Ødelagt hardware grundet kulde

Diverse d.  26. november. 2008, skrevet af Glud
Vist: 513 gange.

Glud
 
Superbruger
Tilføjet:
26-11-2008 15:15:41
Svar/Indlæg:
19/10
Hej folkens!
Jeg håber i vil tage jer lidt tid og gennemlæse følgende indlæg om mit problem med min stationære PC, da det godt kan blive lidt langt.

Hvad der skete
Jeg skulle have min PC med ud af huset, da den skulle anvendes til videoredigering i forbindelse med mit eksamensprojekt. Den fik dog lov at stå i bilen (dagens temperatur var ca. 0-2 grader) det meste af dagen, og blev to-tiden hevet ind stærkt nedkølet. Tiden var knap og stress-niveauet højt, så ingen, ikke engang mig selv, tænkte over at lade den stå og få stuetemperatur igen. Den blev derfor tændt iskold, og gav med det samme fejl C1 på bundkortets (EVGA nForce 680i SLI) display. C1 oversættes via manualen til "Memory Presence - Base memory detect", altså en RAM-relateret fejl.

Problembehandling - 1. omgang
Jeg prøvede straks at clear CMOS for at fjerne overclock, men dette hjalp heller ikke. Dernæst prøvede jeg RAM-blokkene en efter en, men det gav samme fejl lige meget hvad. I frustration over dette fik den lov at stå og bippe højlydt over fejlen i 5-6 min mens jeg fik raserianfald på kaffeautomaten. Da jeg kom tilbage genstartede jeg maskinen med en enkelt blok igen, og denne gang startede den problemfrit op. Ligeledes med to blokke, men ved tre blokke kom C1 atter frem. Efter utallige forsøg med tre blokke kom den endelig forbi C1, men frøs ved henholdsvis ved 25 (Shadow VBIOS - Shadow system/video BIOS) eller 50 (USB init Initialize - USB controller). Fire blokke gav konsekvent C1. Konklusionen blev at køre med kun to ud af fire RAM-blokke resten af dagen.

Problembehandling - 2. omgang
Efter 24 timers pause inddørs gav jeg PC'en endnu tester, men resultatet var C1 med en, to, tre og fire blokke. Da den dagen før havde virket med to blokke, undrede jeg mig over hvad forskellen på dengang og nu var. Det eneste jeg kunne komme frem til var temperaturen, da den dagen før ikke kunne starte iskold, men godt kunne efter noget tid, hvor den dermed var blevet selv-opvarmet. Husets hårtørre fik derfor den utraditionelle opgave at opvarme bundkortet og en enkel RAM-blok, som derefter blev afprøvet. Bingo! PC startede i første huk. Dernæst kom en kold RAM-blok i den varme maskine, og her optrådte C1 igen. Efter opvarmning af blok to, startede PC'en problemfrit. Som dagen før startede PC'en halvt med tre opvarmede blokke og slet ikke med fire opvarmede.

Lokalisering af ødelagt hardware
Det kan umiddelbar se ud som om, at rammene har taget skade, men jeg har lidt svært ved at udelukke at bundkortet også har. Jeg har fundet ud af, at to specifikke blokke kører upåklageligt opvarmet med opvarmet bundkort, hvor de to andre slet ikke kan. Når jeg har fået et par RAM udefra, vil jeg self. teste dem i maskinen for at kunne se bundkortets reaktion, altså om C1 stadig optræder.

Diagnostisering - hvad er reelt sket?
Jeg undre mig over hvad der reelt er sket med komponenterne i maskinen, da de nu defekte dele sådanset ikke burde kunne tage skade af alm. transport, medmindre de bliver udsat for at kastet rundt i en bil f.eks. ved færdselsuheld. Det eneste jeg selv kan komme på er overgangen fra kulde til varme, men hvordan dette har ødelagt dem, kan jeg ikke gennemskue. Vi kan jo udelukke den traditionelle kondens-regel, da PC'en efter kunstig opvarmning kører upåklageligt, men ikke efter naturlig nedkøling til alm. stuetemperatur. Det jeg altså er interesseret i er, at finde ud af, hvad der reelt er sket, hvilket skal hjælpe mig, og for så vidt også andre, i at ramme samme problem.

Hovedspørgsmål
- Hvad er årsagen til ovenstående problem?
- Hvordan kan det undgås?
- Evt. hvad skal skiftes i PC'en?

Info om PC'en
EVGA nForce 680i SLI
Intel Core 2 Duo E6600 (OC: 3,4 Ghz, vcore 1,4)
4 x 1 GB CellShock PC6400 (OC: 1038 Mhz, 2.2v)
Inno3D GeForce 8800GT 512 MB
OCZ GameXtream 700 Watt PSU

Det skal desuden nævnes, at PC'en stadig kan kører med OC med to ram-blokke efter fejlen er opstået.
Stamps
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2008 15:47:52
Svar/Indlæg:
4263/107
Der er vel opstået kondensvand som har slået et eller andet ihjel.


genuz
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2008 16:00:44
Svar/Indlæg:
798/19
Ja kondensvand, temperatur, fedtefingre eller fordi den er blevet rystet igennem ved transport. Mit bedste bud er, at du aldrig finder ud af det.


Mads321
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2008 16:25:39
Svar/Indlæg:
3162/326
"Husets hårtørre fik derfor den utraditionelle opgave at opvarme bundkortet og en enkel RAM-blok, som derefter blev afprøvet. Bingo! PC startede i første huk. Dernæst kom en kold RAM-blok i den varme maskine, og her optrådte C1 igen."

Jeg tror der er opstået kondens på bundkortet, og en af de strømførende komponenter derfor er blevet ristet (der efter min teori er med i kredsløbet der leverer strøm til dine RAM).

Min tanke er at kredsløbet så kun fungerer delvist, og derfor kun leverer en nedsat mænge strøm til RAM-soklerne, og at du derfor er i stand til at varme op og køre med dem, men ikke køre med dem kolde.

Hvis min teori holder stik, så prøv ad om ikkedet hjælper at smide (måske umenneskeligt) mere volt på dine RAM. Det kan selvf. også være en voltregulator, men så vil det nok gå den anden vej hvis du smider mere volt på.


Mvh. Mads 🙂


Daltona
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2008 16:38:40
Svar/Indlæg:
666/166
Prøv med mere strøm til ram, kan jo også være at der er noget andet der ikke får strøm nok efter du clearede cmos.

Jeg har også prøvet ikke at kunne starte op når maskinen var kold, den var clocket for meget men den kunne godt køre med overclocket når den var varm og jeg kunne tænde den igen når den var varm, men næste dag når den var på stuetemperatur kunne den ikke.


Mr.
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2008 17:14:10
Svar/Indlæg:
4107/224
Hehe, det er næsten som at læse en krimmi, bare i g33k-udgave 😀 . Jeg skyder også på kondensvand. Selvom det måske kun har været en smule, så kan det være det har ramt et ømt sted. Hvor skal være mig en gåde.


1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2008 19:45:39
Svar/Indlæg:
5750/124
#5 😎

#Alle... den med kondens på en volt regulater eller andet strømførende til RAM synes jeg lyder meget fornuftigt, da det giver mening 😉 . Men sig lige til med hvad det er, når du har prøvet de forskellige forslag 😛


micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2008 21:16:43
Svar/Indlæg:
4120/115
Det høre også til alm. elektronik fejlfinding at benytte kulde spray, for at stresse komponenterne 😉


Glud
 
Superbruger
Tilføjet:
26-11-2008 23:25:30
Svar/Indlæg:
19/10
Tak for de mange svar!

# Kondens
Jeg havde egentlig den opfattelse, at kondens kunne kortslutte komponenterne, da det jo er vand. Logisk nok vil kortslutningen ikke være der, hvis man altså er heldig, når PC'en er varm, og kondensen dermed fordampet. Men at den så kommer igen ved normal temperatur, hænger ikke helt sammen i min verden. Eller er jeg gal på den?

#3
Din teori om mangel på strøm lyder sådan set logisk nok. Men problemet kan desværre ikke forsøges afhjælpet ved at tilføre flere volt, som #4 også foreslår, da jeg aldrig får muligheden for at loade BIOS settings - skærmen er konstant sort, og får intet signal.

#5
Ved godt, at jeg har en indre krimi-forfatter i mig ;)

#7
Så mine komponenter kunne ikke klare stresset? Hvorledes kulde stresser, kan jeg ikke se, men der er sikkert en nice og logisk forklaring bag.

# Alle
Jeg har nu sat gang i maskineriet 48 timer efter uheldet. Den startede kold med to blokke upåklageligt i første huk, men gav stadig C1 med fire blokke. Jeg prøvede nogle hard-resets (I ved den der genstart-knap på kabinettet) og dette fik faktisk PC'en til at passere C1, men så fryse ved en senere instruktion. Efter at have været helt slukket i ca. et halvt minut og derefter tændt igen, wupti, PC'en starter op upåklageligt med fire ram-blokke med OC.

Aha? Jeg synes stadig der hersker noget ulogisk mystik over min PC, men indtil videre ser det jo ud til, at den blot skal have sin tid til at "hele" sig. Hvordan det så forgår, må kun the leet kings vide.

Hvis I stadigt har nogle relevante og konstruktive inputs i sagen, så modtager jeg meget gerne! Jeg holder self. stadig tråden opdateret med sidste nyt vdr. testning og evt. andre underlige udfald/anfald.

Tak herfra! :D


vanovich
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-11-2008 00:25:51
Svar/Indlæg:
3972/242
måske er de en af de ramblock der er ved at dø. Forhåblige ikke 🙂


vanovich
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-11-2008 00:26:05
Svar/Indlæg:
3972/242
måske er de en af de ramblock der er ved at dø. Forhåblige ikke 🙂