Til jer der overvejer en Mac

Litteratur d.  29. november. 2008, skrevet af Johnny
Vist: 572 gange.

Johnny
 
Superbruger
Tilføjet:
29-11-2008 18:41:12
Svar/Indlæg:
2127/11
Jeg har været temmelig tæt på at smide en hulens masse penge i en af de lækre nye Macbooks, men faldt på Hol over denne artikel, med tilhørende links til forums hvor problemerne diskuteres: http://mediamac.comon.dk/index...

Citater:

"Den første fejl gælder både unibody MacBook og MacBook Pro, altså de to nye modeller, der har mystiske problemer med grafik-striber i browsere og når der afspilles HD-video."


"Den anden fejl gælder MacBook Pro alene og drejer sig om grafikproblemer i spil, både under Mac OS X og Windows. Ifølge oplysningerne, så "fryser" cursor fast ligesom skærmen går i sort. En række brugere har oplevet problemet, der ikke relaterer til et bestemt spil, men både er set i Call of Duty 4, World of Warcraft og Company of Heroes."


Jeg har tygget mig igennem begge tråde, og første fejl peger ganske rigtigt på et softwareproblem. Nåe ja, ok. Shit happens, det finder de vel ud af.

Men nr to er bekymrende, og lugter af at Nvidia endnu ikke har fundet ud af at producere grafikchips der ikke er defekte. Onde tunger (Theinquirer) påstår at de problemer der ses med 9600 chippen skyldes materialefejl, og at Nvidia pga deres pressede økonomiske situation (ikke mindst pga det lort de leverede med 8600gt), forsøger at slippe afsted med at sende de defekte på markedet as well.

Hvad sandheden er kan jeg ikke afgøre, men der er i hvert fald bøvl med Mac Pro'en. Jeg bemærkede dog at der også var enkelte der havde problemer, hvis de havde disabled 9600 chippen, og kun kørte på onboard 9400. Men der er tilsyneladende ikke rapporteret problemer med Macbook'en, som jo kun har et 9400 at gøre godt med.
hightower
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2008 20:54:18
Svar/Indlæg:
2440/66
mac :no:


Tenkin
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2008 20:57:48
Svar/Indlæg:
3332/33
#1 er det nu jeg siger "windows/microsoft :no: "?


saiot
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2008 21:01:50
Svar/Indlæg:
7111/480
2# er det så nu jeg siger linux :yes:


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2008 21:09:45
Svar/Indlæg:
23132/740
... er det nu jeg siger, at nVidia ikke kun sælger grafikchips til Apple?!


Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2008 21:15:53
Svar/Indlæg:
6181/270
er det nu jeg siger "ARTO"? 😛

syns godt nok Nvidia har en høj fejlrate lige fortiden, eller er det bare mig?


anru2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2008 21:16:15
Svar/Indlæg:
5891/423
er det nu jeg siger..... The macbook thread war episode 2? 🤡


Mads321
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2008 21:17:39
Svar/Indlæg:
3162/326


saiot
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2008 21:22:44
Svar/Indlæg:
7111/480
7# den med sodavan dåsen 😀


hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-11-2008 01:44:40
Svar/Indlæg:
7263/260
#0

Det var satans, har også kigget meget på den nye MacBook Pro.
Men det skal jeg så ikke nu, tak for det. Håber da de finder ud af tingene, så jeg kan få mig en.



Johnny
 
Superbruger
Tilføjet:
30-11-2008 02:35:22
Svar/Indlæg:
2127/11
#4 Samme tænker jeg. Men indtil nu har jeg ikke set eller hørt noget om 9600 problemer andre steder, og derfor nævnes det ikke.


#5 Njae, jeg er også forundret over at de kan blive ved. Men mest lurer jeg på om ikke der er noget om at de forsøger at liste de potentielt defekte ud sammen med senere produktioner, lidt ligesom når de forsøger at undgå at tabe salg på deres gamle grafikkort, og derfor ikke oplyser hvilke der er 55 og hvilke der er 65nm.


#7 Can't be denied 🙂


#9 Ja jeg ville i hvert fald trække den lidt i ørerne lige pt.. Men jeg håber da også at de får tingene under kontrol. Det er fandme lækre maskiner, men de vinder nu unægtelig lidt værdi ved at virke efter hensigten 🤡


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-11-2008 02:48:24
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #10

Det er bare med at ville "høre" lidt efter hvad der sker i krogene. Problemet ved Mac'erne er bare, at Apple er så kendt. Så når de har fejl på hele produktlinjer (eftersom de jo kun har tre forsk. typer bærbare), så er det langt mere kritisk.

Dernæst. Så er det ikke Apple CA, men nVidia der står med at forklaringsproblem. De lovede Apple, at deres næste sending af chips ville være fejlfrie. Så det er IKKE godt for nVidia det her.

Jeg mener. Hvis nVidia tænker: "Hey. Vi fucker da bare Apple i røveren, og sender nogle halvdefekte chips" - hvad vil nVidias andre samarbejdspartnere ikke tænke?

En ting der til gengæld kan bekymre mig lidt er, at der har været "problemer" med Apples Mac, lige siden de skiftede til Alu-kabinetter.

Ikke fordi at jeg tror der er en eller anden større kosmisk kraft, der fokuseres ned på kombinationen "Alu + nVidia + Mac". Men det er bestemt bemærkelsesværdigt, at deres plastikmodeller, med selvsamme grafikløsning (her tænker jeg alu-iMac vs. plastik-MacBook pro) ikke har haft de samme problemer.

Som sagt. Det er ikke kun Apple der har haft problemer med nVidias chips. Problemet er jo blot, at Apple har været den første og største aftager. Så der vil unægteligt komme flere og flere ikke-Mac PC'er ind, med samme problem.

Alternativt, så smider producenterne de defekte chips tilbage til nVidia og smækker noget andet grafik på deres laptops. Vi når bare ikke at høre om det.

Det her burde i hvert fald give grobund for en AMD-løsning i en Mac.


Johnny
 
Superbruger
Tilføjet:
30-11-2008 03:43:13
Svar/Indlæg:
2127/11
"It's started
I work at a mojor distributor of hardware
The 8800GT's are starting to come back. After 50% failure rate on 8600GT's. The 61XX equipped motherboards also started coming back from three different manufacturers. Looks like a meltdown. "


"It is happening
To all the nvidia fanboys trying to desperately down play this... yes it is happening. Get a life and stop thinking that your 'insert favourite brand here' is the best thing since sliced bread and would never possibly screw up. They all stuff up from time to time... so deal with it. Not every card will fall over so just because yours are fine doesn't mean someone else's will be as well.

I'm a certified Toshiba tech for a large new zealand notebook repair company and the boys back at HQ are getting a markedly large increase in the rate of nvidia graphics card failures on toshiba notebooks. Add that up with dell, hp etc and yes IT IS A PROBLEM. I just hope they [nvidia/tmsc etc] sort it out quickly.
Funny how the guys in the industry already know about it and have put up a few posts about it, but the fanboys are the ones disputing it. We see the failures day to day - you don't, so get off your WoW armchair and go to your nearest service centre for the truth.."


"dont buy a dell 13/1530
As a dell tech, Im seeing a lot of XPS 15 and 1330's blowing their GPU's - I am now repairing at least 2 a day and the tech-savvy people are physically checking their replacement motherboards and rejecting them as the REPLACEMENTS still contain the g86 chips - its not making nvidia any friends - thats for sure"


Hmm, et par af kommentarerne under en artikel om Nvidias problemer.. http://www.theinquirer.net/gb/...

Jeg har endnu ikke tjekket henvisningerne i selve artiklen, men kommer da til at tænke på at der ved launch af 8800gt var en helvedes til brok over mange defekte, og at jeg faktisk kender en gut der for nylig oplevede fuldstændig det der beskrives omkring de første tegn på meltdown med sit 8800gt 1gb..


Interessant nok beskrives de symptomer man finder på både Macbook og mbp (fuckups ved scrolling osv), som et af tegnene as well.. Selvom det ellers lyder som en softwarebøf, kan det altså være noget alvorligere.

"Det her burde i hvert fald give grobund for en AMD-løsning i en Mac." Jep Nonig, især hvis historierne om defekte stumper er sande. Man slipper ikke godt fra at fucke sine storkunder.

Du har ikke ret i at de ældre Macs med Nvidia ikke havde problemer as well. Det står nævnt flere steder i tråd nr to, og strækker sig længere tilbage end sidste generation af MBP'erne. Når du skriver problemer med aluerne, tænker du så på mere end grafikken? Jeg vil nødig gå glip af noget..


At hive denne historie frem, får mig til at tænke tilbage til de dage hvor jeg havde Nforce på bundkortene. De ulidelige varmeproblemer der altid fulgte med, og spontane meltdown jeg også oplevede et par stykker af. Nvidia må da vist se at få strammet balderne ganske gevaldigt.

Pt holder jeg mig i hvert fald langt fra at købe en Mac. Ikke for at straffe firmaet, som jeg er enig med dig i ikke er de skyldige. Men fordi jeg ikke har tillid til at problemerne bliver løst på en ordentlig måde, og ikke har råd til at smide så mange penge efter noget der kan være værdiløst om tre-fire år. Nvidia forstår det tydeligvis ikke, men hos mig koster deres adfærd altså tillid så det basker.