-> #0
Jeg ved ikke om du fandt en løsning på problemet, men jeg vil da gerne give et forslag.
For at kunne regne videre, skal vi kende et par ting.
Vi kender tre ting om vores første retvinklede trekant. Vi navngiver den hjørnet ved den rette vinkel (der hvor jorden mødes med bygningen) for C. Det svarer til den modstående hypotenuse c. Vinklen ved jorden, væk fra bygningen, kalder vi for A, tilsvarende modstående katete a. Og sidst, øverste vinkel, altså ved toppen af bygningen, kalder vi for B og selve linjestykket ved jorden, for b.
Hvad ved vi indtil videre?
A = ?
B = ?
C = 90°
a = 90 meter
b = 200 meter
c = ?
Der er flere måder at regne den ud på, men en af de "nemmeste" er vel nok cosinusrelationen. For at kunne bruge den, skal vi kende linjestykket c. Men det kan vi hurtigt find vha. Pythagoras.
a² + b² = c²
Nu siger cosinusrelationen, for vinkel A:
Cos(A) = (b² + c² - a²) / (2ab)
Vi kender desværre ikke c², men den kan vi finde frem til ret hurtigt. Men i stedet er vi lidt "dovne", og indsætter den i cosinusrelationen:
Cos(A) = (b² + (a² + b²) - a²) / (2ab)
Vi løfter paranteserne:
Cos(A) = (b² + a² + b² - a²) / (2ab)
Og får:
Cos(A) = (2b²) / (2ab)
Atter en gang:
Cos(A) = b² / ab
Som giver:
Cos(A) = b / a
Dermed har vi fundet vinkel A.
A = fundet
B = ?
C = 90°
a = 90 meter
b = 200 meter
c = ?
Næste del af opgaven: Hvor vi får en vinkel, og skal finde skyggens længde.
A = 10º
B = ?
C = 90°
a = 90 meter
b = ?
c = ?
Vi ved, at vinkelsummen for en trekant, er 180º, vi kan dermed gå ud fra: B = 180º - (90º +10º) = 80º
A = 10º
B = 80 º
C = 90°
a = 90 meter
b = ?
c = ?
Dvs. vi kender tre vinkler og længden på en katete. Ud fra dét, kan vi finde længden på den anden katete og hypotenusen.
Denne gang skal vi kigge på sinus:
a / Sin(A) = b / Sin(B) = c / Sin(C)
Det vi skal finde, er linjestykket b, altså længden på skyggen, hvis Solen står 10º over horisonten.
Dvs. vi skal bruge noget med A, a, B, b, så derfor:
a / Sin(A) = b / Sin(B) - Så vi isolerer b, og får:
(a * Sin(B)) / SinA = b
Håber det kunne bruges, eller er jeg helt galt på den? 😳