B&O

Hyggehjørnet d.  02. december. 2008, skrevet af Mercu
Vist: 994 gange.

Mercu
 
Overclocker
Tilføjet:
02-12-2008 16:08:44
Svar/Indlæg:
86/12
Jeg er ved at skrive eksamens opgave om B&O. I den forbindelse skal jeg ind på firmaets værdikæde.

Jeg mangler derfor noget information om, hvorvidt B&O laver deres egen teknologi eller hvad.

Jeg har læst mig fremtil de bl.a. har samarbejde med Phillips og Samsung. Men kan ikke rigtig blive klog på om de selv "udvikler" teknologien og samsung og phillips blot producere den teknologi som B&O har udviklet og får en skillig for denne opgave?

Eller om det blot er samsung og phillips kompnenter i? Således man i en phillips topmodel kan finde de samme dele som i B&O 'en ?
Jesper
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2008 16:21:19
Svar/Indlæg:
2072/117
Start med at kigge deres hjemmeside MEGET grundigt igennem.

Du burde kunne finde en hel del.

Edit:
Partnerships with suppliers
Bang & Olufsen enjoys close partnerships with some
of the world's foremost suppliers in areas where
Bang & Olufsen does not itself possess the requisite
knowledge and competencies. These partners not
only supply components for Bang & Olufsen's
production, but also knowledge and skills for the
development of the products. This is, for instance,
the case with regard to flat screens, loudspeakers,
DVD, Digital Video Broadcasting (DVB) and software
development.


Taget fra årsregnskabet.
For at finde ud af dit spørgsmål skal du krydstjekke suppliers med andre firmaer, og tjekke at det er de samme dele som de får leveret.
Held og lykke siger jeg bare.


neutech.dk
 
Superbruger
Tilføjet:
02-12-2008 16:25:53
Svar/Indlæg:
64/5
Kort sagt så er B&O et design firma, som bygger videre på andre virksomheders teknologi.


1holmes
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2008 16:32:54
Svar/Indlæg:
1375/88
#2 Det passer så ikke, hvad du skriver der. Læs dette link, http://www.bang-olufsen.com/pa...
😎


Stamps
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2008 16:34:58
Svar/Indlæg:
4263/107
B&O laver selv al teknik og design. Samsung m.fl. er blot underleverandørere


Jesper
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2008 16:40:48
Svar/Indlæg:
2072/117
#4 Du modsiger digselv, eller også forklarer du det for dårligt.

Hvis andre leverer nogle tekniske komponenter, så laver de det vel ikke?

Tror egentlig #0's udgangspunkt starter i at B&O's produkter ikke er væsentlig bedre (ihvertfald når det kommer til TV, end mange andre producenter)

Pioneer Kuro FTW!


Stamps
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2008 16:45:31
Svar/Indlæg:
4263/107
#5

Eller også forstår du ikke hvad jeg skriver.

B&O designer selv deres printboards. Philips, Samsung m.fl. laver alle de komponenter der skal på boardet.


Jesper
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2008 16:46:53
Svar/Indlæg:
2072/117
#6 Bemærk du også skriver "teknik" kommenterer ikke på design delen, for det er 100% B&O


1holmes
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2008 16:47:55
Svar/Indlæg:
1375/88
#5 Om #4 modsiger sig selv skal jeg lade være usagt, men jeg syntes ikke det er tilfældet.
#0 spørger direkte, efter information om de selv laver deres egen teknologi. Det gør de jævnfør deres egen side, det link jeg har lagt i #3


Stamps
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2008 16:51:22
Svar/Indlæg:
4263/107
#7

Tjaaae. Forsøgte mig med forsimplet jysk, så der var en chance for at alle forstod det. Vi er tilsyneladende enige, så skal vi ikke lade den ligge? 😀


saiot
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2008 16:51:43
Svar/Indlæg:
7111/480
jeg syns også 4## var lidt sævrt af fåstå hvad han mente men han har jo udybet det i 6# så er den vil ikke længer 🙂 og selv om de burger komponenter fra andre så har printboradet jo meget af sige man kan jo bare se paio de bruge samme paneler som pana men har et beder billet 🙂


Jesper
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2008 16:59:05
Svar/Indlæg:
2072/117
#9 Sådan er det jo når man snakker med folk fra sjælland 😀

Men #0 det er ikke nogen nem opgave du har stillet digselv.
Hvilken uddannelse er det?


Tenkin
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2008 17:35:36
Svar/Indlæg:
3332/33
#11 se hans profil:
"læser HA 1. semester.."

det er klart en rocker uddannelse til "handelsområdet" i Hells Angels. 😀 :yes:


Jesper
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2008 18:00:30
Svar/Indlæg:
2072/117
#12 så fortsætter jeg.

Hvilken HA, og hvorhenne?

Og hvilket fag snakker vi om?


Mercu
 
Overclocker
Tilføjet:
02-12-2008 18:14:34
Svar/Indlæg:
86/12
#4

Det var sådan noget jeg tænkte på!

Det er ikke relevant om de er teknologisk bedre lige til dette spørgsmål. Dette skal bruges i forhold til B&O's placering i værdikæden!

Men det vil sige, B&O selv udvikler deres teknik, og IKKE køber de færdige printplader inkl komponenter hos producenter, sådan fx at rent teknisk B&O blot var et Phillips eller Samsung i forklædning.

Så de print der bruges laver de selv af købte komponenter. Som garanteret bliver samlet andetsteds, således de ved blot skal sættes ind i kassen i Struer.



Tenkin
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2008 18:25:10
Svar/Indlæg:
3332/33
#13 der ødelagde du det lige for mig 😲 😀

#14 i princippet står B&O jo rimelig stærkt alle steder i værdikæden, de er jo i og for sig en kvalitets kæde så det siger spar to. (selvom jeg dog aldrig ville eje NOGET som helst fra dem, om jeg så fik det foræret).

men ja, de er lidt svære at se igennem på det område. 😕


Stamps
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2008 18:31:03
Svar/Indlæg:
4263/107
#14

Jeg kan ikke huske om produktionen stadig finder sted i Struer, eller om dele af den er flyttet til udlandet. Udviklingsafdelingen + noget af "top secret" samling finder stadig sted i Struer dog.

Korrekt antagelse mht produktionsled. Jeg kan også komme med et andet eksempel så alle er med:

En skovejer har en skov med en masse træer. Disse træer fælder han og sender afsted til et træværk hvor træet bliver bearbejdet og skåret i mindre stykker. Møbelfirmaet (IKEA fx.) køber træet af savværket og laver det om til møbler som de selv designer.

B&O er møbelfirmaet og Samsung/Philips er træværket. Er alle så med nu? 😀


zzolio
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2008 18:47:30
Svar/Indlæg:
431/26
hvis jeg ikke husker helt forkert så er det samsung der lever hele panelet i et B&O tv i dag


zzolio
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2008 19:05:57
Svar/Indlæg:
431/26
jeg huskede forkert

B&O laver det selv, men for laver ders printplader ved et andet firma men efter ders design

B&O de udvikle selv teknologien men for lavet nogen ting ved andre firma fx printplader.


#19
foo
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2008 19:55:23
Svar/Indlæg:
1685/240
Gå 10 år tilbage og det passer nogenlunde hvad stamps siger længere oppe. B&O designede selv deres kredsløb, designede selv printplader (og indtil deres produktion i skive blev solgt til Flextronics for ca. 5-6 år siden, producerede de selv deres elektronik). Alle komponenter blev købt ved de respektive producenter af disse. Intel, Phillips, Freescale, Motorola, ON semiconductor, TI osv.
Derudover lavede de selv chassis osv, dette om det var radio, tv, video eller telefoner.

I dag har B&O outsourcet mange af de ting. Deres elektronikproduktion er solgt til flextronics, og næsten alt deres elektronikudvikling er outsourcet til Samsung (det er efterhånden begrænset hvad de har med Phillips).

Det der ligger af B&O i danmark er hovedsageligt aluminiums bearbejdning, og af udvikling er der mest kravspecifikationer, men også strømforsyninger laver de selv pga. de har høje krav til disse. Phillips er deres samarbejdspartner på dette område.
Derudover har de B&O ICEpower (et datter selskab i lyngby) hvor de udvikler deres ICEpower forstærkere, der bla. sidder i BeoLab 7. Her har de også et samarbejde med Samsung, på den måde at alt lyd i Samsung mobiler er leveret af en lille ICEpower forstærker.

Så i dag er det blevet til at B&O hovedsageligt benytter indmad i tv og radio som andre har udviklet. B&O specifierer så nogle ting omkring produktet (det være funktionalitet eller software mm.)...

Har desværre ikke rigtig nogle kilder på dette, da det er noget jeg har fået gennem kolleger og foredrag, men håber da det hjalp lidt... :)


Jesper
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2008 20:21:35
Svar/Indlæg:
2072/117
Hvad #19 skriver lyder meget korrekt!

Derudover ejer B&O 100% af ICEpower (gjorde de ikke tidligere) så de har 100% kontrol.


Szhweiker
 
Overclocker
Tilføjet:
02-12-2008 20:33:41
Svar/Indlæg:
461/10
Med hensyn til B&O's samarbejde med Samsung producere B&O fostærker til samsung's musik mobiler og B&O producere også højtaler etc. til udvalgte audier, man kan som hoved regel sige at B&O ikke arbejder sammen med nogle, men mest laver tilskuds enheder domde ved 100% har en høj kvalitet selvom resten af telefonen ikke er lige så luksus som B&O er det satdigvæk en kvali mobil, man kan foreksempel få B&O's lyd anlæg i en audie a 6, som på ingen måde er deres top model men stadigvæk ikke er en "lala" bil.
😎


#22
foo
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2008 22:08:31
Svar/Indlæg:
1685/240
#21 - er ikke enig med dig i at man som hovedregel kan sige at de ikke samarbejder med nogen...

Alle deres TV de sidste par år har været produceret af Samsung... En stående joke er noget i retning af, at hvis du h´vil have et rigtig godt B&O TV, så køb et Samsung... Det er selvfølgelig en joke, men alligevel ikke helt forkert.

Kigger du på et B&O TV, så er panelet og kontrol af dette samsungs design. B&O har ikke haft noget med det at gøre. B&O laver MÅSKE strømforsyningen selv, men ellers specificerer de deres software til OSD osv, som samsung så laver. MMI laver B&O så selv...

Hvis man siger at Samsung faktisk laver hele TV'et (med undtagelse af det herover nævnte og chassis), så vil jeg da klart kalde det et samarbejde. B&O fjernsyn var klart bedre dengang de lavede dem selv (i de gode gamle CRT dage), men faktum er at de bare ikke kan følge med udviklingen i dag. B&O lægger derfor også mere energi i lyd hvor de stadig er blandt de førende. De har bare jævlens gjod lyd deres højtalere... Det må man gi' dem...


Szhweiker
 
Overclocker
Tilføjet:
02-12-2008 22:15:17
Svar/Indlæg:
461/10
#22 jeg giver dig ret i at de i hensyn til fladskærme samarbejder med samsung jeg vil faktisk sige at af samsungfjernsyne at være er de lowend, men koster kassen. Så ser man bort fra de "nye"(som i virkligheden er meget ringer end de gamle <3 CRT skærme) så har de ikke så mange partner, men jeg er ikke ansat af B&O, så endlig ret mig hvis jeg har helt galt fat i noget
😎


Mercu
 
Overclocker
Tilføjet:
02-12-2008 23:24:06
Svar/Indlæg:
86/12
#15

Absoult står de stærkt i værdikæden, men spørgmålet er om ikke Loewe og andre konkurrenter står bedre og ikke mindst, B&O har svære betingelser i kraft af deres "follower" strategi, og at de uden for Europa ikke er særlig kendte, i forhold til mange andre mærker.


Stamps
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-12-2008 12:00:21
Svar/Indlæg:
4263/107
Tak for korrektionen foo. Det er et par år siden jeg var deroppe på virksomhedsbesøg.

Dengang lagde de mest vægt på produktionen af lyd-apparater, vel nok mest fornuftigt taget i betrakning af at de knapt laver TV mere, Mine tidligere kommentarer var baseret på produktionen af lydenheder /udviklingen af disse) som de stadig står for selv.

Fladskærmstv har de ikke kunnet følge med udviklingen af, og har overladt det til andre.