-> #2
Der er stor forskel på hvad CUDA er og hvad ATi kan med deres kort. CUDA er ikke kun til fysik i spil (vha. PhysX), men også dedikeret udregninger. Inden for proteiner, DNA kæder og sekventiel fysik. Der mangler ATi stadigvæk at komme på vognen.
Du skal også huske, at disse "grafik"-kort, ikke er beregnet til spil og grafikbrug som vi kender det. Det er lidt som Cell CPU'en, som de fleste kender fra PS3'eren. Den er jo ikke kun udviklet til brug i Playstation, men faktisk også inden for racks, hvor den pga. "LEGO-klods" opbygningen (som nVidia lærte af 3Dfx), er god til at skalere.
CUDA har, som sådan, intet at sige os. Ud over, at det er en fælles platform, som nVidia kan printe en stor manual til. Så har programmørerne det nemmere, at skifte område, når sproget og tankegangen er det samme.
Man kan vel, med en grov kam, sige, at CUDA er et programmeringssprog, ganske som DirectX, C, C++ osv. er det. Og G80 (og opad) er bare en processor til at afvikle det på.
Man bør, i dag, ikke skelne så meget mellem CPU og GPU. GPU'er er i dag langt mere general purpose, og eftersom de kører ved langt lavere hastighed, er der god fornuft i at proppe 4-8 GPU'er i et rack, frem for 4-8 Quad-core CPU'er.
Når du snakker om "Triple-SLI" o.lign. så er det fordi du stadigvæk tænker i computergrafik og ikke talknuseri. Den bedste måde at forklare det på er vel, at Ferrari laver motorer til både lastbiler og racerbiler.
Selvom det er det samme firma der står bag, og selvom mekanikerne bliver uddannet på de samme fabrikker, så er det to vidt forskellige måder, at motorerne bliver udnyttet på. Fordelen kommer ind i billedet, hvis mekanikerne vil skifte område. Så er det langt nemmere for en lastbil-mekaniker at gå over på racerbilerne, frem for hvis han havde lært at arbejde med Volvo-motorer.
Hvis det giver mening?