Gigabyte GA-E7AUM

Diverse d.  02. december. 2008, skrevet af Mads321
Vist: 5058 gange.

Mads321
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2008 06:30:49
Svar/Indlæg:
3162/326
Nvidia's helt nye 9300 grafik, i kombination med Intel's CPU'er skal for alvor true AMD/ATi's føring på onboard-markedet. Gigabyte er som sædvanlig med på noderne

Link til litteratur: http://hwt.dk/literaturedetail...
The_Dare_Devil
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2008 09:10:47
Svar/Indlæg:
422/58
Først - Lækkert at der endelig bliver testet et board med det nye spændende chipset fra nVidia..

.. herefter lidt konstruktiv kritik :P..

Sammenlignes ydelsen på det onbaord 9300 og 9400 med ydelsen på andre løsninger til LGA775, giver disse nye kort en ydelsesforbedring på mellem typisk 50% og 100%; det er en kæmpe forbedring!

http://www.tweaktown.com/revie...

Herudover clocker bundkortet fantastisk af et MiniATX board at være. At i har haft en lidt problemer med boardet burde da ikke rykke boardet ned på en så dårlig score i ydelse?

Hertil kommer at dette chipset er en mindre revolution inden for opbydning af HTPC bygget på Core 2! Dette chipset er det ENESTE, der tilbyder 24p billedoutput samt 7.1 LPCM lyd over HDMI - burde det ikke næsten allerede være nok til en 5er i innovation?

http://www.avsforum.com/avs-vb...

Ovenstående kilde (som jeg opfatter som rimelig troværdig) rater endda dette chipset (sammen med 8xxx serien) som den bedste løsning til HTPC overhovedet, af ovennævnte grunde. Lignende bundkort koster yderligere kun omkring 900 kr. (altså med 9300), og skal du have noget der er NÆSTEN lige så godt, skal du over i et mATX board + et ATI 45xx, 46xx, 48xx kort - og så løber det op! Altså er det her nok den bedste HTPC løsning til prisen også (altså burde prisen IMO have en langt højere score).

Og her har vi slet ikke medtaget en MEGET vigtig HTPC faktor, som at dette onboard grafikkort er passivt kølet (modsat flere ATI 45xx, 46xx, 48xx varianter) og ikke fylder ret meget..

- det er ikke for at være sur, men mener bare det er lidt forkert at træde så hårdt på det, der på nuværende tidspunkt et den bedste HTPC løsning på markedet (altså 9300, man kan så selv diskutere producenten, men GB plejer nu at gøre det OK)..


Stubkier
 
Superbruger
Tilføjet:
02-12-2008 10:05:33
Svar/Indlæg:
339/15
Intel og Nvidia kan da på ingen måde hamle op med AMD + ATI når det kommer til HTPC produktet.

AMD's 780g bundkort er i mine øne langt bedre - skal nok finde nogle links der understøtter dette.

Mvh Stubkier


Retro
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2008 10:17:19
Svar/Indlæg:
1643/172
De problemer der findes med Nvidia 9300 chipset er Bios og driver der skal updates. Og hvad angår disse 2 problemer kan jeg sige at de passer 100% for jeg kan ikke køre CL 4 eller CL 3 på det bunkort samt at ram latency er på 90ns lige meget om jeg presser ramene op på 1066 MHz eller ændre timing. Men nu dækker bunkortet over mit behov og kan skam godt spille HL2 og andre nye spil, men GPU'en bliver ca 85 grader varmt efter noget tids spil og i idle mode er GPU'en 65 grader varm.

Taget fra: http://www.anandtech.com/mb/sh...

The issue here is that NVIDIA's Advance Path is disabled in the WHQL driver that's being launched alongside the GeForce 9300/9400. Advance Path is NVIDIA's own prefetcher in its memory controller and apparently there weren't enough engineering resources to get this done in time for today's launch. Everyone is playing the finger pointing game at this point, and we're hearing that the problem may be fixed as early as Friday. While it's unlikely that NVIDIA wouldn't fix it, we'd caution against hopping on this bandwagon until it is fixed. Unlike the problems that plagued G45 at launch, this is one that does impact everyone. Thankfully, despite the poor memory latency, real world performance doesn't appear to be impacted too negatively. In the majority of our tests, as you'll soon see, NVIDIA is able to deliver performance on-par or better than Intel's G45.

There's another somewhat related issue: CAS4 timings are not supported by the current BIOS implementations at this point; they are available in the BIOS, just not working. Regardless of memory type or voltage, you won't be able to run your memory at CAS4, only CAS5. NVIDIA is going to work with the motherboard guys to enable it in the future, but for some reason support just isn't there today.


The_Dare_Devil
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2008 10:43:44
Svar/Indlæg:
422/58
#2 - Se link nummer 2, der er fra avsforums en oversigt over de bedste løsninger til HTPC...

- der rates nVidias 8200/8300/9300/9400 som den bedste løsning med 8/10..

Hvad kan AMDs 780 bundkort som fx 9300 ikke kan? Det eneste 9300 mangler er PAP understøttelse og det har AMDs 780 mig bekendt ikke? Så vidt jeg er orienteret, er 780 ikke engang i stand til at dekode de nye formater (DD True HD + DTS HD MA) og sende dem som 7.1 LPCM?

- det kan ihvertfald ikke ifølge kilden her: http://www.trustedreviews.com/...

Om AMDs 780 så er i stand til at outputte perfekt 24p billede ved jeg faktisk ikke, men ville tro at avsforums i så fald ville have haft kig på det.. - men igen, der ville jeg være glad, hvis du havde en par links, jeg kan ikke finde nogen :P


Stubkier
 
Superbruger
Tilføjet:
02-12-2008 10:51:23
Svar/Indlæg:
339/15
så blev man det klogere i dag ;) men er nu stadigvæk glad for mit setup med en BE-2300 og 780g


The_Dare_Devil
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2008 10:55:34
Svar/Indlæg:
422/58
#5 - Til alt, der ikke er BluRay, er det perfekt ;)..

- det er først når BluRay kommer ind i billedet, at der begynder at komme problemer :P.. Det er dog som regel til at leve med, da de fleste skiver indkluderer et almindelige DVD-lydspor, som så kan outputtes digitalt gennem HDMI (hvilket såvel 780 som 9300 understøtter)..
I nogle tilfælde er der dog ikke et sådant lydspor, og i så fald vil man ved brug af 780 chipsettet få outputtet 2.0 PCM lyd selvom BluRay skiven inkluderer et Dolby Digital True HD 7.1 lydspor..


The_Dare_Devil
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2008 11:00:44
Svar/Indlæg:
422/58
#3 - Det er korrekt at flere 9300 MBs lider af børnesygdomme ;).. Varme er også på flere MBs et problem, men der fatter jeg ikke, at chipset producenterne ikke har lavet en bedre profil (så vist jeg er orienteret, er det kun Zotacs 9300 board, der har aktiv køling)..

- problemet kan jo dog løses med en ultra low noise blæser over chipsettet eller en passiv Thermaltake profil; men ja, producenterne burde have set problemet komme! 85C lyder dog ikke faretruende, jeg mener at chipsettet kan holde til noget mere 😛


Retro
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2008 11:13:00
Svar/Indlæg:
1643/172
#7 Jeg klager ikke. Jeg siger det bare for at give noget mere info til folk der måske gerne ville vide det. Kan også sige at GFX ydelsen i DX 9 spil er ca på det nivo som et ATI 9800 XT ville have været på vis det kørte med en Quard Core CPU.

Men jeg er tilfreds med mit bunkort og det opfylder mine arbejdes behov og så kan jeg spille små spil som Warcraft 3, HL2 og portal hehe. Men om jeg kan køre Starcraft 2 eller Diablo 3 er jeg meget spændt på. Men købte et Nvidia 9300 bunkort da jeg lå inde med en socket 775 cpu og ville genbruge så meget hardware som muligt til min nye kontor maskine. Ja og så er der PhysiX support på bunkortet hehe.


The_Dare_Devil
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2008 11:17:13
Svar/Indlæg:
422/58
#8 - Haha, ja det er også PhysX support og Hybrid SLI, meen det bliver nu - som du siger - aldrig noget gamingboard 🤣


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2008 12:44:09
Svar/Indlæg:
8762/174
Fin test

Jeg må også sige at jeg er særdeles glad for mit MSI K9A2GM bundkort som er med 780G det kører bare hammer godt og jeg er virkelig overrasket over at det overclocker så godt som det gør 🙂

Jeg har dog sat et 8800GT i maskinen men jeg regner da med at at finde et HD4850 grafikkort og sætte i maskinen så jeg kan bruge bundkorts crossfireX så jeg kan lave crossfire med det onboard grafikkort det skulle alligevel lige hjælpe lidt 🙂



Darth
 
Superbruger
Tilføjet:
02-12-2008 15:26:54
Svar/Indlæg:
813/49
#7 Thermaltake laver da ikke andre passive køleprofiler, end BGA2 til RAM. 😉
Men du mener nok ThermalRight. 😛 Når nu I allesammen snakker HTPC, så vil jeg lige indskyde, at ThermalRights chipset-kølere måske ikke lige er så nemme, at få proppet ned i et lille lækkert HTPC-kabinet.


Mads321
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2008 15:39:43
Svar/Indlæg:
3162/326
#1

"Sammenlignes ydelsen på det onbaord 9300 og 9400 med ydelsen på andre løsninger til LGA775, giver disse nye kort en ydelsesforbedring på mellem typisk 50% og 100%; det er en kæmpe forbedring!"

- Det er også derfor jeg sammenligner med nVidia's egen tidligere topmodel på onboard-området; GeForce 7150

"Herudover clocker bundkortet fantastisk af et MiniATX board at være. At i har haft en lidt problemer med boardet burde da ikke rykke boardet ned på en så dårlig score i ydelse?"

På HWT er det min opfattelse at det er (for)brugerne der kommer i første række, og så producenterne i anden. Når de sender et produkt der fungerer dårligt, så er det min opgave at fortælle det, og ikke dække det ind i udenoms-snak. Bundkortet her har en ringe BIOS, og der er endnu ikke nogen BIOS til et bundkort med 9300-chipsættet på Gigabytes hjemmeside (der figurerer end ikke sådan et board endnu).

Derfor er konklusionen at Gigabyte har sendt et produkt med en for ringe BIOS - det får naturligvis en score herefter. Jeg kan jo ikke skrive, eller give points efter hvad jeg tror det muligvis kan når det engang er blevet repareret med en nyere BIOS.

"...det er lidt forkert at træde så hårdt på det, der på nuværende tidspunkt et den bedste HTPC løsning på markedet"

Her er vi så meget uenige. Det bunder igen i det faktum at jeg har testet et mere ellermindre defekt bundkort, og igen, så kan eller vil jeg ikke skrive en konklusion på baggrund af hvad et produkt måske kan præstere.


Mvh. Mads 🙂


The_Dare_Devil
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-12-2008 09:27:28
Svar/Indlæg:
422/58
#12 - Jeg mener blot, at du slet ikke har kommenteret de features, der gør boardet til et helt unikt HTPC board... - og kan slet ikke se dit grundlag for at sige, at at 9300 chippen knap når ATI til sokkeholderne; det er jo nærmere omvendt!?

Ligeledes med ydelse; var der problemer med 24p billedoutput eller dekodning af 7.1 LPCM lyd, som jo er de features, der gør boardet interessant?


immortaldk
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-12-2008 16:53:55
Svar/Indlæg:
1166/120
Det i orden hvis man siger sin mening, ikke? Det er en dårlig test, da jeg ville hellere har set, vista, hybrid, strømfobrug, blueray etc. Længere er den ikke.
Men jeg er slet ikke med, vordan man kan teste sådan et bræt på denne måde.
Jeg vil vente til 9400 chipset udkommer, ellers vil jeg skifte til AMD som kan begge dele, dvs. geforce boost og hybrid power.


Retro
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-12-2008 20:46:42
Svar/Indlæg:
1643/172
#14 På nuværende tidspunkt er der ikke Hybrid power support på Intel udgaven af 9300 Chipset. Det blev slået fra. Vis jeg kigger i min BIOS så er det slået fra, men måske bliver det slået til med nyer driver og nyer BIOS.

Lige PT er det kun 8200/8300 Chipset til AMD der har Hybrid power support. Det var også en af grundene til at 9300 chipset til Intel blev så forsinket fordi de ikke kunne få det til at virke 😩


immortaldk
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-12-2008 21:00:14
Svar/Indlæg:
1166/120
#15 Den er jeg med på, men ifølge nvidia, så skulle de alle være med. Bios kan altid opdateres.
http://www.nvidia.com/object/h...
Så ja han tester lidt anderledes end man kunne.


The_Dare_Devil
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2008 10:13:46
Svar/Indlæg:
422/58
#15 - Hvorfor er der ikke support for Hybrid SLI på Intel platform?

- det har jeg da set mange eksempler på? Et eksempel..

http://www.pcgameshardware.com...


Retro
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2008 11:55:14
Svar/Indlæg:
1643/172
#17 Læs hvad jeg skriver. Det er Hybrid power jeg snakker om ikke Hybrid SLI som er noget helt andet. Se på #16 link så kan du se hvad jeg snakker om.

Hybrid power er den funktion der gør det muligt at køre med et moster strømslugende GFX kort der bliver slået fra i 2d og aktiveret i 3d for at spare på strøm.


immortaldk
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2008 12:13:01
Svar/Indlæg:
1166/120
#18 Jeg håber bare Intel kommer snart med en løsning på det. Da jeg lidt bange for min strømregning, selv om jeg ikke gamer ret meget. Så jeg har virkelig brug for det.
Ved du måske hvor jeg kan købe sådan en "strøm måler"?


The_Dare_Devil
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2008 20:40:44
Svar/Indlæg:
422/58
#18 - Strømforbruger stiger godt nok 8W i idle - 8W det er jo ikke meget..

- men lidt har også ret 🤣