-> #15
Bedre udnyttelse af RAM (logisk nok). Dernæst mulighed for at anvende langt mere kompliceret kode, og køre større mængder data igennem. Det er primært i workstation-programmer (Photoshop, 3DsMax o.lign.). Der går et stykke tid, inden vi ser spil der udnytter det til fulde.
En anden stor fordel er, at hvis programmerne er lavet i "native" 64 bit, vil kunne lægge beslag på mere end 4 GB RAM. Dvs. spil og programmer, kan gøre brug af større mængder data. I spil vil det primært være teksturer og indirekte en forbedring af ydelsen. Til programmer vil det være bearbejdning af større mængder data, og mindre belastning af harddisk(ene).
Indtil vi ser "ægte" 64 bit programmer, så er fordelene meget få og små. Men når vi får 64 bit programmer på samlebånd, så vil vi opleve stor ydelsesfremgang, men så vil kompleksiteten ditto være steget. Så det er måske ikke direkte målbart i FPS eller sekunder, men i betragtning af de større mængder data, vil det muligvis give udslag i større detaljegrad og deslige 🙂