Problemer RAID/SATA - Help please!

Bundkort / CPU d.  02. december. 2008, skrevet af ~ashes~
Vist: 869 gange.

~ashes~

Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2008 13:58:11
Svar/Indlæg:
828/108
Så kom jeg over problemet fra nedenstående tråd:
http://hwt.dk/forumthread.aspx...

Nu har jeg så endnu et problem, har lavet et succesfuld RAID0, og er klar til at installere Windows Vista Home Premium x64.

Booter fra DVD'en, og partitionerer. Så nu har jeg et RAID0 på 298,1GB og en single disk på 698,6GB. - Jeg vil installere Vista på RAID0 partitionen.

Klikker jeg på partitionen står der:
"Denne computers hardware understøtter ikke start til disken. Kontrollér at diskens controller er aktiveret i computerens BIOS-menu.

- Tjekker jeg i BIOS er "SATA configured as RAID", så det burde jo være rigtigt nok.

Prøver jeg alligevel at installere på partitionen skriver Vista-installationen:
"Windows kan ikke finde en systemdiskenhed, der opfylder kriterierne for installationen"

WELL, jeg ved at man førhen i fx. XP kunne være nødt til at modificere sin installationsdisk af Windows med en RAID driver, eller via floppy (F6) tilføje sin RAID-driver. Det kan man tilsyneladende også i Vista, men jeg ejer ikke et floppydrev. - Der må da findes en anden mulighed?

I bundkortets manual står der under afsnittet om RAID:
"Setting the RAID iten in BIOS -

You must set the RAID item in the BIOS Setup before you can create a RAID set(s). To do this:

1. Enter the BIOS during POST
2. Go to the Main Menu, select IDE Configuration (I denne bios stod der dog Hardware Configuration) then press <ENTER>
3. Select the item Configure SATA As, then press <ENTER>
4. Select RAID from the Configure SATA As item options, then press <ENTER> (Hertil er alt gået uprovokeret)
5. Select the item Onboard Serial-ATA BOOTROM, press <ENTER>, then select Enabled from the options. (Denne funktion er slet ikke at finde i denne BIOS!!!!)
6. Save your changes, then exit the BIOS Setup."
Anonym202031110209

Superbruger
Tilføjet:
02-12-2008 14:18:31
Svar/Indlæg:
388/15
Ahm, du skal nok have fat i en vista med sp1 eller slipstreame driveren. Alternativt (hvis du har en intel raidcontroller) kan du installere styresystemet på en enkel disk, og lave raidet bagefter gennem intels matrix storage console.

~ashes~

Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2008 14:20:55
Svar/Indlæg:
828/108
damn ok

Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2008 15:49:18
Svar/Indlæg:
1906/25
Hvis du kan komme så langt, at du kan partitionere etc., så har Vista fundet din controller.

Men hvad hedder det mobo du bruger/evt. hvilken af controllerene du bruger såfremt der er flere.

PS: Det kunne tyde på, at der skal en bios-update til, når der er noget i manualen, der ikke findes i din bios.

vanovich

Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2008 15:55:28
Svar/Indlæg:
3972/242
#1 de kan man ikke engang ☹ har selv vært ud på det der. matrix storage consol lader dig ikke installere software hvis du ikke kører raid i forvejen, den kommer med, your system does not support shit. synes det er lidt træls at man er afhængig a adrev stadige.de bort være noget nemmer at installere raid synes jeg.De drivers bort være som std i vista og xp