrænsningerne ud af udstødningen, så kan du køre hurtigere, samt give den vildere gearing, men dette stopper jo igen, mens dette rentfaktisk kan svare til at skifte din standard køler ud med en bedre luft køler. Nu kan du så bore din cylinder, og øge brændstofstilføringen, dette giver igen en hurtigere knallert, dette kan sammenlignes med vandkøling og pencilmods (man tager sin trykblyant fra skoletasken og trykker på noget, så noget andet kan køre hurtigere). Du kan så også skifte din cylinder osv ud med noget vildt tun, dette giver det bedste (hurtigste, men også korteste levetid), dette svare til ekstremkøling (flydende kvælstof, tøris osv) samt hardmods (man loder nogle ting sammen på fx grafikkortet, hvilket gør man kan øge mængden af strøm til visse dele af grafikkortet, så du kan køre ekstremt hurtigt).

Håber du forstår, ellers er der helt sikkert nogle andre som vil grine lidt af min sammenligning 🤣