Ins. Win Xp fra Ekstern HD

Software d.  17. november. 2008, skrevet af Bugster
Vist: 268 gange.

Bugster

Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2008 09:09:32
Svar/Indlæg:
172/6
Jeg har en bærbar til at ligge som ikke kan starte det windows xp op som er installeret på den.
Så jeg vil have den formateret og installeret windows på ny, problemet er bare at jeg tror at det interne cd-rom drev er kaput.
Men man kan boote fra usb device på den, så jeg ville høre om det ikke er muligt at ligge min windows xp cd over på min eksterne harddisk så jeg kan installere fra min ekstarne harddisk i stedet for at skal ud og låne et ekstern cdrom drev.

Håber i kan hjælpe om man kan, og hvis man kan hvordan jeg lige skal ligge cden over på harddisken.
micma18

Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2008 09:30:50
Svar/Indlæg:
4120/115
Tror det er nemmere bare at købe et nyt drev til den så?

De koster vist ikke alverden. Vil tro de ligger i et par hundrede kr...

Det andet kan hurtig blive et problem, og du skal have USB disken formateret til FAT, og smidt en bootsektor ind på den. Og du løber nok også ind i problemer med at installationens bootsektor bliver lagt på den forkerte disk, så du umiddelbart ikke kan boote fra den når du er færdig... Og det skal somregel repareres med winCD'en. Og så er du jo ligevidt 😕

Men du kan boote op på USB disken i en dos, og formatere den interne disk med FAT32 (maks. 30Gb.) og "sys" den. Og bagefter smide I386 biblioteket over på den.

Så burde du kunne boote op fra disken i DOS, og så starte installationen der fra.
Men så hænger du bare på FAT32 og maks. 30Gb. (kan dog konverteres til NTFS, og resizes med eks. Partitionmagic eller eks. QTparted fra en Linux live cd)

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2008 09:31:14
Svar/Indlæg:
4120/115
EDIT: hmmm... glemte lige i farten (ingen cd) 😛

Bugster

Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2008 09:38:53
Svar/Indlæg:
172/6
Ja så akn jeg godt se det, håbede bare på at jeg lige kunne"lave" men ekstran harddisk om til installations cd, imens jeg får installeret på harddisken i stedet for at skal have skaffet et nyt cdrom drev.
For vil være sikker på at bærbaerne funker som den skal før jeg går ud og ofre penge på den.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2008 09:49:04
Svar/Indlæg:
4120/115
Tjaaa... når en ny notebook koster i omegnen af 3000 og opefter, så skal man jo lige holde det op imod en gammel slæber der måske brænder helt af om 14 dage 😉

Bugster

Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2008 10:14:52
Svar/Indlæg:
172/6
netop, så derfor ville jeg lige se om den virkede 100% som den skal før jeg går ud og bruger penge på et andet optisk drev, og det er derfor at jeg gerne vil have at jeg kunne prøve at få installeret windows på den.

Men det ser ud til at jeg skal kunne gøre det ved at formatere min ekstarne harddisk til fat32 og derefter installere en bootsektion på den, rigtig forstået.?