Digital Spejlrefleks ejere...

Hyggehjørnet d.  28. november. 2008, skrevet af Seballe
Vist: 723 gange.

Seballe
 
Superbruger
Tilføjet:
28-11-2008 18:18:25
Svar/Indlæg:
913/114
Hejsa, sad sådan set og tænkte på om der var mange Digital Spejlrefleks ejere herinde. Da jeg selv ejer et Nikon D40 med std. 18 - 50 objektiv.

Hvad er jeres erfearing med lige netop jeres kamera? Og er i tilfredse? Fordi endag vil jeg nok udskifte mit eller købe en ny, så kunne det være rart at høre hvad i har og sige omkring jeres eget. :)
NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2008 18:44:01
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Det er et ganske udemærket kamera. Det har en genial autofokus. Der er dog begrænsede muligheder for "opgradering". I så fald, så ville jeg nok smide pengene efter bedre optik i første omgang, og måske senere skifte kameraet ud med en brugt model 🙂


Coctail
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2008 19:26:23
Svar/Indlæg:
2353/24
Jeps, jeg er også den lykkelige ejer af et Nikon D40 med std 18-50mm objektiv og et 55-200mm..

Det er ikke så lang tid siden jeg købte det, så jeg er stadigvæk i fuld gang med at udforske mulighederne (og de er mange, rigtig mange!).

Jeg syntes det er en "svær" hobby, da man forstår alle principper, når man læser om dem (i div artikler, bla. Nonigs her på siden), men det er langt sværere når man står med kameraet i hånden og få det hele optimeret i fht hinanden.

Jeg bliver mere og mere fortrolig med kameraet og dets funktioner, så det endelige resultat bliver bedre og bedre 😉

Personligt er jeg mest til råbilleder, da jeg syntes at de indeholder mere 'historie', 'følelse' og 'liv', end redigerede billeder gør. Det sætter selvfølge også endnu højere krav til fotografen.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2008 19:32:25
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #2

Fis og ballade det der 😛

Det er ikke matematik at tage billeder (selvom teorien bag måske kan virke sådan). Men det er et godt værktøj. Eksempelvis eksponeringsværdier.

Alt det tekniske med støjreduktion, støvfilter osv. betyder ikke en dyt, hvis man var på det rigtige sted, på det rigtige tidspunkt og nåede at trykke aftrækkeren ned i den 1/500-del af et sekund. Af og til, er det i orden bare at være heldig 🙂

Yeah mama! 😎


Melfyr
 
Overclocker
Tilføjet:
28-11-2008 19:47:06
Svar/Indlæg:
38/6
#o

Jeg har et Nikon D60 og jeg er ganske tilfreds det eneste Minus er at der kun er 3 auto fokus områder.

Jeg har selv et 18 - 55 + 55 - 200 opjektiv. med VR = anti røste funktion. Vis du vil have lidt mere glæde af dit kamera. Ville jeg også købe et bedre opjektiv lige som #1 siger.


Coctail
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2008 20:13:09
Svar/Indlæg:
2353/24
#3 korrekt! mange af de bedste billeder opstår spontant og skal fanges i det øjeblik hvor det sker, men ved landskab i skumringen eller andre steder "stillestående" ting, kan det godt betale sig at lege med indstillingerne, især hvis man ønsker at få nogle effekter med.

Det er let nok at tage rigtig gode billeder med autofokus, men de bedste billeder (ren teknisk), er ved manuelle indstillinger.. Det er blot min mening.

Jeg er 100% overbevist om at, hvis man kan de helt basale færdigheder - og forståelse heraf, så bliver det endelige resultat også bedst.


obimac
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2008 20:56:23
Svar/Indlæg:
486/13
Jeg er helt enig med NoNig i den her, D40 kan mere end rigeligt opfylde behovet hos de fleste. Selvfølgelig er der kommet andre, nyerer og bedre DSLR siden, men det er et godt kamera, og med det rigtige glas er den ged barberet.

Læs fx: http://www.kenrockwell.com/nik...
Han er virkelig, og jeg mener uhyggeligt, forelsket i D40, og har bl.a. lavet sin egen version af manualen som helt sikkert er læsningen værd 🙂


auhagen
 
Superbruger
Tilføjet:
28-11-2008 21:00:44
Svar/Indlæg:
53/7
Jo jeg har da også interessen for billede fotografering. Går desværre ikke så emget op i det mere som jeg har gjort, da tiden ikke har været til det.

Jeg er den glade ejer af et Canon EOS 40D. Ejer kun et objektiv som er et 17-85mm IS USM

Grunden jeg ikke ahr flere objektiver er at jeg har en ven der har objektiver for over 200000kr så der kan jeg låne løs.

Alt i alt er jeg super tilfreds med mit 40D da det kan alt ejg har brug for.
Super godt kamera hus har intet negativt og sige om det :)

Men nogle gange skal man også gøre op med sig selv hva man har behov for?
- Med det behov jeg har i dag, ville jeg aldrig købe et 40D så nok nærmere et 400D eller 450D :)



obimac
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2008 21:22:41
Svar/Indlæg:
486/13
#0 Hvis det er aktuelt er der en 55-200mm VR til salg her(buddet er 1000,-):
http://www.fotostart.dk/index....


E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2008 22:09:02
Svar/Indlæg:
4018/217
Jeg har et D40X med et 18-200mm (27-300)mm objektiv med VR (optisk stabilisator) Jeg er rigtig tilfreds med kameraet med dette objektiv.
Til alle jer andre med D40 eller D40X med std objektiv. Se at få købt et andet objektiv og her er et Nikkor 18-200 VR et rigtig godt bud 😉 Se evt en test her http://www.youtube.com/watch?v...

Der er dog en ting jeg godt kunne ønske mig og det var at der var en cmos billedsensor i et D40X da jeg godt kunne bruge lidt mindre støj. Ellers er D40 og D40X et rigtig fedt kamera som kan alt det man kan ønske sig plus at selve kamera huset er noget af det letteste man kan få i dag inden få spejlreflekskameraerne.


korben
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2008 22:22:42
Svar/Indlæg:
1081/251
Hej Seballe. Jeg har haft mange Nikon kamera F80 D70 D200 og nu D3.

Jeg bytter tit mit kamera hus ud men jeg beholder næsten altid mine optikker.
Jeg kender ikke så meget til din D40 og jeg har ikke hørt om det 18-50mm optik det er jo nok en 18-55 f/3.5-5.6GII AF-S DX gætter jeg på. eller også har du en sigma på.

Hvad bruger du dit kamera til? for man kan jo købe 1000 ting men det kommer jo meget andet på hvad man har brug for.

Men en ting som er super til prisen. Er et 50mm 1,8 optik. Den koster ca 1000kr og man kan NÆSTEN ikke få noget der tegner mere skrapt end dette optik. Dette optik vil du også kunne bruge 100% på dit næste kamera hus hvis du køber Nikon igen.

Ellers kunne en anden ting være en ekstra flash jeg ville nok se på en SB400 eller SB600 hvis jeg var dig. Har selv en SB800 og skal ud og have en SB900 efter nytår.

Jeg har en del med foto at gøre til hverdag så du skal være velkommen til at skrive hvis du skal have noget input.


Millum
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2008 23:51:42
Svar/Indlæg:
345/45
Hej

Har et Olympus E510 med standart 14-42 linse og en sigma 55-200 og har sku aldrig haft et bedre kamera.bedste investering jeg har gjort længe.Det bliver sku nogle gode billeder frem for mit gamle kamera.Jeg køre bare på auto eller nogler af de pre indstillinger der er.Er ved at lære lidt om kameraer for har aldrig anet noget om dem og det at tage billeder.


leon2008
 
Overclocker
Tilføjet:
28-11-2008 23:51:57
Svar/Indlæg:
228/35
Jeg er så den "eneste" ejer af en Olympus E520, med to kit linser (ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm 1:3.5-5.6 og ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm 1:4.0-5.6).

Jeg synes det gav mest for pengene på det tidspunkt jeg købte det. Jeg har også mulighed for at låne en D3/D200 plus mange forskellige linser, men jeg synes nu ikke det forbedre mine motiver synderligt i forhold til prisforskellen. Personligt mener jeg det mere kommer an mennesket bag kameraet. Jeg kan godt følge #2 i det han skriver. I starten og stadig synes jeg at jeg har helt styr på det med matikken/teknikke ved fotografering.. Jeg ved hvorfor det går galt eller går godt, f.eks. hvor teknikken fejler/har begrænsning. Alt i alt er min viden, synes jeg selv, rimelig up to date, men det er langt fra det samme som at man kan tage et godt billede. Det kræver kreativitet eller noget der ikke kan findes i bøger...
Det er ikke alle der er født med dette kreativitet/talent. Personligt har jeg taget lidt længere tid om at blive en rimelig fotograf i forhold til nogle af mine venner med samme interesse. Jeg har og stadig lidt ikke kunne se hvordan motivet lige kunne vinkles for at blive super godt.. mine billeder var bare ok - og det selvom jeg har læst side op og side ned om komposition osv.

Men jeg synes nu det er en meget sjov hobby.

Hep for en hyggelig tråd.


speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2008 00:29:46
Svar/Indlæg:
786/83
Jeg har et Nikon D80, som jeg bruger med nogle forskellige objektiver. Jeg kunne dog godt tænke mig Nikons 18-200 mm. objektiv, idet det stort set kunne erstattte alle de objektiver jeg har har.

Jeg synes det tager rigtig gode billeder og dækker fint mit behov til ferie og festbilleder.

Havde jeg haft pengene, havde jeg dog nok købt et 300 😛


/Henrik