Det er Microsoft der har fjernet Directsound3D fra DX10, og derfor "opfandt" creative Alchemy, for at få surroundlyd samt EAX-effekter i de dx9 spil der er lavet til Directsound, så fra start af er det helt og holdent Microsoft's skyld, men Creative har så også været længe om at finde en nogenlunde løsning.
Alchemy virker på den måde, at den "oversætter" kald til Directsound til OpenAL, som så afvikles i Creatives driver til X-Fi (og SVJV til Soundblaster Live), hvilket jo giver en del regnearbejde, og resultatet er ikke helt på højde med originalen, men alligevel rimelig god.
Det med lydstyrken til hver højttaler er noget Microsoft har lavet anderledes i Vista end i XP (SVJV), og Creative har endnu ikke lavet nyt software fra bunden af, hvor disse ting er kommet med. Man har i første omgang bare fjernet det der ikke virker. lidt sløvt af Creative, nu da Vista har været ude i snart 2 år.
Bl.a. pga alt dette lyd-halløj spiller jeg i dag kun i XP, da dx10 jo alligevel næsten ikke giver nogen visuel forbedring i billedet i forhold til dx9. Spil som GRID, Crysis m.fl. er lyden dårligere i Vista end i XP.