Harddisk og kulde

Diverse d.  18. november. 2008, skrevet af JensK
Vist: 466 gange.

JensK

Superbruger
Tilføjet:
18-11-2008 08:52:02
Svar/Indlæg:
452/80
Hey folks :)

Jeg har siddet og undret mig lidt over, om kulde påvirker din harddisk performance? Min bærbar ligger gerne ude i bilen natten over, hvilket gør, at den er rigtig kold om morgenen, når den skal starte. Det kan godt være at det er indbildst, men jeg synes ikke at den er helt så hurtig til at boote om morgenen når den er kold, end når den bliver startet op, efter at have stået lidt tid og kørt..

Nu ved jeg godt at jeg jo self. bare kan tage den indenfor, og det er jo heller ikke noget problem overhovedet.. Det er et helt teoretisk spørgsmål 🙂
McAnus

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2008 11:53:23
Svar/Indlæg:
807/31
nu siger du kulde og hardware... så gør du mig lidt nervøs. hvis den er så kold, og bliver sat indenfor i varme omgivelser skal du passe godt på med kondens.

om den er hurtigere eller ej tror jeg ikke jeg kan svare på.

Trueson

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2008 12:01:48
Svar/Indlæg:
638/62
Hmm, hvis jeg var dig ville jeg passe lidt på med at lade den ligge bag i bilen... har selv gjort det, men er i længden bange for kondens som #1 også nævner...

JensK

Superbruger
Tilføjet:
18-11-2008 12:57:33
Svar/Indlæg:
452/80
Det havde jeg faktisk slet ikke overvejet... :o Så er det da i hvert fald bestemt at den komme med indenfor fra nu af :P Anyways, jeg har tænkt lidt over det... Og man kan sige, at mange komponenter har jo godt af at køre under så kolde omstændigheder som muligt... Så jeg går ud fra at det alt i alt er meget fint at den er kølet ned.. At der jo så er hagen ved det (kondens) det er så hvad det er.. Det har teoretisk intet med selve spørgsmålet at gøre :) Men mange tak for heads-up! :)

PoloDude

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2008 13:03:19
Svar/Indlæg:
1084/4
#3 Har læst engang at en harddisk ikke har optimale forhold under 25 grader (ikke farligt, men heller ikke optimalt), og at serverrum derfor ofte er lidt for kolde....

Torben67

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2008 14:33:27
Svar/Indlæg:
736/274
Kondens er en gammel fjende af mig. Da jeg havde kendt kæresten i 14 dage ordnede jeg hendes computer og lod den og skærmen ligge i bilen en efterårsnat. Da jeg tog den op om morgenen, sagde skærmen blop og sidenhen har den ikke sagt mere...

Det er dog ikke så meget afbrænding af en værdiløs skærm, der nager. Det er mere hendes drillerier om, at ingeniører ikke er i virkelighedens verden osv.

Har dog opgraderet hende fra kæreste 3.0 til kone 1.0 🙂

zzolio

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2008 19:27:29
Svar/Indlæg:
431/26
havde en lære for godt et år siden der sin bærbar med på en ski tur
hans HDD død efter at den havde stået ved en dør og fik -10 kold luft

men det har nok været kondens