-> #0
Der er en pæn og en mindre pæn måde at sige det på.
Den knap så pæne:
De spiller alle sammen af helvede til. Først og fremmest er der jo, at pris (for det meste) følger kvalitet. Dernæst, så er der ikke meget lyd, i et sæt surroundkasser til omkring en tusse. Sådan er det bare, og sådan vil det altid være.
Den lidt pænere:
Der er ikke stor forskel, når vi snakker i det prisleje. Komponenterne koster omkring det samme, uanset hvilket logo der er på kassen.
Den konstruktive:
Når vi snakker lyd, så er det meget individuelt. Jeg har ofte oplevet, at et sæt højttalere til kr. 250,- har tilfredsstillet en glad køber, selvom jeg selv ville være nødt til at skyde mig en kugle for panden, hvis jeg skulle kalde det for "lækker lyd".
Men det er individuelt, og når alt kommer til alt, så er det de færreste kan høre forskel. Kun hvis du er vant til Hi-Fi, vil du kunne høre hvad der mangler.
Hvis ikke, så synes jeg du bør gå efter det sæt du selv føler mest for. Så glemt alt om specifikationer, THX-certificering og bling bling. Det bør være et sæt, som du selv mener, opfylder dine krav. Når nu jeg skriver, at de allesammen spiller lige dårligt, så er det jo med et glimt i øjet, for de spiller samtidig lige god.
Der skal nok være de første 15 tosser der mener, at mine egne B&W DM601'ere er noget værre bras, men nu faldt mit valg på dém, og jeg er meget glad for dem. I mine ører, spiller de godt. Jeg kan godt lide udseendet og dernæst, så fylder de ikke alverden.
Jeg har koblet en lille 10 W digital forstærker til, og selvom det måske ikke liiige er THX-certificeret og godkendt af den første "jeg wanker til god lyd"-nørd, så tilfredsstiller de mine kriterier.
Jeg ville klart anbefale dig, at gøre det samme. Finde et budget (hvilket du har gjort), og så dernæst gå ud at se, om ikke du kan høre forskel. Hvis du mener, at det ene sæt, spiller bedre end det andet, så køb det. Tag det med hjem og spænd det for computeren.
Jeg har dog en anbefaling, som jeg til dato vil holde på. Det kan godt ske, at du kan få meget lyd for en billig penge i dag. Men hvis du tænker logisk, så vil de kr. 1.000,- være brugt bedre, på et godt stereo-setup, frem for surround.
Jeg krummer tæer, hver gang jeg ser en nørd med et surround-setup, hvor højttalerne allesammen står foran ham, på skrivebordet.
... hvorfor så ikke bare nøjes med stereo til at starte med?
Men som sagt. Gå efter det du selv føler mest for. Så bliver man sjældent skuffet 🙂