Køb af nye høtalere.

Diverse d.  08. december. 2008, skrevet af mads123
Vist: 318 gange.

mads123

Superbruger
Tilføjet:
08-12-2008 13:42:57
Svar/Indlæg:
130/35
hejsa 🙂

jeg står og skal have nogle nye højtalere... men jeg synes sku det er lidt svært at finde rundt i!! prisen skal være omkring de 1000 kr.
der er egentlig to ting jeg skal finde ud af. det første er: skal det værre surround eller almindelig stereo?
og det andet er så hvilke skal det være??
dem jeg har set på indtil videre er:
stereo: creative T3
surround: logitech G51, altec lansing FX5051, Acoustic Authority A-5640.

så nu vil jeg hører om i har nogen erfaring med disse set eller evt. nogle andre set som i ville kunne anbefale 😀
DuckHunter

Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2008 13:47:10
Svar/Indlæg:
1889/115
Ser du mange film? Og hvad med spil?

Surround er lækkert, men dumt at købe hvis behovet ikke er der. 🙂

mads123

Superbruger
Tilføjet:
08-12-2008 13:54:55
Svar/Indlæg:
130/35
altså jeg ser både mange film jeg spiller en masse spil... men jeg hører altså og en utrolig masse musik 🙂
jeg kan bare godt lide tanken om at have surround! men det er jo også fedt nok at have i musik.

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2008 14:20:04
Svar/Indlæg:
3332/33
Kan personligt sige god for G51. Mange enthusiaster ville nok foretrække Altec Lansing, men jeg synes sku man får meget for pengene ved G51.

mads123

Superbruger
Tilføjet:
08-12-2008 14:38:53
Svar/Indlæg:
130/35
ja jeg synes nemlig også der er mange som snakker godt om G51.. men generelt synes jeg altec lansing får bedre anmeldeser 🙂
G51'eren har også en pænt lille sub og jeg ved ikke om den er kraftig nok 😐 . men jeg har selvfølgelig aldrig selv hørt sættet spille.

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2008 15:14:25
Svar/Indlæg:
3332/33
#4 Definer "kraftig nok".

Når jeg fyrer op for skidtet, så vibrerer mit billede* på væggen. Tror hvert fald det er det, for der er et eller andet der vibrerer når anlægget spiller.

Men jeg havde engang en diskussion på tweakup, omkring G51 og et 2.1 Altec Lansing set, og udfra det, så mente dem der talte for AL, at de var thx mærket og spillede bedre. Såvidt jeg husker så er det i nogle tilfælde ligemeget om højtalere er thx mærket.
Men helt ærligt er det svært at bedømme. Hvis du skal sammenligne det bliver du nok nødtil at høre, hvordan de forskellige sæt spiller. Og derefter kan du så konkludere, hvad du bedst kan lide.

*Mit billede er en stor og tyk træramme, som der er skåret motiv i og sat katoderør i, altså den er lidt tung.

mads123

Superbruger
Tilføjet:
08-12-2008 15:23:42
Svar/Indlæg:
130/35
okay det lyder nu også ret voldsomt 😀 men der står bare i testen af det her på siden at subben ikke er super god.. og så er det også kun en 5.25" driver som sidder i 😐

men hvorfor siger du "mange enthusiaster ville nok foretrække Altec Lansing?"

Jacotex

Overclocker
Tilføjet:
08-12-2008 16:08:15
Svar/Indlæg:
40/5
spar 800 mere op og smid penge efter z-5500 :p

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2008 16:16:03
Svar/Indlæg:
3332/33
#6 Fordi at de fleste mener at Logitech ikke har deres diskant i orden.

Og som idioterne (sry for mit ordvalg) på tweakup så fint skrev:
AL har masser af tid til at finpudse deres højtalere kontra logitech som laver alt muligt andet også.

Personligt synes jeg det er lidt noget fis. Logitech har en rigtig god balance mellem pris og kvalitet. Jeg er selv meget tilfreds med mit G51. Jeg har dog ikke hørt et AL, så derom kan jeg ikke udtale mig, men stadigvæk; Altec Lansing laver (åbenbart??) produkter af bedre kvalitet, men prisen er også derefter. Så imo når vi er nede på omkring de 1000 kroner, så er pris vs. kvalitet sku meget vigtig. Og derfor ville jeg vælge Logitech, da de i mine øjne har en bedre balance.

Som bekendt, så giver man jo også en del flere penge, for at få en smule mere i "ydelse".

Jeg regner med at få anskaffet mig et lydkort her efter jul og så må jeg jo se, hvordan mit anlæg spiller, men allerede nu er jeg fint tilfreds.

Mht. anmeldelsen, det er svært at læse sig til, hvor gode højtalere er. Nogle er mere kræsne end andre og nogle er mere vandt til bedre lyd end andre. Men alt i alt, gør du et godt køb, hvis dit valg falder på G51. 🙂

Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2008 16:24:31
Svar/Indlæg:
8762/174

Der må jeg så se mig enig med "idioterne" på tweakup 😉

Altec leasing's THX godkendte sæt spiller altså bedre ind mange af logitech's højtaler sæt har selv hørt både G51, Z3E, Z2300, Z5500 og Z4 og min mening er da at sådan et altec leasing sæt spiller bedre ind mange af de modeller hvis vi ser lidt bort fra Z5500 som er i en klasse for sig selv 🙂

Og det er faktisk korrekt til dels at logitech's sæt mangler en del diskant det er meget mere bulder bass og her kommer jeg over de sæt synes jeg imo og jeg er virkelig super glad for at slippe for mit logitech Z3E til et par Audio Pro Image 11 hifi højtalere det spiller 100 gange bedre.

Men det er smags sag mange kan jo godt lide det bulder bass mens andre jo er mere til noget ren lyd som jeg synes sådan en altec leasing sæt levere flot samtidig med at det også kan levere en god slat bass hvis man er til det

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2008 16:32:33
Svar/Indlæg:
3332/33

Det er også derfor jeg siger, at de fleste entusiaster ville vælge Altec 🙂
Men synes nu stadig at pris og kvalitet hænger godt sammen i logitechs verden. Såvidt jeg ved, så giver man alligevel den sladt mere hos Altec.

Og er helt enig: Lyd skal bedømmes på, hvordan det lyder og ikke, hvad andre siger.

Lige til slut: Grunden til jeg kalder dem idioter, var at de svinede mig (Jeg svinede så godt nok tilbage) og ikke kunne finde ud af at forklare ting på et pænt niveau, så der ligger noget personligt deri, hvis nogen skulle føle sig truffet til at kommentere. 😉

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2008 18:15:33
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Der er en pæn og en mindre pæn måde at sige det på.

Den knap så pæne:
De spiller alle sammen af helvede til. Først og fremmest er der jo, at pris (for det meste) følger kvalitet. Dernæst, så er der ikke meget lyd, i et sæt surroundkasser til omkring en tusse. Sådan er det bare, og sådan vil det altid være.

Den lidt pænere:
Der er ikke stor forskel, når vi snakker i det prisleje. Komponenterne koster omkring det samme, uanset hvilket logo der er på kassen.

Den konstruktive:
Når vi snakker lyd, så er det meget individuelt. Jeg har ofte oplevet, at et sæt højttalere til kr. 250,- har tilfredsstillet en glad køber, selvom jeg selv ville være nødt til at skyde mig en kugle for panden, hvis jeg skulle kalde det for "lækker lyd".

Men det er individuelt, og når alt kommer til alt, så er det de færreste kan høre forskel. Kun hvis du er vant til Hi-Fi, vil du kunne høre hvad der mangler.

Hvis ikke, så synes jeg du bør gå efter det sæt du selv føler mest for. Så glemt alt om specifikationer, THX-certificering og bling bling. Det bør være et sæt, som du selv mener, opfylder dine krav. Når nu jeg skriver, at de allesammen spiller lige dårligt, så er det jo med et glimt i øjet, for de spiller samtidig lige god.

Der skal nok være de første 15 tosser der mener, at mine egne B&W DM601'ere er noget værre bras, men nu faldt mit valg på dém, og jeg er meget glad for dem. I mine ører, spiller de godt. Jeg kan godt lide udseendet og dernæst, så fylder de ikke alverden.

Jeg har koblet en lille 10 W digital forstærker til, og selvom det måske ikke liiige er THX-certificeret og godkendt af den første "jeg wanker til god lyd"-nørd, så tilfredsstiller de mine kriterier.

Jeg ville klart anbefale dig, at gøre det samme. Finde et budget (hvilket du har gjort), og så dernæst gå ud at se, om ikke du kan høre forskel. Hvis du mener, at det ene sæt, spiller bedre end det andet, så køb det. Tag det med hjem og spænd det for computeren.

Jeg har dog en anbefaling, som jeg til dato vil holde på. Det kan godt ske, at du kan få meget lyd for en billig penge i dag. Men hvis du tænker logisk, så vil de kr. 1.000,- være brugt bedre, på et godt stereo-setup, frem for surround.

Jeg krummer tæer, hver gang jeg ser en nørd med et surround-setup, hvor højttalerne allesammen står foran ham, på skrivebordet.

... hvorfor så ikke bare nøjes med stereo til at starte med?

Men som sagt. Gå efter det du selv føler mest for. Så bliver man sjældent skuffet 🙂