Jordet el-stik til elektronik

Diverse d.  24. november. 2008, skrevet af 187man
Vist: 259 gange.

187man

Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2008 18:35:31
Svar/Indlæg:
3340/386
Hey, ville lige spørge Jer om hvor godt jordet el-stik på ens elektronik?
Hjælper det på statisk støv og nullermænd?
Har nemlig tænkt på at jorde mine computer el-stik (230v stik m/3ben) 🙂
Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2008 19:12:56
Svar/Indlæg:
4230/89
det hjælper desværre ikke på små kortslutninger inde i computeren...

det eneste et jordet stik hælper på,
er evt. fejlspændinger i forsyningen, lyn nedslag osv...

187man

Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2008 19:32:39
Svar/Indlæg:
3340/386
Kortslutninger kan man jo ikke gøre noget, men i mit tilfælde tænker jeg mere på om støv og nullermænd bliver mindre tiltrækket, hvis kabinet er jordet 😉

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2008 20:13:18
Svar/Indlæg:
4120/115
Arrrhh... Lyn nedslag hjlælper det nu ikke på 😉

Jord er et reference punkt, og det neutralisere f.eks. stel til samme spænding som jord, altså 0 volt.
I princippet har den, den samme spænding som 0 i ledningen, af flere årsager. Nogle installationer bruger eks. en nulling til jord, hvilket betyder at et sted før HPFI relæet, der kobler man jord ledningen på samme ledning som 0.
0 ledningen er i sig selv jordet ude i elnettet, så det er så tæt på jord man kan komme, hvis man ikke har et rigtig jordspyd. Nulling har bare ikke de samme kvaliteter til fin elektronik, som en rigtig jord har, da ledningen til jord helst skal være så kort og lav impedant som mulig, for at lede så meget støj osv. væk den vej.

Jord kan også være af sikkerheds messige årsager, og sammen med dit HPFI relæ, så vil en fejlstrøm til jord ledningen, eller anden "jordforbindelse", med det samme slå HPFI relæet fra, da det kun er trukket sålænge strømmen ind i systemet er præcis den samme som ud. (altså den samme strøm i både fase og nul)

Men jord kan også have negativ indflydelse på fin elektronik, da støj fra andre enheder kan sprede sig imellem apparater, hvis jordledningen er meget lang og impedansen er for høj. Så kan der opstå støj på stel ledningen, som ikke fuldt ud bliver neutraliseret til jorden.
Desuden kan der begynde at løbe signal strømme i jorden, hvis apparaternes interne stel forbindelser igennem signal kabler osv. er for ringe. (eller jord er for god 😉 ) Det kan desværre danne nogle stel sløjfer, hvor strømmene kan bølge frem og tilbage, og danne noget brum og støj.

Men som udgangspunkt så tror jeg det vil en fordel at benytte jord, og hvis der skulle være problemer, så er det altid nemmere at klippe en jordledning frem for at trække en ny 😉